Noi împotriva noastră. Trei pericole

Sebastian Lazaroiu 18.02.2015
SHARE 7

De același autor

Lupta împotriva corupției la nivel înalt e în plin viraj. Mandatele unui președinte se încheie, mandatul altui președinte tocmai începe. Deși oamenii din fruntea instituțiilor sunt cam aceiași, scena politică este în mijlocul unor reașezări semnificative. Contextul regional are și el o influență mai mare decât am putea bănui asupra jocurilor instituționale de pe malurile Dâmboviței. Partenerii României, de când au început tulburările de la Kiev, extinse acum într-un butoi cu pulbere care amenință securitatea Europei, par a nu mai fi dispuși să lase lucrurile la voia întâmplării. Dacă vi s-a părut că există un consens, chiar cu jumătate de gură, la nivelul tuturor liderilor de partide importante, că politicul nu mai poate interveni în justiție, nici prin inițiative riscante cum au fost amnistia și grațierea, nici prin construirea de paveze în parlament pentru politicieni urmăriți penal, atunci nu v-ați înșelat, e chiar o realitate: s-a strâns șurubul de la Washington și Bruxelles.

Odată cu începerea urmăririi penale împotriva Elenei Udrea, omul politic considerat cel mai apropiat de fostul președinte, apar complicații suplimentare. Avem câteva revelații nu tocmai plăcute, care ne indică riscuri majore nu doar pentru democrația din România, dar chiar și pentru lupta împotriva corupției. Declarațiile pe care Udrea le face în faza urmăririi penale nu sunt diferite de ale tuturor celor care, aflați în situații similare, au purces la discreditarea instituțiilor statului, în speță: serviciile și parchetul. Deosebirea este aceea că fostul ministru al turismului le face din poziția unui cunoscător, al unui om care s-a învârtit în cercuri înalte și a avut acces la informații sensibile, ceea ce îi conferă mai multă credibilitate decât celorlalți politicieni și oameni de afaceri care, odată ajunși în fața procurorilor, au acuzat persecuții de tot soiul.

1.Ceea ce am observat, recunosc, cu tristețe, la o bună parte din susținătorii lui Traian Băsescu, a fost o ”răsucire” a discursului față de vremurile când Năstase, Voiculescu, Patriciu, Fenechiu și alții dădeau piept cu justiția. Pe atunci acordau tot creditul instituțiilor, SRI sau DNA, acum încep să se îndoiască. Pe atunci Kovesi sau Coldea (e drept, un personaj mai puțin mediatizat de suspecți) erau buni, acum, când Elena Udrea trebuie să dea socoteală, sunt abuzivi. Pe vremea aceea însă erau ”ceilalți”, susținătorii PSD, PNL sau telespectatorii Antena3, pentru care DNA și SRI erau instrumentele lui Traian Băsescu folosite împotriva adversarilor politici, iar Năstase și Voiculescu erau victimele unui sistem ”dictatorial”.

Ei, bine, genul acesta de piruete ale susținătorilor partizani ne indică un risc major pentru instituțiile implicate în lupta anti-corupție. Ne arată că legitimitatea lor stă pe nisipuri mișcătoare. Ne arată că, în fond, unii nu s-au bucurat că s-a făcut dreptate în cazul lui Năstase, ci că adversarul politic al lui Traian Băsescu a fost pus cu botul pe labe. Și, reciproc, cei care jubilează acum că Elena Udrea merge cu cătușe în arest, sunt prea puțin satisfăcuți de o procedură imparțială a justiției (atenție! mandatul de arestare a fost dat de un judecător), cât de faptul că adversarii PSD sunt umiliți în public. Poate că DNA și SRI vor avea în continuare aceeași cotă de susținere publică, doar că se schimbă radical compoziția susținătorilor.

