De același autor
Chiar dacă nu crede în superstiții, Gabriel Biriș s-a convins probabil că marțea sunt trei ceasuri rele, de vreme ce tocmai marțea trecută a izbucnit scandalul generat de scurgerea de informații din Ministerul de Finanțe privind un proiect de modificare a Codului Fiscal prin OUG. Tornada declanșată în studiourile TV a evidențiat reaua credință a politicienilor și superficialitatea armatelor de jurnaliști care comentau ce nu citiseră. Doar că toată povestea, soldată cu demisia lui Gabriel Biriș din funcția de secretar de stat, a aruncat o lumină defavorabilă asupra întregului guvern, care mai are doar trei luni de mandat și trebuie să se concentreze pe organizarea alegerilor în condiții optime, nu pe proiecte pe care nu are nici șanse să le pună în practică, nici legitimitate să le propună, nici curajul să le susțină.
Chiar dacă domnul Biriș și-a depășit mandatul, elaborând un proiect mai complex decât ar fi dorit premierul, acest lucru putea fi corectat în minister și în procesul de consultare și avizare demarat deja. Cât de mult a deviat însă fostul secretar de stat de la mandatul primit nu vom ști probabil niciodată. El însuși declară că „ideile principale de acolo au fost discutate“ cu ministrul Anca Dragu, dar doamna ministru a evitat să fie foarte explicită, insistând doar că povara fiscală nu va crește și că, personal, nu își asumă proiectul. Aceasta ar însemna că, în ministerul pe care îl conduce, o întreagă echipă a lucrat la un proiect de ordonanță de urgență, pe care apoi l-a trimis spre analiză Consiliului Fiscal și mediului de afaceri, deși ministrul nu a cerut decât „diferite analize pe posibile măsuri de simplificare“. Cam greu de crezut. Mai degrabă putem crede că Anca Dragu și, probabil, Dacian Cioloș au intrat în panică și au decis să-l transforme pe Gabriel Biriș în „acarul Păun“, generând o perdea de fum menită să ascundă cel puțin o parte din adevăr. Proiectul a fost totuși bine primit de investitorii români și străini, după cum reiese din comunicatul Coaliției pentru Dezvoltarea României, și însuși președintele Consiliului Fiscal, Ionuț Dumitru, a declarat că nu prevedea creșterea poverii fiscale pentru salariați. El nu era însă lipsit de probleme, pentru că îi penaliza pe cei care s-au declarat PFA și presupunea refacerea tuturor contractelor de muncă, astfel încât salariul brut să includă cotele sporite de CAS și de CASS care treceau din sarcina angajatorului în sarcina angajatului. Or, o asemenea operațiune la nivel național nu poate fi rezolvată prin OUG, iar timp de dezbatere amplă și documentată nu mai era. Ca să nu mai spunem că se cuvenea să fie consultate și partidele politice, care urmau să aprobe actul normativ în parlament și să alcătuiască viitorul guvern, chemat să pună în practică această schimbare. Din această perspectivă, orice modificare a legislației fiscale este problematică pentru un guvern care nu a rezultat din alegeri. Astfel, Guvernul Cioloș, tot mai ambițios pe măsură ce se apropie de finalul mandatului, i-a servit pe tavă lui Liviu Dragnea prilejul de a face o afirmație de bun-simț, și anume că acest guvern „a fost învestit, în principal, pentru a administra treburile țării, nu pentru a proceda la schimbări din temelii și schimbări care nici nu sunt bine fundamentate, nici nu sunt dezbătute“. Într-adevăr, în nicio democrație consolidată nu se fac reforme care nu au fost propuse electoratului în campania electorată. L-aș întreba însă pe d-l Dragnea dacă PSD a avut mandat de la alegători să mărească pensiile parlamentarilor și ale altor categorii de aleși sau să saboteze demersurile DNA, scăpându-i pe parlamentarii suspectați de corupție de anchetă. Nu cred că mi-ar răspunde.
Guvernul Cioloș face față cu greu tentației proiectelor care promit mari schimbări și a căror punere în practică nu o poate asigura, cum este, de pildă, reforma administrativă. Evită, în schimb, măsurile administrative care îi sunt la îndemână și care ar rezolva mai multe probleme apărute recent. Nici până acum nu știm, de pildă, care sunt rezultatele multiplelor anchete declanșate după decesele copiilor contaminați cu E.coli la începutul anului și nici ce măsuri a luat guvernul pentru a alinia normele de siguranță alimentară la standardele europene. Obsesia Guvernului Cioloș, vizibilă și în cazul modificării Codului Fiscal, este exclusiv cea a imaginii. Probabil că prim-ministrul, care a declarat consecvent și vehement că nu candidează în alegerile din toamnă, lucrează la imaginea președintelui Iohannis, care l-a numit și care are nevoie de un reviriment al cotei sale de popularitate, pentru că își dorește un nou mandat prezidențial. O parte dintre miniștri guvernului însă o fac și din interese proprii: unii, ca ministrul Culturii, pentru că au o agendă personală, alții pentru că sunt tentați de o carieră politică. Nu am altă explicație pentru ieșirea la rampă a ministrului Muncii, Dragoș Pâslaru, pe tema celor care încasează, legal, indemnizații imense pentru creșterea copilului. Soluții nu avea și nu propunea, dar vâlvă a făcut, probabil încercând să pună în defensivă parlamentul dominat de PSD. Fără succes, deocamdată.
Până la urmă, Dacian Cioloș caută să scape de probleme aruncând peste bord câte un ministru sau secretar de stat, uneori justificat (Adrian Curaj), alteori nemeritat (Vlad Alexandrescu). Astfel pozează în personaj providențial și evită soluționarea chestiunilor de fond. Adică urmează fidel linia lui Klaus Iohannis, căci „nu este ucenic mai presus de învăţătorul său, nici slugă mai presus de stăpânul său“.