De același autor
Nu știu cum se face că, o dată la câțiva ani, dintr-un motiv sau altul, anchetele DNA și DIICOT sunt blocate sau îngreunate prin diferite proceduri. Ca pânza Penelopei, ceea ce se țese ziua se deșiră noaptea și totul trebuie luat de la capăt. S-a întâmplat în 2006-2007, printr-o ordonanță a guvernului Tăriceanu, și în 2013-2014, când noul Cod de Procedură Penală a fost modificat, după ce textul său fusese agreat de Comisia Europeană. Se întâmplă și acum, ca urmare a deciziei adoptate pe 16 februarie de Curtea Constituțională, prin care articolul 142, alin. (1) din Codul de Procedură Penală a fost declarat parțial neconstituțional, deoarece prevedea că interceptările pot fi efectuate nu numai de „organul de cercetare penală sau de lucrători specializați din cadrul poliției“, ci și „de alte organe specializate ale statului“, care nu sunt precizate. Sintagma incriminată fusese introdusă pentru a permite efectuarea unor operațiuni de supraveghere tehnică și de către SRI, singurul care deține mijloacele tehnice necesare realizării tuturor operațiunilor de acest tip. Pentru simplii cetățeni, care nu au cultură juridică, probabil că oportunitatea deciziei CCR este mai greu de înțeles, căci nu era niciun secret că SRI efectua operațiuni de supraveghere la cererea DNA și DIICOT, iar operațiunile de supraveghere se execută doar cu mandat emis de judecătorul de drepturi și libertăți în dosare privind infracțiuni grave: contra securității naționale, de corupție, de spălare a banilor, de trafic de droguri, arme și de persoane, la acte de terorism etc. Este însă limpede că decizia CCR, pe care nu o comentăm, va avea consecințe serioase asupra anchetelor și proceselor în curs. Ea dă deja satisfacție unui grup de infractori chinezi, iranieni și turci, judecați pentru spălare de bani și evaziune fiscală, care au ridicat excepția de constituționalitate. Potrivit anchetatorilor, gruparea în cauză, condamnată în primă instanță de Tribunalul Bucureşti, spăla bani prin firme din marile complexe Dragonul Roşu, Niro sau Sir, reușind să trimită în Turcia cinci milioane de euro în perioada 2005-2006.
Ce se va întâmpla acum cu acest dosar, pentru care Curtea de Apel București a decis rejudecarea, cu altele similare instrumentate de DIICOT sau cele de corupție instrumentate de DNA? Deși Mona Pivniceru, judecător CCR, ne asigură, potrivit presei, că decizia Curţii nu acționează retroactiv, alți juriști contactați de presă susțin că probele obținute cu sprijinul logistic al SRI vor fi contestate în instanță, în numele Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, pentru încălcarea dreptului la viaţă privată.
Decizia CCR a redeschis și disputa legată de „binomul SRI-DNA“, care are adesea în subtext demonizarea DNA ca braț al serviciilor, asociate subliminal cu ceea ce era Securitatea altădată. Procurorul șef al DNA, Laura Codruța Kövesi, a explicat că SRI nu instrumentează dosarul, ci execută doar operațiuni tehnice, și că doar 5% dintre dosare au la bază o sesizare a serviciilor, care oricum sunt obligate prin lege să aducă la cunoștința organelor de anchetă orice informație privind pericolele la adresa siguranței naționale. Pe de altă parte, SRI a reușit să irite CCR în 2015, când fostul său director, George Maior, a făcut, din motive ce ar merita investigate, declarații amenințătoare la adresa judecătorilor CCR, după ce aceștia declaraseră neconstituțională Legea securității cibernetice. Nici generalul SRI Dumitru Dumbravă nu a fost prea inspirat când a anunțat că SRI se implică până la capăt în soluționarea cauzelor de corupție, deși nu are astfel de atribuții. Fără a fi partizani, trebuie să clarificăm totuși chestiunea: sunt serviciile de informații, în speță SRI, reformate și adecvate unei democrații sau nu? Dacă nu sunt, să le reformăm. Dacă au devenit prea influente în administrație și economie, să limităm această expansiune. Deocamdată însă, constatăm că ele sunt criticate doar în legătură cu implicarea lor în dosarele de corupție. Pe de altă parte, politicienii care se plâng de rolul serviciilor în anchete ar trebui să voteze un buget sporit pentru DNA, astfel încât aceasta să dispună de toate resursele necesare supravegherii tehnice și să nu mai fie nevoită să recurgă la SRI. A cerut-o chiar doamna Kövesi încă de anul trecut. Vedeți însă vreun politician dispus să mărească bugetul DNA? Anul trecut, fostul procuror general îl redusese drastic. Ipocrizia politicienilor nu cunoaște margini și maschează prost dorința lor fierbinte de a bloca de fapt anchetele anticorupție.
Totuși, anchetele nu vor putea fi blocate și guvernul, presat de UE și NATO, va trebui să găsească o soluție. Ministrul Justiției, Raluca Prună, a anunțat deja că ministerul și parchetele doresc să finalizeze un act normativ încă înainte de publicarea motivării deciziei CCR, astfel încât să fie evitate sincopele cu efecte grave pentru dosarele aflate în derulare. Totodată, doamna Prună a declarat că are în vedere reînvestirea Laurei Codruţa Kövesi la conducerea DNA, declarație ce dă un semnal încurajator în privința continuității campaniei anticorupție. Știm noi însă ce alte obstacole vor fi inventate de politicieni pentru a le crea dificultăți procurorilor sau ce alte decizii ale CCR vor pune în mișcare legea consecințelor neintenționate (the law of unintended consequences) și vor compromite, definitiv sau temporar, anchetele DNA și DIICOT? Nu numai că nu știm, dar avem destule temeiuri să ne temem că pânza Penelopei poate fi deșirată din nou