Pe termen lung, o asemenea semi-legitimitate partizană a justiției va șubrezi serios instituțiile implicate și va submina, de ce nu, chiar întregul demers judiciar. E foarte adevărat că o asemenea situație este mai bună decât aceea în care fanii politicienilor, și de o parte și de alta, ar fi nemulțumiți că sunt ”luați” ai lor, pentru că atunci am avea o coaliție politică legitimă împotriva justiției. Desigur, situația ideală ar fi aceea în care s-ar amesteca mai puțină pasiune politică în acțiunile procurorilor și judecătorilor, dar asta depinde în mare măsură chiar de discursul politicienilor aflați la ananghie. Dacă în continuare aceștia își vor prezenta situația dificilă ca rezultat al unor conspirații oculte, nu putem spera la o legitimitate reală a puterii judiciare.

2. Un al doilea risc semnificativ privește coaliția ”contra-naturii” între instituțiile de forță și societatea civilă. Trebuie să recunoaștem că puterea reală a fost ani de-a rândul în câmpul politic, fie la Parlament, fie la Executiv. Nici ultimii ani nu ne-au scutit de demonstrații de forță ale politicienilor împotriva justiției. Ei au arătat că, pur și simplu, pot. Pot schimba legi de funcționare, pot schimba oameni din funcții, pot să se amnistieze singuri. O asemenea coaliție între voci influente din presă, din organizații neguvernamentale și instituțiile care veghează la respectarea legii a fost cumva singura variantă viabilă de a pune stavilă elanului politicienilor dornici să oprească sau măcar să domolească operațiunile de tip ”mani pulite”.

Pe de altă parte, în democrațiile consolidate, reprezentanții cei mai vocali ai societății civile sunt cei care cenzurează drastic actele instituțiilor de forță. Serviciile secrete, prin natura activității lor, au nevoie de control și permanentă veghe. Tot ce e secret poate ușor deveni abuziv. Procedurile judiciare sau intervențiile forțelor de ordine depășesc în multe cazuri, chiar în țările occidentale, limitele impuse de apărarea libertății și demnității individului. E rolul presei și al organizațiilor civice să semnaleze aceste abuzuri, să protesteze dacă e cazul și să aducă instituțiile în matca respectului față de drepturile fundamentale.

Noi acum suntem însă într-o situație ”total pe dos”. Acumularea uriașă de frustrare colectivă împotriva unei clase politice deprinsă cu relele obiceiuri ale corupției face ca publicul ”să ceară sânge” cu orice preț. Iar presa le dă sânge. Societatea civilă e de partea procurorilor, de multe ori prezumția de nevinovăție e pusă între paranteze.

Aici, iarăși, trebuie să fim corecți. Oamenii politici au fost cei care, pe parcursul urmăririi penale, au folosit orice mijloc pentru a se victimiza public și pentru a-și prezenta faptele în lumina cea mai blândă. Că te aperi în sala de judecată e una, când te aperi în public, dîndu-te victima unor mașinațiuni, e alta. Din acest punct de vedere, războiul mediatic a fost tot timpul disproporționat, mai ales că o bună parte dintre acuzați au avut propriile lor trusturi de presă. Așa se face că informații din dosare ”scapă” către presă, chiar înainte ca dosarul să devină public și să meargă în instanță. Dar dacă procurorii ar fi respectat cuminți ”legea tăcerii”, în vreme ce suspecții puteau să zburde în voie pe posturile de televiziune, atunci justiția ar fi fost decredibilizată înainte să se producă orice condamnare. Căci, trebuie să o spunem deschis, nu avem încă o majoritate matură, care să trateze actul de justiție ca pe un fapt de viață. Avem un public care a trăit multă vreme în telenovele politice, ușor de impresionat, mai ales dacă doar una din versiuni este la îndemână. Iar justiția are nevoie, poate la fel de mult ca și sistemul bancar, de ÎNCREDERE.

Linșajul mediatic, fie că vorbim de ”apărare” sau de ”acuzare”, este nociv pentru democrație și pentru statul de drept.

