Hipermarketuri invadate de comuniști

Sebastian Lazaroiu 05.05.2015
SHARE 5

De același autor

Răsteala autorităților la marii retaileri de alimente ascunde mai multe dedesubturi decât am putea bănui la prima vedere.

 

Totul a început cu zvonistica. Un post de te­leviziune a declanșat o campanie de mo­ni­to­rizare a prețurilor din marile lanțuri ali­men­tare. Nimic în neregulă cu asta. E un demers jurnalistic foarte corect să le spui telespectatorilor tăi dacă apar fluctuații bruște la raf­turi și să investighezi care es­te motivul scumpirilor.

 

Motivul cel mai probabil era preconizata scădere a TVA la produsele alimentare în­ce­pând cu 1 iunie 2015. Pe scurt, lu­crurile ar putea arăta cam așa: pentru că se creaseră de­ja așteptări ca scăderea TVA să se regăsească în prețuri mai mici la raft, comercianții au crescut prețurile anticipat ca să le poată scădea pe 1 iunie. În felul acesta, prețurile rămân ca în aprilie, iar hipe­rmar­ke­turile se vor putea lăuda cu ieftiniri la în­ce­putul lui iunie și vor dirija „câștigul“ din TVA unde consideră ei de cuviință: în profit, în in­vestiții, în salarii, în publicitate sau, de ce nu, în scăderea prețurilor finale. Într-o economie liberă, e dreptul fiecărui comerciant să decidă ce face cu o asemenea „facilitate fiscală“.

 

Guvernul, vigilent cum îl știm, dar și populist, a început să facă presiuni asupra hiper­mar­keturilor pentru ca scăderea TVA la alimente să se regăsească în prețuri. Mai întâi, co­mer­cianții au fost chemați la ordine în Senat, la comisia de agricultură. Pre­supun că a fost o invitație de tip ambuscadă, altfel, chiar nu înțeleg ce căutau acolo re­prezentanții marilor lanțuri de magazine să justifice de ce au crescut prețurile. În ni­cio economie de piață nu vi­ne parlamentul sau guvernul să te chestioneze de ce mă­rești prețurile. A, că în Rusia Vladimir Putin se poate plim­ba printre rafturi cu televiziunile după el și poate să ordone prețurilor să scadă, asta nu e nicio uimire. Economia Rusiei este o farsă macabră despre economia de piață.

 

Apoi a urmat însuși premierul, care îi ame­nin­ță hilar pe marii retaileri cu taxe suplimentare pentru cei care nu scad prețurile de la 1 iunie sau pentru cei care le cresc de pe acum ca să le poată scădea mai târziu. Ca și cum o ase­menea taxă, oricum va fi arătând ea, îi pedepsește pe comercianți, nu pe clienții lor, consumatorii finali, nevoiți probabil să scoată bani mai mulți din buzunar ca să plătească „sancțiunea“ lui Ponta. Propaganda de la Pa­la­tul Victoria s-a pornit prin editoriale de în­fierare a „speculanților“, care semănau izbitor cu articolele din Scânteia anilor ’46-’47.

 

Urmărind cu atenție desfășurătorul de mai sus, putem înțelege mai bine și dedesubturile acestei afaceri propagandistice.

 

Marii retaileri au ridicat prețurile ca urmare a unor presiuni așteptate sau subterane. Spun așteptate, pentru că exista deja lecția scăderii TVA la pâine. Poate că unii au uitat, dar și atunci Ponta a făcut presiuni asupra bru­tă­riilor, inclusiv prin controale ANAF, ca prețul la raft să scadă, împotriva oricărei logici eco­nomice. Acum, pentru a raporta mult iubitului conducător scăderi de prețuri în iunie, co­mercianții și-au crescut anticipat marja.

 

Felul în care s-au justificat comercianții în fața unei comisii senatoriale (de fapt, chiar pre­zența lor acolo) arată extrem de suspect pen­tru cunoscători. De altfel, în timpul audie­rilor, unii senatori s-au „autodenunțat“, atră­gându-le atenția audiaților că statul român le-a făcut anumite favoruri legislative. Ăsta în sine e un fapt grav, ca statul să-i ajute pe unii comercianți, probabil în detrimentul al­tora, să facă profituri.

 

Se vorbește pe la colțuri despre o mulțime de abu­zuri de poziție dominantă pe care hiper­mar­keturile le fac. Bine, dar pentru asta exis­tă instituții care verifică și sancțiuni asociate. Dacă sunt distorsiuni ale competiției, Consiliul Concurenței ar trebui să le ancheteze și să apli­ce amenzi. A spune „noi închidem ochii la abuzurile voastre, cu condiția să scădeți pre­țurile după scăderea TVA“ mi se pare un șan­taj demn de un stat mafiot din lumea a treia.

