Modelul romanesc

Rodica Culcer 27.04.2007

De același autor

Nu avem nici un temei nici sa ne raportam la modelul lituanian, nici sa ne temem de modelul ucrainean.

 

 A devenit deja o moda pentru politicieni sa invoce, pe post de model sau de spe­rietoare, exemple din alte tari pentru a justifica acele decizii si demersuri mai greu de sustinut prin recursul la morala sau la realitate. In cazul suspendarii pre­se­dintelui Basescu, modelul invocat de PSD si PNL pentru justificarea votului lor din parlament este Lituania, prima tara eu­ropeana care si-a demis presedintele cu numai cateva saptamani inainte de a se integra in  UE, iar sperietoarea este Ucrai­na, unde, in 2004, in urma campaniei populare desfasurate in centrul Kievului de sustinatorii sai, prooccidentalul Vik­tor Iuscenko a ajuns presedinte inla­tu­ran­du-l pe Viktor Ianukovici, candidatul Mos­covei si al oligarhiei economice pro­ru­sesti. Din nou, acum, Ucraina este sce­na unei confruntari Iuscenko-Ianukovici. Ca si in 2004, manifestatiile de strada si Curtea Constitutionala joaca un rol impor­tant, desi datele s-au schimbat si elanul de­monstrantilor a scazut considerabil.

 Comparaison n’est pas raison , spun insa francezii si au dreptate, dupa cum vom constata daca ducem pana la capat ana­logiile sugerate. La 6 aprilie 2004, Ro­landas Paksas devenea primul presedinte demis al unui stat european, in urma unui vot strans al parlamentului de la Vilnius. Acuzatiile, confirmate de o comisie par­lamentara, erau grave: acordarea ilegala a cetateniei, divulgarea de informatii secrete si amestec in sectorul privat al eco­nomiei. Campania impotriva lui Paksas incepuse din toamna lui 2003, cand un raport al serviciilor secrete a aratat ca unii consilieri ai presedintelui erau co­nec­tati la cercurile mafiote din Rusia, iar seful statului ar fi fost el insusi vulnerabil la influentele acestor cercuri. Oameni de afa­ceri dubiosi ar fi incercat sa determine schimbari de personal in cadrul Pre­se­din­tiei, iar presedintele insusi ar fi incercat sa influenteze rezultatul unor pri­vatizari si ar fi tolerat presiunile exercitate de oamenii sai asupra unor institutii ale statului. "Geniul rau" al lui Paksas a fost identi­fi­cat in persoana omului de afaceri de ori­gine rusa Iuri Borisov, principalul finan­ta­tor al campaniei sale prezidentiale. Potrivit serviciilor secrete lituaniene, Borisov ar fi avut el insusi legaturi cu serviciile secrete ruse, iar seful statului lituanian i-ar fi divulgat informatii secrete, avertizandu-l pe magnatul rus ca telefonul sau era ascultat de autoritati. Curtea Constitutionala de la Vilnius a constatat ca decizia pre­se­din­telui de a-i acorda lui Borisov cetatenia lituaniana incalca trei articole din Con­sti­tu­tia tarii.

 Diferentele dintre situatia fostului pre­se­dinte lituanian si cea a presedintelui Ba­sescu sunt evidente: la Vilnius a existat o decizie a  Curtii Constitutionale ca­re-l incrimina pe seful statului, ceea ce nu a fost cazul la Bucuresti, iar acuzatiile for­mulate nu se refereau la conducerea sub influenta alcoolului sau la criticile adu­se guvernului, ci la legaturi dubioase cu cercurile de afaceri legate de serviciile secrete din Rusia, ceea ce echivala cu inalta tradare. La prima vedere cel putin, se pare ca balticii au fost mai seriosi.

Interesant este insa si ceea ce s-a in­­tamplat ulterior, cand Paksas a vrut sa candideze din nou la alegerile prezi­den­tia­le organizate dupa demiterea sa: parla­mentul a adoptat in graba o lege care-i in­terzicea unui presedinte demis sa candideze timp de cinci ani. Poate ca de aici s-au inspirat cei care s-au gandit la o le­ge similara pentru a opri o eventuala can­di­datura a lui Traian Basescu.

 Deoarece legislatia lituaniana nu prevede recursul la electorat pentru demiterea presedintelui, Paksas nu a putut apela la sprijinul popular de care se bucura. Traian Basescu insa poate, ceea ce creea­­za o problema adversarilor sai. Mircea Geoana a inceput sa ne sperie cu spec­trul Ucrainei, asa cum in anii 1990 eram speriati cu "modelul iugoslav", care ne-ar fi amenintat integritatea teritoriala. Daca ne amintim insa bine, in 2004 victoria lui Viktor Iuscenko dupa repetarea scru­tinului electoral a avut loc pasnic, fara violenta, fiind considerata o victorie a cetatenilor asupra coruptiei din sistem si sustinuta de  Curtea Constitutionala de la Kiev. "Modelul ucrainean" are insa si elemente sinistre, daca ne gandim numai la otravirea cu dioxina a lui Iuscenko. Potrivit unei analize BBC, demersul ar fi avut drept scop nu lichidarea, ci desfigura­rea presedintelui ales pentru a-i distruge imaginea si carisma. Nu ne ramane decat sa speram ca acest mod de actiona nu-i va inspira si pe adversarii lui Traian Ba­ses­cu. In plus, in aprilie 2007, cand confruntarea dintre Iuscenko si Ianukovici a ajuns din nou in strada, mai multi membri ai Curtii s-au plans de presiuni exercitate asupra lor din partea sustinatorilor primului ministru, ceea ce, in ciuda acuzatiilor PSD cu privire la un presupus santaj la adresa unor judecatori ai CCR, nu pare sa fi fost cazul in Romania.

Nu avem, asadar, nici un temei nici sa ne raportam la modelul lituanian, nici sa ne temem de modelul ucrainean. Ro­ma­nia nu s-a desprins din URSS si nu are aceleasi probleme cu influenta fostei tari-mama; iar Traian Basescu nu este nici Rolandas Paksas si nici Viktor Ius­cen­ko. Si nici nu trebuie sa ne temem de o scindare a societatii romanesti intre sus­tinatorii si adversarii presedintelui. Sin­gurul pericol real la orizont este pra­pas­tia care se casca intre politicieni si ce­tateni si care devine o amenintare la adresa democratiei. Daca problema nu va fi rezolvata rapid, riscam sa oferim lumii un model neaos romanesc de toata ru­sinea.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22