În orice caz, actuala coaliție între societatea civilă și instituțiile de forță, deși singura în măsură să ne apere de potențialele asalturi ale politicului asupra domniei legii, nu poate supraviețui la nesfârșit. Cineva, în țara asta, și nu doar Curtea Constituțională, trebuie să vegheze și la drepturile omului. Iar acum mă tem că nu prea o face nimeni.

3. În fine, un alt risc major pentru democrație se întrezărește în modificarea percepțiilor publice din această perioadă. O serie de foști demnitari sunt anchetați pentru posibile fapte de corupție din perioada 2010-2011. Unii sunt deja în faze procesuale avansate, alții sunt abia la început de drum. Se vehiculează sume exorbitante, moduri de operare, încrengături dubioase între mediul politic și mediul de afaceri. Cei doi ani sunt semnificativi în istoria recentă a României, atât pentru politicile de austeritate, cât și pentru reformele unor domenii care au presupus sacrificii din parte oamenilor de rând. Stimulați și de discursul politic, cetățenii cad ușor în capcana negării: ”Carevasăzică, noi sufeream tăieri de salarii și ei se îmbuibau din banii publici. Ei au luat de la noi ca să-și dea lor”.

Sigur, e dreptul cetățenilor să se arate revoltați de această discrepanță între discursul unor miniștri care vorbeau de strâns cureaua, în vreme ce ei se pare că o lărgeau pe a lor. Dar asta nu înseamnă că sacrificiile au fost inutile. Ar fi o greșeală profundă să rămânem cu falsa impresie că politicile de austeritate nu-și aveau rostul, din moment ce câțiva politicieni nu și-au putut înfrâna proastele lor porniri. Sunt prea multe exemple la îndemână deja, ca să mai credem că cei doi ani de austeritate au fost inutili. Grecia, Italia, Portugalia sunt țări care, refuzând măsuri drastice la începutul crizei, încă se mai chinuie să-și rezolve gravele probleme macro-economice. Simplul fapt că USL, venit la putere pe fondul unor promisiuni fantasmagorice, n-a făcut decât să continue prudența fiscală, arată că România s-a înscris în acei ani pe o cale durabilă, care s-a dovedit și salvatoare. Să spui: ”dacă nu furau banii ăia, nu vă mai taiau salariile” e o afirmație populistă, nocivă pentru credințele simplului cetățean, care își va pierde încrederea în democrație și care va reacționa similar ori de câte ori elita politică va fi nevoită să ia măsuri nepopulare.

 

Ca să concluzionăm, sunt trei riscuri majore pentru democrație și statul de drept: susținerea partizană a actului de justiție, alianța între societatea civilă și instituțiile de forță și negarea beneficiilor unor măsuri nepopulare. În bună parte, riscurile pot fi evitate prin responsabilizarea discursului public al politicienilor. Să evite să se mai prezinte public victimele unor conspirații, atunci când sunt chemați în fața procurorilor, să evite să prezinte informații distorsionate din dosar ca să-și susțină teoriile conspiraționiste și să reziste tentației de a capitaliza politic o logică facilă, populistă. În același timp, este responsabilitatea media și a comentatorilor să evite linșajul magistraților, dar și al acuzaților, să trateze echilibrat știrile privitoare la asemenea cazuri și să vegheze la respectarea drepturilor cetățeanului. Pe lângă asta, e clar că toți sperăm ca partidele să se abțină de la orice acțiune, legislativă sau executivă, care să pună în pericol statul drept, deși știm că mai dureză mult până când politicienii vor internaliza aceste bariere.

Știu că e greu, știu că ne aflăm pe o spirală pe care am intrat de ceva vreme și din care e dificil să ieși dintr-odată, dar riscurile de a ne trezi la un moment dat că lupta împotriva corupției a făcut mai mult rău decât bine societății în ansamblu nu sunt de neluat în seamă.