 

Dacă a existat o coordonare între retaileri pen­tru creșterea anticipată a prețurilor, ca stra­tegie politico-mediatică, iarăși, cred că tre­buie să intervină Consiliul Concurenței. Însă, mă tem că, la cât de inept a acționat gu­ver­nul în privința asta, nu era nevoie de nicio co­ordonare. Având precedentul scăderii TVA la pâine și știind presiunile care urmează din partea autorităților, trebuia să fii prost să nu-ți dai și singur seama ce trebuie să faci ca să „ieși bine“ din povestea asta.

 

Cu două concluzii amare „plecăm acasă“, du­pă tot acest circ penibil.

 

Nu scăpăm de comunism până când nu în­țe­le­gem că, într-o economie liberă, statul nu poa­te impune prețurile la raft. Putem să mai con­damnăm de două ori comunismul în par­lament, dacă trăim cu iluzia că statul dictează prețuri. E zadarnic.

 

Nu o să ieșim niciodată din plutonul țărilor sub­dezvoltate, dacă între hipermarketuri și stat apare o strânsă și obscură înțelegere, pe care primii o folosesc pentru profituri mai mari, iar ceilalți pentru a aduna mai multe vo­turi.

Comentarii 5

MIHAI 2 - 05-09-2015

Hotarat lucru PONTA GESTIONEAZA CU STANGACIE SI AMATORISM operatiunea de SCADERE A PRETURILOR prin reducerea TVA ului. Pai asa , cu ezitari si ezitari comunistoide , se face politica ? Chiar nu am invatat nimic de la dl Traian Basescu ? Doamne cu ce STRALUCIRE si LIMPEZIME si MANA SIGURA au implementat si dansul si dl Boc in 2010 masurile economice de atunci. Este adevarat ca ei au implementatt SCUMPIRI nu IEFTINIRI , dar n-o sa ne agatam de acest detaliu nesemnificativ !!!

Răspunde

IOCAN - 05-05-2015

In primul rand, Statul ar trebui sa intervina sprijinind micul producator sa-si vanda marfa incepand de la poarta fermei pana la raftul din magazin prin subventionare competitiva in comparatie cu producatorii externi. Subventionarea ar trebui sa se faca la produs (cantitativ si calitativ) si nu la suprafata lucrata. Astfel prin sprijinul reinfiintarii CLF-urilor si a contractelor de crestere a animalellor pe sistem privat dar cu plata subventiei la producator (din partea statului) si apoi privatul care poate plati diferenta tot producatorului (mai putin TVA-ul) si asa produsele autohtone ar domina piata in mai putin de 3 ani. Incurajarea pietelor de vanzare En-Gros (la inceput in marile centre urbane) cu reguli si legislatie simpla si clara privind taxarea producatorilor directi vs vanzatori ambulanti, ar da peste cap toate Hipermarketurile (in zaona produselor agroalimentare. In continuare trebuie tinut cont la impozitarea pe suprafata spatiului de vanzare functie de zona urbana. Nu stiu cum se intampla la noi dar taxele supermarketurilor sunt prea mici sau inexistente din moment ce-si permit sa se instaleze in zonele cu ce mai mare dever din Bucuresti. Plus ca ar trebui taxate in plus functie de cate produse se vand in acelasi spatiu. In final ce vreau sa subliniez este faptul ca nu supermarketurile au vreo vina si nici producatorii sau cumparatorii din Romania. La origine e alegatorul prost care voteaza ca un bou si cand ajunge consumator rage ca o vaca...asa-i cand ne conduc porcii!!!

Răspunde

BASCA - 05-05-2015

De data asta un articol soft,nu inteleg care-i marea intelegere ascunsa.Consiliul Concurentei sa-si faca treaba, dar avantul lor e temperat tot politic ca si ANAF-ul in cazul Lukoil.Asa ca un pic de orbanizare intr-o tara furata zilnic, nu strica zic.

Răspunde

Sean - 05-05-2015

Dar ce credeai, nene, ca intr-o tara in care analfabetii se inmultesc pe zi ce trece, se va pricepe la nivel de "masa critica" mecanismul" de formare a preturilor? Ca exista o lege a "cererii si ofertei", mai tare decat toate palavragelile ce au loc in spatiul public, fie ele legi, coduri, puncte de vedere a tot felul de chibiti (incepand cu Guvernatorul si-al sau vajnic consilier si continuand cu TVR, RR nemaivorbind de posturile private )? Jalnic!

Răspunde

catuna traian - 05-05-2015

Nu era infinit mai simplu ca bonurile pe alimentele de baza sa fie adunate de client si apoi decontata diferenta de TVA . Impuscau dobitocii doi iepuri odata ... Asa populatia pierde si castiga doar retaileri si politicienii !!!

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22