De același autor
Deși coaliția PSD-ALDE a dat vara aceasta un veritabil recital de răzgândiri în privința politicii fiscale anunțate după căderea Guvernului Grindeanu, în privința luptei pentru subordonarea justiției față de interesele politicienilor (penali) a demonstrat o remarcabilă consecvență. Dacă renunțarea la aberațiile fiscale preconizate de celula Dragnea-Vâlcov a fost binevenită, în schimb, persistența tentativelor de subminare a independenței justiției, chiar din partea ministrului de resort, este de rău augur și prevestește un asalt final al coaliției PSD-ALDE asupra unei cetăți deja asediate. Ministrul Tudorel Toader, jurist competent altfel, a înțeles directiva și o pune în aplicare, poate pentru a-și dovedi loialitatea față de patronii săi politici, supărați probabil că, pe vremea Guvernului Grindeanu, blocase toate demersurile favorabile lui Liviu Dragnea.
Ca să-și spele păcatele din primul mandat, așadar, ministrul Toader a cerut imediat un control de fond al Inspecției Judiciare la DNA și la Parchetul General, după care, săptămâna trecută, a sesizat din nou Inspecția Judiciară în cazul procurorului general Augustin Lazăr, în urma refuzului acestuia de a transmite comisiei parlamentare de anchetă cu privire la alegerile din 2009 dosarul penal întocmit și clasat de Parchet în aceeași cauză. Să nu știe oare profesorul de drept Tudorel Toader că nu există proceduri legale „care să permită transmiterea unor fotocopii ale dosarelor penale către o comisie parlamentară sau, în general, către o altă instituție extrajudiciară“, cum se susține în comunicatul Parchetului General? Ne îndoim, cum ne îndoim și de faptul că profesorul de drept Toader nu ar fi de acord cu argumentul invocat de Parchetul General, dar și de numeroși juriști, potrivit căruia este vorba de „o chestiune de drept care interesează sistemul judiciar în ansamblu“, pentru că vizează condițiile „în care un dosar judiciar poate fi pus la dispoziția altor autorități sau instituții, în afara celor cu atribuții privind soluționarea ori verificarea lui“. Cu alte cuvinte, dacă parlamentarii, dintre care nu puțini sunt ei înșiși anchetați penal, vor avea acces la dosarul penal al alegerilor din 2009, atunci se va crea un precedent în virtutea căruia dosarele penale riscă practic să devină publice, ceea ce ar răsturna principii fundamentale de drept și ar leza drepturile persoanelor. Iată însă că, pentru a le face pe plac liderilor PSD și ALDE, care vor capul procurorului general Augustin Lazăr, ministrul Toader e dispus să arunce în aer sistemul judiciar.
Ministrul Justiției nu este însă singurul care „sapă“ la temelia sistemului judiciar. Independența acestui sistem a devenit deja o țintă pentru CCR, după cum un grup restrâns de jurnaliști scriu de mult - și vor continua să scrie pentru că, după ce a dat toate soluțiile favorabile intereselor lui Liviu Dragnea la excepțiile ridicate de acesta prin interpuși, a dezarmat practic DNA în privința mijloacelor de interceptare, și-a permis să creeze jurisprudență, deși nu are dreptul, și a inițiat o tentativă de control asupra hotărârilor judecătorești (vezi articolul CCR – o struțocămilă scăpată de sub controlul democratic?, din revista 22, nr. 29/1426 din 25 iulie 2017), CCR a făcut, săptămâna trecută, o demonstrație de tupeu care ne-a uimit din nou: a formulat o excepție de neconstituționalitate în procesul intentat de avocata Elenina Nicuț, care cerea Curții de Apel suspendarea hotărârii CCR din 22 iunie 2017. Este vorba de celebra hotărâre care cenzurează opiniile separate, prin modificarea regulamentului Curții. CCR ar vrea însă ca, în cazul în care Curtea de Apel va considera hotărârea drept act administrativ, Legea contenciosului administrativ să fie modificată pentru a excepta deciziile CCR. Cu alte cuvinte, să-și fie sie înseși lege – de vreme ce tot ea se va pronunța asupra excepției pe care ea însăși a formulat-o! Problema fundamentală este, din nou, cea a puterii necenzurate a CCR, ai cărei membri sunt numiți pe criterii politice și care este astăzi ocupată aproape în totalitate de oameni fideli PSD și ALDE, mai concret, fostului USL, și tandemului Băsescu-Udrea. Și acest Frankenstein, creat de politicieni – inconștienți și/sau ticăloși - prin modificări succesive ale Legii de organizare și funcționare a CCR, nu poate fi oprit în prezent, pentru că orice modificare legislativă care i-ar reduce atribuțiile ar fi respinsă imediat – evident, de CCR. Așa cum, iată, pentru orice hotărâre judecătorească ce o vizează direct, CCR ridică o excepție de neconstituționalitate pe care o soluționează tot ea!
Principiul fundamental al statului de drept, potrivit căruia nimeni nu este mai presus de lege, pare a fi subminat în mod deliberat atât de CCR, ai cărei membri, cu excepția Lidiei Stanciu, s-au plasat fără jenă deasupra legii, modificând-o după cum le dictează interesele lor și ale puterii PSD-ALDE; cât și de ministrul Justiției, care nu ține cont de principii fundamentale ale sistemului judiciar, dacă interesele puterii corupte dictează hărțuirea unui procuror principial.
Ar trebui să fim foarte atenți, așadar, la legile reformei justiției pe care le pregătește domnul Toader și pe care premierul Tudose le așteaptă cu nerăbdare nu mai târziu de 1 septembrie. Cum PSD, în programul de guvernare, a promis revizuirea întregii legislații, putem anticipa o sesiune parlamentară de-a dreptul asasină, care să consacre aservirea statului față de interesele actualei puteri. Ca rezultat al votului democratic din 2016, desigur. Căci în România nu mai contează nici cine votează, nici cine numără voturile, ci doar cine nu se duce la vot.