 

Articol preluat: contributors.ro

Comentarii 7

valexandru - 02-22-2015

nu toti? dar de unde stiti? Banii erau ceruti din fondurile primite nu din buzunarul "beneficiarului". Proiectele nu erau "promovate" ci finantate. Asa ca , si "donatorul" si "primitorul" au aceeasi vina. Furt din banul public (european). Cat despre destinatari : cota de 10% sau chiar 20 % a inceput din perioada fondurilor de pre-aderare 1999-2006. cota revenea celor din unitatile de management Phare, a celor pentru agricultura si infrastructura de transporturi. Firmelor de consultanta li se platea tot asa. Ca sigur nu avea omul de unde, dar era de acord sa dea din grant, ca erau bani veniti gratis...

Răspunde

valexandru - 02-22-2015

aveti o fisura finaaaa.... jubilarea doar a PSD acum ca sunt acuzati fostii apropiati ai lui Basescu? Retineti, jubilarea USL.... urmeaza o linisteeee... pentru salvarea unui parti din PNL (fost PDL).... fisura...de vremuri noi. Sunteti usor contorsionat... dat fiind situatia...

Răspunde

Io din popor - 02-21-2015

articolul e in general bun! spun in general, pentru ca apreciind argumentarea in mare de la 1 si 2, o resping pe cea de la 3! de altfel, nu e prima data cand domnul Lazaroiu ma surprinde! capacitatea unei grupuri importante dintr-o comunitate de a suporta sacrificii, sta intr-o profunda solidaritate sociala! solidaratea sociala se obtine daca anterior momentului de criza, pe o lunga perioada de timp, elita a facut la randul ei sacrificii vizibile pentru realizarea unui bun public, in care grupurile defavorizate isi vad implinite interesele! ceea ce nu s-a intamplat la noi! prin urmare, rationamentul economic al introducerii masurilor anticriza nu avea suportul popular, din doua motive, unul ca i se ia, doi, ca anterior momentul nu s-a vazut sacrificiul elitei! eu insumi, care inteleg logica economica voi nega masurile nepopulare din motivul mai sus amintit! adicatelea, cand lucrurile au mers foarte bine, cei de sus nu au putut face sacrificii, iar cand merg prost, le face doar cel de jos? daca il citim pe Marx in Manuscrise asta si arata! si iata cumburghezia romana plust tehnocratii puterii vor sa-l traduca in viata pe Marx! faina treaba!

