De același autor
Răsteala autorităților la marii retaileri de alimente ascunde mai multe dedesubturi decât am putea bănui la prima vedere.
Totul a început cu zvonistica. Un post de televiziune a declanșat o campanie de monitorizare a prețurilor din marile lanțuri alimentare. Nimic în neregulă cu asta. E un demers jurnalistic foarte corect să le spui telespectatorilor tăi dacă apar fluctuații bruște la rafturi și să investighezi care este motivul scumpirilor.
Motivul cel mai probabil era preconizata scădere a TVA la produsele alimentare începând cu 1 iunie 2015. Pe scurt, lucrurile ar putea arăta cam așa: pentru că se creaseră deja așteptări ca scăderea TVA să se regăsească în prețuri mai mici la raft, comercianții au crescut prețurile anticipat ca să le poată scădea pe 1 iunie. În felul acesta, prețurile rămân ca în aprilie, iar hipermarketurile se vor putea lăuda cu ieftiniri la începutul lui iunie și vor dirija „câștigul“ din TVA unde consideră ei de cuviință: în profit, în investiții, în salarii, în publicitate sau, de ce nu, în scăderea prețurilor finale. Într-o economie liberă, e dreptul fiecărui comerciant să decidă ce face cu o asemenea „facilitate fiscală“.
Guvernul, vigilent cum îl știm, dar și populist, a început să facă presiuni asupra hipermarketurilor pentru ca scăderea TVA la alimente să se regăsească în prețuri. Mai întâi, comercianții au fost chemați la ordine în Senat, la comisia de agricultură. Presupun că a fost o invitație de tip ambuscadă, altfel, chiar nu înțeleg ce căutau acolo reprezentanții marilor lanțuri de magazine să justifice de ce au crescut prețurile. În nicio economie de piață nu vine parlamentul sau guvernul să te chestioneze de ce mărești prețurile. A, că în Rusia Vladimir Putin se poate plimba printre rafturi cu televiziunile după el și poate să ordone prețurilor să scadă, asta nu e nicio uimire. Economia Rusiei este o farsă macabră despre economia de piață.
Apoi a urmat însuși premierul, care îi amenință hilar pe marii retaileri cu taxe suplimentare pentru cei care nu scad prețurile de la 1 iunie sau pentru cei care le cresc de pe acum ca să le poată scădea mai târziu. Ca și cum o asemenea taxă, oricum va fi arătând ea, îi pedepsește pe comercianți, nu pe clienții lor, consumatorii finali, nevoiți probabil să scoată bani mai mulți din buzunar ca să plătească „sancțiunea“ lui Ponta. Propaganda de la Palatul Victoria s-a pornit prin editoriale de înfierare a „speculanților“, care semănau izbitor cu articolele din Scânteia anilor ’46-’47.
Urmărind cu atenție desfășurătorul de mai sus, putem înțelege mai bine și dedesubturile acestei afaceri propagandistice.
Marii retaileri au ridicat prețurile ca urmare a unor presiuni așteptate sau subterane. Spun așteptate, pentru că exista deja lecția scăderii TVA la pâine. Poate că unii au uitat, dar și atunci Ponta a făcut presiuni asupra brutăriilor, inclusiv prin controale ANAF, ca prețul la raft să scadă, împotriva oricărei logici economice. Acum, pentru a raporta mult iubitului conducător scăderi de prețuri în iunie, comercianții și-au crescut anticipat marja.
Felul în care s-au justificat comercianții în fața unei comisii senatoriale (de fapt, chiar prezența lor acolo) arată extrem de suspect pentru cunoscători. De altfel, în timpul audierilor, unii senatori s-au „autodenunțat“, atrăgându-le atenția audiaților că statul român le-a făcut anumite favoruri legislative. Ăsta în sine e un fapt grav, ca statul să-i ajute pe unii comercianți, probabil în detrimentul altora, să facă profituri.
Se vorbește pe la colțuri despre o mulțime de abuzuri de poziție dominantă pe care hipermarketurile le fac. Bine, dar pentru asta există instituții care verifică și sancțiuni asociate. Dacă sunt distorsiuni ale competiției, Consiliul Concurenței ar trebui să le ancheteze și să aplice amenzi. A spune „noi închidem ochii la abuzurile voastre, cu condiția să scădeți prețurile după scăderea TVA“ mi se pare un șantaj demn de un stat mafiot din lumea a treia.
