De același autor
După o criză și două runde de negocieri cu propria majoritate din CGMB, domnul Dan a anunțat senin că a fost agreat un „buget al curățeniei”, din care au fost eliminate „cheltuielile inutile”, ca și când acele cheltuieli inutile ar fi fost introduse în buget de alții, nu de el însuși, și nu ar fi făcut obiectul contestării din partea consilierilor USR PLUS, care au refuzat să-i voteze bugetul pe 28 aprilie, pe motiv că ar fi fost „bazat pe minciună”. A fost nevoie de intervenția premierului Cîțu și a președintei PNL București, Violeta Alexandru, pentru ca negocierile să aibă loc.
Ne întrebăm, în mod logic, de ce a introdus primarul aceste cheltuieli „inutile” în buget, mai ales că nu fuseseră agreate cu consilierii, ceea ce a și provocat conflictul din coaliție. De altfel, la mijlocul lunii martie, însuși Nicușor Dan anunța un buget de numai cinci miliarde, „prin care vrem să ieșim din minciună, din delirul grandoman al fostei administrații.” Primarul reclama atunci „greaua moștenire” a administrației Firea: „datorii curente de 3 miliarde de lei, bani care trebuiau plătiți imediat, echivalentul podului peste Dunăre sau al metroului din Drumul Taberei.” Și totuși, același Nicușor Dan propune în aprilie un buget de aproape 7 (6,9) miliarde de lei, din care în final a fost tăiat peste un miliard de lei, ajungându-se undeva la aproape 6 miliarde. De unde au răsărit, pe fondul acelui „risc de colaps financiar”, în decurs de o lună și jumătate încă două miliarde de lei în buget și cum de putea să se declare „uluit” domnul Dan că USR PLUS nu-i votează bugetul și îl declară construit pe „minciună”? Nu cumva erau întemeiate obiecțiile consilierilor USR PLUS, în pofida isteriei cu care organizațiile media aservite PNL și PSD executau ordinul „pe unitate” de a ataca USR PLUS cu orice prilej?
Deși Capitala are acum un buget aprobat, conflictul din interiorul majorității din CGMB s-a închis doar provizoriu. Consilierii USR PLUS consideră în continuare bugetul drept nerealist, spunând că l-au votat pentru a evita pierderea sumelor transferate de la bugetul statului. Totodată, ministrul Cristian Ghinea l-a atacat dur pe Nicușor Dan, etichetându-l drept „Mesia de debara” și acuzându-l că nu discută cu nimeni și nici nu-și respectă obligațiile din protocolul de susținere a candidaturii sale la Primărie. Este greu să-l contrazicem pe domnul Ghinea: și primarii de sector ai coaliției, nu doar consilierii, s-au plâns că Nicușor Dan nu le răspunde la telefon, iar obligația asumată de domnul Dan în privința coordonării spitalelor de către viceprimarul PLUS nu a fost îndeplinită, Horia Tomescu neavând nici acum delegat dreptul de semnătură. Dacă ne amintim și de tergiversarea, anul trecut, cu ajutorul unei OUG scoase din pălărie de Guvernul Orban, a numirii lui Vlad Voiculescu ca viceprimar, cu greu putem evita suspiciunea că Nicușor Dan este lipsit de bună-credință față de aliații săi. Este drept că o parte din oamenii pe care Horia Tomescu i-ar fi dorit în unele consilii de administrație prezentau probleme serioase. Dar, dacă dorește să își asume el însuși reformarea serviciilor de sănătate din Capitală, de ce oare îl menține Nicușor Dan în fruntea ASSMB pe omul numit de Gabriela Firea și de ce l-a confirmat pe post pe directorul Spitalului Foișor, principalul responsabil pentru evacuarea dezastruoasă a bolnavilor în ajunul transformării sale în spital COVID? Oare ca răsplată pentru că a prilejuit un scandal valorificat, tot cu rea credință, de cei care voiau să-l îndepărteze pe Vlad Voiculescu de la Ministerul Sănătății?
Pentru săptămânile următoare se anunță negocieri menite să optimizeze funcționarea coaliției din CGMB, dar cum pot ele continua, atâta vreme cât Nicușor Dan continuă fronda din debaraua Primăriei, refuzând constant să-și onoreze promisiunile făcute aliaților? Nici cu promisiunile făcute electoratului nu stă mai bine, de vreme ce companiile parazitare înființate ilegal de Gabriela Firea nu au fost desființate. Primarul general reclamă o serie de blocaje, cum ar fi, de pildă, imposibilitatea de a desființa Compania de străzi, poduri și pasaje, creată de Firea, pentru că aceasta ar fi în insolvență. Potrivit economica.net însă, compania în cauză are de primit mai mulți bani (17 milioane) de la alte companii și societăți controlate de Municipalitatea București decât le datorează creditorilor (14,9 milioane). Rezolvarea problemei stă deci în mâinile Municipalității înseși și ale guvernului și ar fi posibilă cu voință politică și pricepere. Dar dacă te închizi în debara și strigi de acolo că ai mâinile legate nu faci altceva decât să-ți declari incapacitatea de a demonta „greaua moștenire”.
Din păcate, Capitala, cel mai important oraș al țării, în care se produce 20% din PIB, trage ponoasele lipsei de scrupule a lui Ludovic Orban, care l-a impus pe Nicușor Dan, deși era un personaj fără viziune, fără forță și fără idei, incapabil de dialog și de negociere. Numai bun însă pentru ca domnul Orban să blocheze afirmarea unui candidat din propriul partid, care ar fi putut să-i facă concurență ulterior. Calculele sale au fost stricate de rezultatul sub așteptări de la alegeri al PNL și un concurent tot a apărut pentru șefia partidului, în persoana premierului Cîțu. Bucureștenilor, care credeau că votează un candidat independent, nicidecum un penelist mascat, nu le rămâne decât să mediteze asupra pierderilor pe care le provoacă susținerea unor personaje fără caracter – căci nu politica în sine este rușinoasă, ci modul în care o practică unii sau alții, mai mult sau mai puțin onești. //