Răspunde

axinte - 02-19-2015

M-a dezamagit Iohannis cu Hellvig. Nu m-au dat pe spate textele lui din adevarul. Oricum incepe deja sa se contureze stilul provincial, ingust, al lui Iohannis. A pastrat la Cotroceni o sibiana, l-a luat in avion pe Tapalaga, alt sibian, chit ca unul plat, tot stafful din vechiul PNL. In schimb nu stii cine ia decizii la Cotroceni. Ca sa stii care e spiritul conducator. Politizare. Apreciez la Lazaroiu efortul de a privi obiectiv, nepartizan, scena politica. Dar cam schematice cateva puncte. Mai degraba accept abordarile intelegatoare, tolerante, fata de servicii, ale lui Turturica, parca si Campeanu. E greu, daca te stii nevinovat sa te lasi saltat fara sa protestezi de catre "institutiile de forta" doar pentru a contribui, prin sacrificiul tau, prin cadavrul tau politic, prin viata ta, adevarul tau sacrificat, la imaginea acestora. Pot aceste institutii sa fie impecabile, infailibile? Justitia a aratat ca mai are uscaturi. Serviciul, mai putin transparent, ce taine ascunde? Maior zicea, mai demult, ca au fost dar nu mai sunt atitudini partizane in serviciu. Cand au fost? Cat e de sigur? Nici nu sunt acuzator la adresa lor, politicul nu poate conduce, democratia noastra egal anarhie, perspectiva disparitiei natiunii. Suntem viitoarea Ucraina sau Ungarie. Aceiasi politicieni antebelici care vorbesc doar sa se-auda, ineficienti, inepti, fara viziune. O paguba. Ce asteapta, sa apara legionarii iar ca o materializare a instinctului de aparare al natiunii? Cand a aparut, salutar, I Antonescu, a ramas cu imaginea de dictator, absolut injusta. I-a depsit cu un cap pe cacaciosii de politicieni, de atunci si de azi. Traim vremuri similare. Poate si viitorul e similar. De asta privesc serviciile cu multa toleranta. Orice e mai bun decat anarhia. Iar noi asta am avut si inca stam pe marginea ei. Udrea, chiar daca nevinovata, orice nevinovat, ar fi un sacrificiu dureros dar pasabil. Dar pentru ei e dificil sa taca si sa se jertfeasca. Daca sunt nevinovati, asta ei o stiu mai bine decat serviciile si decat procuratura. Iar ce zice CCR poate sa fie o piatra de moara, o frana. Ungaria a trebuit sa faca ceea ce s-a vazut ca un abuz ca sa-si sterga jurisprudenta curtii. Macar de-ar fi fost niste judecatori nu niste politruci de joasa conditie, majoritatea. Aveau ocazia acum sa puna un judecator dar tot un politruc au ales. Si la CNA. Nici Iohannis, nici PNL nu sunt mai buni decat PSD. Basescu a fost o sansa nesperata pentru tara asta blestemata. Ma uit la "aparatorii democratiei", la "dreapta", la Pora de exemplu, astia sunt ca un fel de maladie autoimuna, sunt incapabili de o analiza obiectiva, neviscerala, a realitatii. Ce sa mai astepti dinspre stanga? Ce sa mai astepti de la viitor?

Răspunde

Gheorghe Popescu - 02-18-2015

Intreaga tevatura, cu arestarea celor din apropierea fostului presedinte in regim de urgenta pare oamenilor normali la minte regizata, tocmai pentru a-l opri pe Basescu sa se mai intoarca in politica. Declaratiile lui Ponta, cum ca in ultimile doua luni de mandat al lui Basescu, acesta n-a mai fost ajutat de serviciile secrete cum e scris in lege lasa in ofsaid serviciile pe care dumneavoaastra cu onor le aparati. Domnul Morar a aratat o ofuscare dimboviteana cind nu a fost acceptat sa faca rocada cu Kovesi (de parca Basescu il punea argat, pe mosia proprie)etc. Schimbarea lui Maior de Johannis pare iar suspecta. Asa ca domnule Lazaroiu, cu cit jurnalisti tembeli, care schimba directia de latrat tot atit de des cum schimb eu sosetele, vor admonesta cititorii de cite ori acestia constata ca ori SRI ori Securitate tot un drac e, eu voi face exact pe dos cum spun jurnalistii aia. Si nu constat nici o amenintare pentru pacea mondiala daca eu personal nu dau doi bani pe profesionalismul serviciilor secrete romane. Sau a procurorilor DNA. Nu pentru ca Udrea e acolo unde e, nici pentru ca Basescu nu e lasat sa se intoarca in politica (ca oricum nu faci primavara cu o floare intre atitia ciulini si nici poporul asta nu merita sa lupti pentru el), ci pentru ca asa consider eu ca functioneaza democratia. Nu e ca la biserica, unde te duci, te inchini si crezi fara sa cercetezi. In democratie verifici de zece ori, dupa care ii spui persoanei verificate sa-si faca datoria fara nazuri si mai ales fara fumuri. Lasati-o dracului mai moale cu odele catre SRIsti, ca nu sint decit niste functionari platiti sa-si faca datoria. Si din informatiile pe care le am, apucaturile SRI seamana al dracului de mult cu apucaturile fostei Securitati. Si nu spun asta sa-l eliberez pe Voiculescu, ca ala a fost inchis cu acte in regula. Lasati guduratul pe linga mai marii tarii ca o sa le creasca coarne! Vai, saracul Johannis. A coborit Mesia pe pamint si noi basistii ii dam cu huo! Rusine noua!

