Superoferta electorala

Rodica Culcer 11.05.2007

De același autor

 Daca nu a reusit sa schimbe  "sistemul ticalosit", cum a promis in 2004, Traian Basescu, prin simpla sa prezenta pe scena politica, a reusit in schimb sa transforme campania electorala. Incoltit de coalizarea fara precedent a adversarilor sai politici, presedintele ales de popor si suspendat de parlament a fost nevoit sa-si adapteze tacticile electorale la conditiile vitrege create, incercand totodata sa restranga spatiul de manevra al inamicului.

Blocat si sabotat de majoritatea partidelor politice parlamentare, cu un acces limitat la televiziuni si radiouri, Traian Basescu s-a "intors la popor", valorificandu-si la maximum talentul de a mobiliza mase largi de oameni prin organizarea de mitinguri ample. Numarul participantilor la mitingurile sale a crescut constant, ajungand la 20.000-30.000 pe 6 mai la Constanta. Nu a fost nevoie de mici si bere gratis pentru a-i mobiliza pe participanti, doar de prezenta lui Traian Basescu si de muzica populara. In premiera, Traian Basescu s-a adresat si romanilor care muncesc in strainatate. La Madrid si Castellon, el a reusit sa adune 3.000 si, respectiv, 8.000 de participanti si a anuntat ca va participa la doua mitinguri similare in Italia. Este un demers firesc, deoarece romanii care muncesc in strainatate sunt emblematici pentru electoratul vizat de presedintele ales, fiind un segment activ al populatiei, care a respins varianta comoda a semisaraciei asistate de stat.

 In plus, prin influenta pe care o au asupra familiilor din tara, pot multiplica votul impotriva demiterii presedintelui. Poate ca nu este intamplator, in acest context, ca  MAE nu se grabeste sa le asigure prea multe posibilitati de a vota in zonele in care locuiesc. Este si aceasta o tactica electorala, de sabotare a adversarului.

Pentru a mobiliza cat mai eficient electoratul, Traian Basescu a decis ca apararea cea mai buna este atacul si a promovat un discurs antisistem si anticoruptie, identificand racilele sistemului cu controlul oligarhilor asupra politicienilor si, prin acestia din urma, asupra resurselor. Este un discurs radical si riscant, menit sa-i implice pe romani intr-un razboi nu numai impotriva celebrelor grupuri de interese, ci si impotriva sustinatorilor lor externi, identificati de presedinte - cu ajutorul lui Ioan Talpes - in Rusia si Republica Moldova. Nominalizand un consilier al presedintilor Putin si Voronin, totodata mare lider al masoneriei ruse, ca eminenta cenusie a campaniei antiprezidentiale, Traian Basescu pare sa joace nu numai cartea prooccidentala, ci si cartea transparentei in fata aranjamentelor oculte. Din aceasta perspectiva, soarta sa ca om politic va fi plina de consecinte pentru Romania.

 Ofensiva populara si populista a domnului Basescu a obligat PSD si PNL, actorii activi ai campaniei pentru demitere, sa se replieze dupa ce a devenit evident ca nu-l pot bate pe presedinte la capitolul carisma si mobilizare populara. Mircea Geoana nu a reusit sa adune prea multi simpatizanti la Craiova sau in alte orase. Toate iesirile sale publice au avut loc in sali, nu in piete. Mitingul de 1 Mai a contat mai mult ca o chermeza cu mancare gratis, iar la Castellon, Marian Vanghelie nu a reusit sa adune mai mult de 200-400 de persoane intr-o sala inchiriata. Constiente de scaderea popularitatii lor, potrivit sondajelor, ambele partide s-au concentrat pe expunere mediatica si pe efectul psihologic al repetarii mantrelor anti-Basescu. Pentru ei, lupta se da in studiourile  Realitatea TV si Antena 3. Acolo, pe Internet si oriunde se zareste un microfon, politicienii PSD si PNL duc o campanie negativa feroce, incercand sa creeze imaginea unui Traian Basescu bolnav de putere, cu mintea ratacita, posedat de dorinta de a stapani un popor de sclavi. Evident, strategii celor doua partide cauta sa induca subliminal un mesaj de teama in fata unui monstru incontrolabil care va perpetua criza si conflictul. Ei mizeaza pe electoratul mai putin informat, mai degraba inactiv si neimplicat. Alta tema lansata de Mircea Geoana este atacarea lui Traian Basescu ca exponent al sistemului comunist, care nu ar avea dreptul sa reformeze Romania. Poate tocmai de aceea, Ion Iliescu, mult mai "bazat" in regimul comunist decat Traian Basescu, nu a fost promovat pana acum in aceasta campanie. In paralel, pentru a se distanta de adversarul lor, liderii PSD si PNL pozeaza in politicieni calmi, rationali, civilizati. Pe 6 mai, cand la Constanta avea loc mitingul pro-Basescu, domnii Geoana, Melescanu si Orban admirau oile si degustau branza la Certeze. Totusi, crearea unor evenimente programate concomitent cu mitingurile pro-Basescu este o tactica electorala in sine, caci, datorita reglementarilor draconice ale CNA si ale parlamentului, le asigura prezenta in jurnalele televizate. In acelasi timp, se aplica vechea tactica a intimidarii televiziunilor: PSD s-a plans deja la CNA ca Traian Basescu este mediatizat excesiv.

Este de asteptat ca ambele tabere sa-si pastreze principalele atuuri pentru ultima saptamana de campanie, cand am putea asista la evolutii neasteptate. Va fi interesant de urmarit mitingul organizat de PSD pe 9 mai, cand se va incerca probabil confiscarea Zilei Europei si a Zilei Independentei in campania anti-Basescu.

in ceea ce-l priveste, Traian Basescu arunca in lupta toate mijloacele, pentru ca-si joaca viitorul politic, deocamdata incert. Cert este insa ca, daca, dupa o campanie care promite nici mai mult nici mai putin decat o noua revolutie, Traian Basescu revine la Cotroceni, el va fi nevoit sa continue neabatut razboiul pe care l-a inceput. Suntem oare pregatiti?

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22