De același autor
În puținii ani fără alegeri se petrec și lucruri bune pentru țară, dar ei sunt urmați de devastatoarele perioade electorale, când plaga populismului politicienilor lovește nemilos în toată bruma de agoniseală.
În Geneza, Faraonul vede în vis șapte vaci grase și frumoase la înfățișare ieșind din fluviu, iar apoi șapte vaci costelive care le mănâncă pe cele grase, fără ca primele să se mai împlinească. Iosif îi tălmăcește visul arătat, ce anunța, de fapt, șapte ani de belșug urmați de alți șapte ani de secetă și dezastru, când tot ce s-a agonisit se va fi prăpădit. Din acest motiv, Iosif îl sfătuiește pe Faraon să facă provizii în cei șapte ani de bunăstare, pentru ca poporul să poată traversa cu bine următorii șapte ani neroditori.
Cam asta s-a întâmplat în România și nu sunt motive să credem că nu e deja un model recursiv. În puținii ani fără alegeri se petrec și lucruri bune pentru țară, dar ei sunt urmați de devastatoarele perioade electorale, când plaga populismului politicienilor lovește nemilos în toată bruma de agoniseală. Așa s-a întâmplat, de bună seamă, în 2007 și 2008, după o perioadă lungă de prosperitate economică, când clasa politică a clătinat inconștient toate echilibrele macroeconomice, printr-o generozitate bugetară iresponsabilă. Prin populism nu înțeleg doar aplecarea bolnăvicioasă a partidelor la guvernare de a da de unde nu au (adică din împrumuturi), ci și inapetența lor de a se înhăma la reforme structurale de care societatea românească are atât de mare nevoie.
Anii 2010 și 2011, deși ani de austeritate, lipsiți de confruntări electorale, au permis unele transformări mai adânci, cel puțin pe hârtie, nici ele foarte populare pe moment, dar care, în timp, și-au arătat roadele. Vorbim în principal de reforma pieței muncii, a aparatului bugetar, a codurilor judiciare și a educației. Dacă astăzi indicele de competitivitate al României în ierarhia globală a crescut, asta se datorează unui sistem judiciar consolidat și unei piețe flexibile a muncii. Din fericire, anii electorali 2012 și 2014 nu au adus prejudicii majore echilibrelor macroeconomice, dar nici nu s-a mai întâmplat nimic semnificativ în materie de reforme. Revizuirea Constituției a eșuat, la fel ca și reorganizarea administrativ-teritorială, iar reforma sectorului sanitar încă trenează, dureros, pentru pacienți și medici. Companiile de stat sunt cele pe care le știm din anii trecuți, iar absorbția fondurilor europene a crescut doar grație „hei-rup“-ului din 2010-2011, pentru că, altminteri, nu s-a mai semnat niciun contract semnificativ. La capitolul infrastructură lucrurile arată la fel de rău și asta pentru că guvernul de stânga, cu care fuserăm cadorisiți de majoritate în 2012, a tăiat investițiile „la blană“.
Urmează 2017 și 2018, două vaci grase, cum s-ar zice, adică fără bălăcăreala lipsită de mize reale a politrucilor și fără competiția încinsă pentru acapararea resurselor. Doi ani în care toate proiectele eșuate, enumerate, pe scurt, mai sus, pot fi reluate și puse în practică de-adevăratelea. Două cornute slabe însă vin repede după ele, 2019 și 2020, ani cu câte două rânduri de alegeri fiecare, când tot ce putem spera este să nu ne întoarcem iarăși de unde am pornit, cum ne-a fost prostul obicei în toată tranziția asta, marca „stop & go“. Dumnezeul electoral însă ne izbăvește de supliciile retoricii goale și ipocriziei lipsite de scrupule în următorii trei ani: 2021-2023. Cu alte cuvinte, alte trei vaci grase, până în 2024, când va fi „sărbătoarea alegerilor“ - nu mai puțin de patru (!) scrutine în 365 de zile, adică toate cele imaginabile: europarlamentare, prezidențiale, locale și parlamentare. O vacă rahitică care poate devora, nu doar toate vacile dolofane dinainte, ci o cireadă întreagă de Bălțate-Simmental.
Să ne înțelegem, nu sunt un adversar al anilor electorali. Dimpotrivă, cred că, într-o democrație autentică, perioadele de dinaintea testului la urne stimulează dezbaterile serioase despre viitorul societății și pot chiar produce cotituri majore de viziune. Dar România, din păcate, este încă departe de a avea statutul de democrație autentică, iar clasa politică autohtonă, pusă astăzi pe coji de nuci la școala de reeducare a responsabilităților statale, mai are mult până când se va maturiza suficient încât să genereze planuri strategice pe termen lung și să se abțină de la proastele deprinderi ale populismului. În ce privește 2016, spun că ar trebui să privim cu un optimism moderat efectele colaterale ale bătăliei electorale și asta pentru că sunt semne că înfierbântatele capete politice par a fi fost temperate prin fire invizibile de tehnocrația responsabilă.
Așadar, dacă „supraviețuim“ anului 2016, urmează două vaci grase, două slabe și iarăși trei grase. În același timp, în tot acest interval, vom avea două momente cu semnificație specială: 2018 – 100 de ani de la Mare Unire și 2020 - momentul în care tragem linie la Strategia europeană privind dezvoltarea durabilă și încheiem un exercițiu bugetar esențial, poate ultimul pentru generația 60-70 de ani, care se mai poate bucura de beneficiile modernizării României. Ideal ar fi ca 2018 să îi găsească pe români, indiferent de etnie și convingeri politice, mai puțin dezbinați, cu niște oameni de stat mai responsabili, dispuși să treacă interesul țării deasupra interesului partinic sau personal. Iar 2020 să îl încheiem cu o rată de absorbție cât mai aproape de 100% și cu rezultate palpabile ale cheltuirii banilor europeni – adică infrastructură modernă, un sistem de educație curățat de racilele tranziției și mai puțini români săraci. Dacă se va întâmpla asta, nu poate fi decât meritul vacilor grase.