Răspunde

Gheorghe Popescu - 02-18-2015

Domnule Lazaroiu, ca basist convins, am sa fac si eu citeva observatii la cele scrise de dumneavoastra. In primul rind, asa cum spunea si fostul presedinte Basescu, nimeni nu vorbeste de coruptia sistemului in sine, ci de corupti in rindul sau (ba stii ceva, eu vorbesc). SRI-ul o fi el uns cu miere, dar nimic nu garanteaza ca nu mai sint si putregaiuri pe statele lui de plata. Si pina cind o sa ma lamureasca si pe mine cineva care e motivul pentru care e nevoie sa aiba SRI spioni in rindul jurnalistilor, o sa continui sa consider ca SRI e o interpretare strimba a directiilor europene drepte. Iar riscul fluturat de mai toti jurnalistii romanii ca daca criticam SRI dam apa la moara borfasilor e frectie la piciorul de lemn. Avem democratie si ca atare avem dreptul sa chestionam institutiile statului, daca ni se pare ceva strimb. Legat de Elena Udrea, cred ca duduia asta a picat ca musca in lapte. Am urmarit si eu desfasurarea evenimentelor si cred ca, DACA a intors bani (cu accent pe DACA), n-a facut-o pentru barbatu-sau ci pentru finantarea partidului. Iarasi fac referiri la Basescu, care a sugerat verificarea finantarilor in politica. Daca Udrea e vinovata de fals in documente si deturnari de bani atunci sa plateasca (si sint sigur ca justitia isi va face treaba, mai ales ca acum e minata de la spate de pucistii 2012), dar nu pot sa nu remarc citeva incidente: 1/ Cum e posibil ca DNA sa aduca doua capete de acuzare pe care un judecator sa le anuleze din start? Inseamna ori ca procurorul ala e un dobitoc care nu stie legile, ori a facut-o sa o tirasca pe Udrea in noroi, da? 2/ Cind Udrea s-a urcat in duba cu catuse si s-a dat jos fara, PNListul Ludovic Orban a facut taraboi si a cerut o ancheta DNA sa vada cine a favorizat-o pe Udrea. Ce prerogative are Orban si ce pregatire juridica are asta? Oamenilor normali la cap (nu doar basistilor) le apare asta ca o vendeta a parlamentului pucist, impotriva Elenei Udrea care a vorbit prea mult. 3/ Udrea a fost pusa sub arest la domiciliu cu conditia sa nu mai dea declaratii. Acelorasi oameni normali la minte (nu neaparat basisti) li s-ar putea parea ca sistemului perfect de care vorbiti dumneavoastra ii e frica sa nu cumva sa mai scoata si alti porumbei din gura. 4/ DNA nu s-a sesizat la afirmatiile Elenei Udrea, referitor la Generalul SRIst pe motiv ca nu s-a respectat procedura. Nu zau! Da cind se sesizeaza in urma unui articol in ziar cum e? Care ar fi procedura aia care trebuie sa o urmez eu, ca sa-l acuz pe Iliescu de exemplu ca e omul rusilor, iar DNA sa-si miste curul?

Răspunde

Liviu din Timisoara - 02-18-2015

Domnu Lazaroiu, nu avem oameni demni sa ocupe un loc in istorie. Atata tot. ( Da, ca sa ceri sacrificiile economice NECESARE trebuia sa fii impecabil. Iata ca sunt dezvaluite si cauzele neatragerii de fonduri europene : nu toti aveau de unde sa dea cei 10% ca sa le fie promovate proiectele. )

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22