De același autor
La prima vedere, criza de la CNSAS s-a rezolvat: Constantin Ticu Dumitrescu si-a retras candidatura, Corneliu Turianu a demisionat din functia de presedinte, iar in locul lui a fost ales Claudiu Secasiu. Cum acesta din urma nu poate fi identificat cu vreun partid politic, chiar daca a ajuns in CNSAS tot in virtutea algoritmului, iar prestatia sa de pana acum s-a remarcat prin seriozitate, principialitate, curaj si consecventa, ar trebui sa fim multumiti. In primul sau mandat, Claudiu Secasiu a facut parte din gruparea Plesu-Dinescu-Patapievici, care a cerut deconspirarea reala a Securitatii si s-a opus manevrelor lui Gheorghe Onisoru. Cu toate acestea, startul luat de CNSAS in noul sau mandat este atat de prost, incat nu ne putem bucura pe deplin de iesirea din criza a acestei institutii. Mai mult, putem afirma chiar ca rezolvarea crizei este doar superficiala, echivalenta cu un capac pus peste o oala care continua sa fiarba mocnit, dar poate da in clocot in orice moment.
In primul rand, solutia la care s-a ajuns la 4 aprilie nu este valabila decat sase luni. Cei adunati in sedinta la care a participat si presedintele Traian Basescu au convenit ca de acum inainte CNSAS sa aiba o presedintie rotativa, realeasa periodic. Aceasta inseamna ca institutia va avea o conducere instabila, care poate fi oricand rasturnata de o majoritate constituita ad-hoc in baza unor calcule nu in ultimul rand politice. Ce continuitate poate avea, in aceste conditii, efortul de deconspirare a dosarelor? Cat de siguri putem fi ca interesele politice vor fi complet absente din activitatea Consiliului?
Ducand solutia aleasa pana la consecintele ei logice, trebuie sa recunoastem ca presedintia rotativa creeaza conditiile pentru realegerea lui Corneliu Turianu in fruntea CNSAS. Doar sanctionarea de catre parlament a reprezentantului nominalizat de PD ar putea bloca definitiv aceasta varianta. Episodul Turianu, incheiat cu deferirea sa Comisiilor juridice ale parlamentului, se cuvine insa comentat mai pe larg.
Ales in fruntea CNSAS in dispretul societatii civile, al opiniei publice si al intelegerii politice din interiorul Aliantei, Corneliu Turianu a dat masura lipsei sale de discernamant imediat dupa incheierea sedintei CNSAS de marti, declarand la Realitatea TV ca pe o lista cu posibili informatori s-ar afla si numele premierului. Directorul de investigatii al CNSAS, Germina Nagat, si apoi Claudiu Secasiu s-au grabit sa infirme existenta unei astfel de liste. Chiar daca lista ar fi existat, domnul Turianu nu avea dreptul, conform legii, sa vorbeasca public despre ea. El a deschis astfel calea "dezvaluirilor" arbitrare, in afara procedurilor legale, aruncate pe piata in functie de interesele obscure ale unora sau altora, asa cum se intampla inainte de crearea CNSAS, cand dosarele, aflate in gestiunea SRI, erau facute publice selectiv pentru a desfiinta o personalitate sau alta. Nu putem exclude dorinta de razbunare personala din partea lui Corneliu Turianu, dar cel mai grav pare a fi faptul ca lupta politica tot mai incrancenata dintre PNL si PD la care asistam de cateva luni bune se manifesta si intr-un organism care ar fi trebuit sa fie independent de politica. Din pacate, cazul CNSAS a demonstrat cum o cauza a societatii civile a fost pervertita de politicieni, caci atat PNL, cat si PD s-au folosit de ea pentru a se ataca reciproc. Nu ar fi exclus de altfel ca lupta surda dintre cele doua partide sa fi avut drept ultima miza controlul asupra dosarelor. In tot cazul, este clar ca PD a incercat sa-i saboteze pe liberali fortand eliminarea din cursa a lui Constantin Ticu Dumitrescu, iar PNL a profitat din plin de aceasta gafa a PD pentru a monta o adevarata campanie impotriva presedintelui Basescu. Chiar daca facem abstractie de interesele politice ale liberalilor, nu putem ignora rolul jucat de Traian Basescu in acest nefericit caz.
Realist vorbind, seful statului ar fi putut impiedica izbucnirea crizei, daca ar fi vrut. Cum nu si-a dat seama de potentialul exploziv al chestiunii, l-a lasat cu buna stiinta pe Emil Boc sa forteze alegerea lui Corneliu Turianu in fruntea CNSAS, probabil pentru a marca un punct impotriva liberalilor. Rationamentul gresit a fost amplificat de declaratia facuta in China, potrivit careia ar fi prea departe si prea putin interesat de ce se petrece la CNSAS. A fost o incercare neinspirata de a se distanta de scandalul izbucnit in tara. Cand aceste calcule minore i-au explodat in fata si s-a trezit linsat de presa si de societatea civila, presedintele s-a grabit sa se duca la CNSAS pentru a detensiona situatia si a demonstra ca nu-i este indiferenta soarta dosarelor Securitatii. A fost un gest intarziat, dar care a mai sters, prin solutia de compromis gasita, ceva din zgura adunata pe blazonul prezidential. A doua zi, pe 5 aprilie, presedintele si-a reglat conturile cu liberalii la Antena 1, anuntand ca Alianta nu mai functioneaza, desi trebuie sa continue sa guverneze, si ca regreta numirea lui Calin Popescu Tariceanu in functia de prim-ministru. Batalia politica din CNSAS continua cu alte mijloace. QED: deconspirarea dosarelor nu poate scapa de interferentele nefericite ale politicului, iar noul mandat al CNSAS a inceput sub o zodie nefericita. Ca panza Penelopei, credibilitatea CNSAS se destrama ori de cate ori prinde contur. Din pacate, Ulyse salvatorul nu a aparut inca la orizont.