Dacă a existat o coordonare între retaileri pentru creșterea anticipată a prețurilor, ca strategie politico-mediatică, iarăși, cred că trebuie să intervină Consiliul Concurenței. Însă, mă tem că, la cât de inept a acționat guvernul în privința asta, nu era nevoie de nicio coordonare. Având precedentul scăderii TVA la pâine și știind presiunile care urmează din partea autorităților, trebuia să fii prost să nu-ți dai și singur seama ce trebuie să faci ca să „ieși bine“ din povestea asta.
Cu două concluzii amare „plecăm acasă“, după tot acest circ penibil.
Nu scăpăm de comunism până când nu înțelegem că, într-o economie liberă, statul nu poate impune prețurile la raft. Putem să mai condamnăm de două ori comunismul în parlament, dacă trăim cu iluzia că statul dictează prețuri. E zadarnic.
Nu o să ieșim niciodată din plutonul țărilor subdezvoltate, dacă între hipermarketuri și stat apare o strânsă și obscură înțelegere, pe care primii o folosesc pentru profituri mai mari, iar ceilalți pentru a aduna mai multe voturi.
Comentarii 5
MIHAI 2 - 05-09-2015
Hotarat lucru PONTA GESTIONEAZA CU STANGACIE SI AMATORISM operatiunea de SCADERE A PRETURILOR prin reducerea TVA ului. Pai asa , cu ezitari si ezitari comunistoide , se face politica ? Chiar nu am invatat nimic de la dl Traian Basescu ? Doamne cu ce STRALUCIRE si LIMPEZIME si MANA SIGURA au implementat si dansul si dl Boc in 2010 masurile economice de atunci. Este adevarat ca ei au implementatt SCUMPIRI nu IEFTINIRI , dar n-o sa ne agatam de acest detaliu nesemnificativ !!!
RăspundeIOCAN - 05-05-2015
In primul rand, Statul ar trebui sa intervina sprijinind micul producator sa-si vanda marfa incepand de la poarta fermei pana la raftul din magazin prin subventionare competitiva in comparatie cu producatorii externi. Subventionarea ar trebui sa se faca la produs (cantitativ si calitativ) si nu la suprafata lucrata. Astfel prin sprijinul reinfiintarii CLF-urilor si a contractelor de crestere a animalellor pe sistem privat dar cu plata subventiei la producator (din partea statului) si apoi privatul care poate plati diferenta tot producatorului (mai putin TVA-ul) si asa produsele autohtone ar domina piata in mai putin de 3 ani. Incurajarea pietelor de vanzare En-Gros (la inceput in marile centre urbane) cu reguli si legislatie simpla si clara privind taxarea producatorilor directi vs vanzatori ambulanti, ar da peste cap toate Hipermarketurile (in zaona produselor agroalimentare. In continuare trebuie tinut cont la impozitarea pe suprafata spatiului de vanzare functie de zona urbana. Nu stiu cum se intampla la noi dar taxele supermarketurilor sunt prea mici sau inexistente din moment ce-si permit sa se instaleze in zonele cu ce mai mare dever din Bucuresti. Plus ca ar trebui taxate in plus functie de cate produse se vand in acelasi spatiu. In final ce vreau sa subliniez este faptul ca nu supermarketurile au vreo vina si nici producatorii sau cumparatorii din Romania. La origine e alegatorul prost care voteaza ca un bou si cand ajunge consumator rage ca o vaca...asa-i cand ne conduc porcii!!!
RăspundeBASCA - 05-05-2015
De data asta un articol soft,nu inteleg care-i marea intelegere ascunsa.Consiliul Concurentei sa-si faca treaba, dar avantul lor e temperat tot politic ca si ANAF-ul in cazul Lukoil.Asa ca un pic de orbanizare intr-o tara furata zilnic, nu strica zic.
RăspundeSean - 05-05-2015
Dar ce credeai, nene, ca intr-o tara in care analfabetii se inmultesc pe zi ce trece, se va pricepe la nivel de "masa critica" mecanismul" de formare a preturilor? Ca exista o lege a "cererii si ofertei", mai tare decat toate palavragelile ce au loc in spatiul public, fie ele legi, coduri, puncte de vedere a tot felul de chibiti (incepand cu Guvernatorul si-al sau vajnic consilier si continuand cu TVR, RR nemaivorbind de posturile private )? Jalnic!
Răspundecatuna traian - 05-05-2015
Nu era infinit mai simplu ca bonurile pe alimentele de baza sa fie adunate de client si apoi decontata diferenta de TVA . Impuscau dobitocii doi iepuri odata ... Asa populatia pierde si castiga doar retaileri si politicienii !!!
Răspunde