De același autor
Nu cunoaștem motivele pentru care ministrul Justiției, Tudorel Toader, a abandonat poziția principială adoptată pe vremea Guvernului Grindeanu, când bloca inițiativele lui Liviu Dragnea, refuzând, de pildă, să propună un prag valoric pentru abuzul în serviciu sau organizând largi consultări pe tema legilor justiției. Știm doar că astăzi avem în față o variantă spilcuită, deci mai perversă, a sinistrului Florin Iordache-altă-întrebare, promotor al OUG 13. Competențele incontestabile ale domnului Toader în materie de drept par să se fi subordonat complet intereselor patronilor săi politici din PSD și ALDE. Din 24 august, când a prezentat un pachet de legi cuprinzând măsuri menite să aservească justiția față de politic, ministrul Toader a devenit de facto brațul înarmat care conduce asaltul pornit de Dragnea & Co. asupra statului de drept și anticorupției. Până și tonul său, altădată calm și măsurat, a devenit agresiv, înscriindu-se în același registru în care evoluează Liviu Dragnea. Și tot ca Liviu Dragnea, domnul Toader întreprinde o acțiune de compromitere și marginalizare a instituțiilor statului de drept, cum este CSM, amenințând cu demolarea lor, dacă emascularea eșuează. „Există și modelul unor state care nu au CSM“, a avertizat ministrul, după ce forul magistraților a dat aviz negativ legilor (contra)reformei în justiție. De altfel, declarațiile domnului Toader la Antena 3 după acest aviz negativ constituie cel mai recent episod al acestei campanii de deconstrucție instituțională promovată de actuala putere.
Deși avizul era fundamentat pe o amplă consultare a parchetelor și a instanțelor, ministrul Justiției a sfidat forul suprem al magistraților absentând de la ședință, pe motiv că știa dinainte care avea să fie rezultatul votului. A preferat să-și prezinte poziția în aceeași seară la Antena 3, substituind un interviu la televiziunea de casă a unui condamnat penal dezbaterii argumentate cu magistrații. Pe aceștia din urmă i-a persiflat, recomandându-i de pildă președintei CSM, Mariana Ghena, care se arătase „neplăcut surprinsă“ de absența ministrului de la dezbateri, „să-și revină din deruta care a cuprins-o“, iar obiecțiilor magistraților prezenți la ședință le-a răspuns cu atacuri directe, acuzându-i că ar fi animați de „dorința de conservare a actualelor privilegii“. De fapt, nu am asistat la pledoaria unui intelectual universitar jurist, ci la discursul unui politician lipsit de subtilitate.
De altfel, toți magistrații recunosc necesitatea modificării legilor adoptate în 2004, dar nu doresc ca modificările să anuleze independența justiției. Nici măcar cei care ar fi dorit un aviz pozitiv cu observații, ca președinta ÎCCJ, Cristina Tarcea, nu sunt de acord cu trecerea Inspecției Judiciare în subordinea ministrului Justiției, numit politic, sau cu procedura de numire a procurorilor, care deschide larg porțile interferenței politice.
Putem însă deduce că domnul Toader a sfidat CSM pentru că știa că puterea politică nu va ține cont de avizul acestuia. Liviu Dragnea declarase deja, pe 24 septembrie: „Nu cedăm, nu dăm nici măcar un pas înapoi. Legile justiției vor fi adoptate“. Iar după avizul negativ al CSM din 28 septembrie, același Liviu Dragnea respingea apelul președintelui Iohannis la renegocierea textului cu specialiștii din sistemul judiciar și anunța că legile vor fi dezbătute în parlament, unde se va crea „un cadru unde toate asociațiile magistraților, toate instituțiile să vină să se exprime“. Dar acest cadru, potrivit legilor țării, exista deja la CSM. Ce rost are să-l dublezi? Poate doar pentru a crea o structură ad-hoc, controlată politic, în care ne așteptăm să conteze în primul rând punctele unor minoritari, favorabili PSD și ALDE, cum s-a arătat Asociația Magistraților, spre deosebire de mult mai reprezentativa UNJR. Precedentul a fost deja creat la Comisia parlamentară de anchetă privind alegerile din 2009 și la Comisia de control al SRI. Acceptând această strategie, Tudorel Toader s-a metamorfozat din universitar și magistrat într-un activist politic care pune și el umărul la realizarea programului PSD-ALDE de aservire politică a instituțiilor statului. Soldat fidel al armatei demolatoare, Tudorel Toader a adoptat un discurs agresiv atât la adresa președintelui Iohannis, cât și față de ambasadorul SUA, Hans Klemm, care a exprimat în repetate rânduri îngrijorarea țării sale față de recentele demersuri menite să slăbească lupta anticorupție.
Putem oare spera ca tăvălugul demolator al PSD-ALDE să fie oprit? Ne mai putem lua țara înapoi, când o putere animată doar de dorința de a-și asigura impunitatea pentru fărădelegile comise în trecut și pentru cele pe care dorește să le comită în viitor atacă economia, educația, presa și instituțiile statului de drept? Având în vedere numărul semnificativ de cozi de topor și dominația penalilor asupra mass-media, este greu să fim optimiști. Să nu uităm că joi, cum observa judecătorul Cristi Danileț, opt membri ai CSM au votat pentru aservirea politică a justiției, deci doar cu doi mai puțin decât cei care au votat împotrivă. Iar președinta ÎCCJ a fost de partea demolatorilor, cum a fost și atunci când a blocat discutarea în CSM a raportului de audit al Inspecției Judiciare. Pârghiile puterii, inclusiv CCR, se află în mâinile agresorilor, iar apărătorii democrației reale (nu originale!) sunt risipiți, divizați și slabi. Totuși, odată, demult, David l-a învins pe Goliath. Poate se repetă.