De același autor
Poate că niciodată mai mult ca acum nu a fost nevoie în România de apariția unui partid nou, curat și reformator, ca alternativă la partidele consacrate și sateliții lor, care nu sunt altceva decât niște găști constituite pentru a asigura prosperitatea politicienilor pe seama banului public. Când noul proiect politic este însă lansat de politicieni emanați de actuala clasă politică, ei înșiși compromiși de practicile acesteia, el cade în derizoriu și nimeni nu îl ia în serios. Aici ar trebui să se încheie de fapt orice comentariu asupra fuziunii prin absorbție dintre PMP și UNPR, două caricaturi de partide, alcătuite din traseiști, unul constituit inițial ca vector politic pentru Elena Udrea, celălalt ca suport pentru bunul ei amic Gabriel Oprea. Ne vom opri totuși asupra acestui eveniment, pentru a încerca să-i descifrăm adevăratele semnificații și riscuri.
Dacă PMP a fost întemeiat de transfugi din PDL, UNPR a fost populat de foști PSD-iști, coordonați, se spune, de fostul director al SRI, George Maior, și de grosul PP-DD, intrat în degringoladă după arestarea liderului său, Dan Diaconescu. Acestea fiind faptele, discursul liderului PMP Traian Băsescu despre primenirea clasei politice și alternativa pe care o oferă PMP față de PSD și PNL este inevitabil lipsit de credibilitate. Drept dovadă, la alegerile locale din 5 iunie, nici PMP, nici UNPR, candidând pe cont propriu, nu au obținut nici măcar 5% din voturile pentru consiliile județene, așa-numitul vot politic. PMP s-a oprit la 4,3%, iar UNPR la 2,6%. Fuziunea celor două a fost „vândută“ cadrelor proprii și publicului drept un demers care va face posibilă trecerea pragului electoral prin însumarea voturilor obținute de cele două partide individual. Toți știm însă că aritmetica politică nu funcționează așa și că nu este exclus ca rezultatul final obținut de PMP să nu fie 7%, ci tot 4,3%, adică exact cât a putut Traian Băsescu să obțină la locale – căci tot Traian Băsescu este locomotiva și personajul emblematic al partidului. În plus, UNPR, ca și PC, nu a adus niciodată voturi, ci a consumat din voturile altora, în speță ale PSD, partid la a cărui remorcă au și intrat în parlament.
De fapt, UNPR a eșuat în PMP pentru că nimeni nu a mai vrut să-i cedeze locuri eligibile pe listele de candidați: PSD pentru că nu mai are nevoie de tot partidul și se mulțumește cu cei (numeroși) pe care îi poate recupera individual, iar PNL pentru că, în cele din urmă, și-a dat seamă că își distruge și ce i-a mai rămas din imagine și credibilitate dacă se aliază cu partidul lui Gabriel Oprea, partid care mai era și foarte pretențios pe deasupra. Conștient de problemele de imagine ale UNPR, Traian Băsescu pretinde că acesta ar fi acum „curat, deoarece vine fără Gabriel Oprea, Șerban Mihăilescu, Eugen Nicolicea, Neculai Onțanu“. Se poate, dar nu pentru că UNPR s-ar fi dezis de ei, le-ar fi condamnat faptele sau i-ar fi exclus, Doamne ferește! Ci pentru că ei înșiși au preferat să stea de o parte pentru a nu aduce prejudicii de imagine partidului pe care continuă să se bazeze, așa cum și Elena Udrea se bazează pe PMP. Orice ar povesti domnul Băsescu, în spatele PMP deslușim bine contururile frăției Cocoș-Bittner-Petrache, care i-a propulsat pe Gabriel Oprea și pe Elena Udrea în politică, cu rezultatele știute. Iar viitorul PMP nu poate fi altul decât cel al unui partid-balama, cum a fost UNPR, care, în cazul fericit în care ar intra în parlament, nu poate spera decât să fie inclus într-o coaliție de guvernare cu unul dintre partidele consacrate și vehement incriminate, PSD sau PNL. Teoria domnului Valeriu Steriu, potrivit căreia PMP va putea pretinde funcția de premier în cadrul unei asemenea coaliții este cel puțin fantezistă: imaginați-vă, dacă puteți, miniștri PSD și/sau PNL aliniați sub bagheta prim-ministerială a lui Traian Băsescu și încercați să nu muriți de râs.
Chiar dacă se declară „cel mai bun profil de premier“, domnul Băsescu nu este însă un naiv. El știe exact cât este de popular și ce șanse de succes are în alegeri. De altfel, declarațiile sale au și o latură pragmatică: fuziunea va face posibilă subvenționarea de către stat a PMP, pentru că partidul va atinge numărul necesar de aleși locali, și întărirea structurii sale teritoriale, prin arondarea organizațiilor fostului UNPR. Această întărire este totuși relativă, în condițiile hemoragiei de membri UNPR către PSD și către PNL. Cel mai important aspect este însă cu totul altul și nu are de a face cu alegerile: PMP devine acum a treia forță politică în Camera Deputaților, chiar dacă în Senat grupul său parlamentar a fost decimat de PSD. Ca atare, el va putea înclina balanța în momentul unor voturi cruciale asupra unor legi importante, știut fiind faptul că ultimele luni ale mandatului unui parlament sunt cele în care trec pe nerăsuflate cele mai controversate și problematice legi, care nu vor fi cele menite să reducă TVA pentru sălile de fitness, cum propune PMP, ci cele legate de legislația penală, de pe urma căreia suferă toată floarea PSD și riscă să sufere Elena Udrea și Gabriel Oprea. Cum Traian Băsescu nu contenește să critice DNA și pe toți magistrații angajați în lupta anticorupție, nu este greu să anticipăm cum va vota PMP în momentele cruciale. În concluzie, PMP se constituie într-adevăr ca a treia forță politică în parlament, dar nu ca a o alternativă la celelalte două, ci ca al treilea grup ostil DNA, care ar putea întregi armata politică gata să dea asaltul final pentru salvarea politicienilor penali. Iată o perspectivă cu adevărat amenințătoare pentru statul de drept.