De același autor
Pe cât de absurd, pe atât de periculos - ce altceva putem spune despre textul Declarației adoptate de Parlamentul României pe 8 martie, cu votul PSD, ALDE și UDMR? Este absurd să-l acuzi pe președinte de „abuz de drept“ pentru că a sesizat CCR în chestiunea adoptării OUG 13. Și cine a stabilit vreodată, într-un stat de drept care se bazează pe egalitatea în fața legii a tuturor - guvernanți și guvernați deopotrivă - dreptul „exclusiv al parlamentului de a trage guvernul la răspundere“? Niciun text constituțional nu exclude intervenția magistraților în momentul în care apar suspiciuni privind săvârșirea de fapte penale de către guvernanți, chiar dacă, fără a putea invoca niciun articol constituțional, „parlamentul își reafirmă supremația politică față de toate celelalte instituții publice“. Cum afirma Cătălin Predoiu, într-o analiză pertinentă a documentului, este „un text care mustește de excese“ și de intoleranță la adresa celorlalte puteri din stat - executivă și judecătorească -, ignorând cu desăvârșire principiul separării puterilor, neacceptat niciodată în fond de PSD, care presupune egalitatea, controlul reciproc și colaborarea acestor puteri. În sfârșit, este de-a dreptul ridicol să pretinzi ca, în urma recentei decizii a CCR, să înceteze „o dată pentru totdeauna“ acțiunile „de subminare a rolului și prestigiului parlamentului“. Prestigiul se câștigă, nu se proclamă, chiar dacă domnul Tăriceanu nu știe acest lucru. Ce prestigiu poate avea un parlament în care președinții celor două Camere au serioase probleme penale, în care președintele Comisiei juridice promovează grațierea corupților și în care o cohortă de parlamentari cu dosare penale se luptă să legifereze grațierea pedepselor pentru faptele penale de care sunt ei înșiși acuzați - a se vedea cazul deputatului UDMR Tánczos Barna. Și totuși, nu această megalomanie specifică pigmeilor e cea mai mare problemă a Declarației Parlamentului, ci semnificația sa politică, de autentică declarație de război, a frăției politicienilor penali, exponenți ai „sistemului ticăloșit“, împotriva singurului om politic care și-a asumat susținerea luptei anticorupție, și anume șeful statului.
Era firesc să ajungem aici, pentru că hoția - denumită elegant corupție - nu e compatibilă cu democrația, care presupune statul de drept. De aceea nu am avut noi niciodată o democrație autentică, ci doar una „originală“. PSD a construit un sistem politic bazat pe spolierea banului public și a generat o clasă politică adaptată în integralitatea sa acestui obiectiv. Din același motiv, justiția a fost miza cea mare a puterii politice. Aderarea la UE a pus în pericol securitatea sistemului, asigurată de complicitatea dintre oamenii de afaceri de carton, politicienii veroși și magistrații vânduți, iar succesele campaniei anticorupție au făcut ca, pentru liderii politici corupți (adică aproape toți), funia să se apropie periculos de par. Speriați, au atacat prin ordonanțele-elefant, declanșând un război de uzură, despre care am tot scris aici. Societatea civilă a câștigat o bătălie - după care pare să fi obosit. Corupții însă nu pot obosi, pentru că, dacă statul de drept este lăsat să funcționeze, ajung direct la închisoare. Așa că s-au repliat și au pornit la contraatac, pentru a arunca în aer acest nefericit de stat de drept, cu riscul de a transforma din nou România în „copilul-problemă al Europei“.
S-a înțeles de altfel foarte repede că Declarația Parlamentului este un act premergător procedurii de suspendare a președintelui, demers pe care PSD-ALDE îl pregătesc încă de la începutul actualei legislaturi. După protestele din februarie, probabil că domnul Dragnea a decis că asaltul final asupra DNA și asupra Parchetului General nu mai poate fi amânat. Asistăm zi de zi la escaladarea acestui asalt, prin CCR, prin oamenii politici care și-au asumat demolarea DNA, prin televiziunile penalilor și prin ministrul Justiției, care încearcă să forțeze demisia procurorilor Laura Codruța Kövesi și Augustin Lazăr. Personajul-cheie este, însă, din punct de vedere procedural, președintele Klaus Iohannis, singurul care poate semna decretul de revocare. Era deci logic ca parlamentul penalilor să se îndrepte împotriva lui. Șantajiștii puterii, care au o majoritate exagerat de confortabilă în parlament, și-au arătat mușchii și colții și au ticluit un document care poate oricând constitui o bază pentru declanșarea procedurii de suspendare.
Președintele este pus într-o situație aproape fără ieșire: dacă cedează în fața șantajului, pierde prestigiul câștigat în ultimele luni prin susținerea DNA; iar dacă nu cedează și nu-i revocă pe cei doi, atunci riscă suspendarea. Este suficient ca locul său să fie luat timp de o lună de Călin Popescu Tăriceanu, pentru ca procurorii incomozi să fie revocați și pentru ca Legea grațierii, cu toate amendamentele care ne transformă într-un rai al infractorilor, și, eventual, Legea de modificare a Codului Penal, promisă de ministrul Justiției, să fie promulgate cu celeritate. După acest prăpăd, Klaus Iohannis se va putea întoarce la Cotroceni, presupunând că va avea câștig de cauză la referendumul de demitere, dar va fi mult slăbit și izolat. Cel puțin așa calculează domnii Dragnea și Tăriceanu.
Ne aflăm, așadar, într-o criză politică de o gravitate fără precedent, pentru că adversarii democrației și ai statului de drept sunt puternici, abili și motivați, iar apărătorii ei puțini și slabi, președintele Iohannis fiind, practic, un general fără armată. Optimiștii se consolează cu ideea că adesea crizele oferă oportunități pentru inovații și demersuri curajoase. Așa este. Dar o fi valabil și la noi?