De același autor
Puțin probabil ca socialiștii lui Ponta să se ocupe de umplerea găurii uriașe excavate în buget de relaxarea fiscală.
Aplicarea noului Cod Fiscal nu are nicio legătură cu liberalismul și cu socialismul, ci cu responsabilitatea. Iar responsabilitatea este o rara avis în politica românească la vârf, după cum vremurile au dovedit-o. Electoratul se uită buimac la meciul de ping-pong între putere și opoziție, arbitrat de președintele României. Ce să mai înțeleagă românul obișnuit după ce PSD și PNL au votat cot la cot relaxarea fiscală, iar acum liberalii încep să dea din colț în colț? Ce să priceapă micul antreprenor din iureșul mediatic stârnit după refuzul lui Iohannis de a promulga legea votată în unanimitate în parlament, când Iohannis însuși expediază gestul printr-o declarație tehnic-explicativă a unui consilier?
Gaura pe care ar lăsa-o în buget renunțarea la 5 puncte procentuale din TVA, taxa pe stâlp și supraacciza la carburant este estimată la 15 miliarde de lei. O sumă deloc de neglijat pentru un buget care se colectează cu mari eforturi la un nivel de aproape 33% din PIB. Poveștile cu efectele de multiplicare, creșterea conformării voluntare și îmbunătățirea colectării sunt basme pentru copii, nu certitudini economice. Comisia Europeană și FMI și-au exprimat de multă vreme rezervele că o asemenea măsură poate fi acoperită durabil. Banca Națională intervine prin vocile sale și arată că o relaxare atât de generoasă, în absența unor reduceri substanțiale de cheltuieli, va duce deficitul la 4% în 2016 și, probabil, 5% în 2017, când va intra în vigoare și creșterea alocării pentru apărare. Consiliul Fiscal se arată, ca de obicei, sceptic față de scenariile optimiste ale guvernului cu privire la diminuarea impactului bugetar pe care îl va avea noul Cod Fiscal.
Acestea sunt faptele, pe scurt, exprimate de specialiști. De aici încolo urmează asurzitorul zgomot politicianist. Premierul Ponta, ex-lider al PSD, face apel la retorica lui Tsipras, acuzându-l pe Iohannis că este tras de sfori din afara țării și că respingerea Codului este expresia frustrărilor coloniale ale Occidentului, care nu-și dorește să ne dezvoltăm, ci să fim doar o piață de consum. O enormitate mai mare n-ar fi putut să spună nici măcar reprezentanții Syriza, recunoscuți pentru discursul bombastic și incoerent. În realitate, Occidentul ar trebui să fie fericit, pentru că, de pildă, scăderea TVA cu 5 puncte procentuale stimulează consumul. În general, relaxarea fiscală „dintr-o bucată“ propusă de Ponta nu prea are legătură cu dezvoltarea țării.
Cu dezvoltarea țării au legătură direct infrastructura și educația, adică autostrăzi și canalizare, pe de o parte, și forța de muncă mai pregătită, de cealaltă parte. Dar Guvernul Ponta a inaugurat recent singurii 10 km de autostradă începuți și terminați în 4 ani de mandat, iar banii pentru investiții sunt tăiați sistematic pentru a fi azvârliți în creșteri de pensii speciale, salarii bugetare și dublări de alocații pentru toți copiii. Iar de reforma în educație urmează a se ocupa veșnica Ecaterina Andronescu, recunoscută pentru „mâna bună“ cu care a demolat învățământul profesional din România. Asta e viziunea de dezvoltare a lui Ponta pentru România – consum cât mai mare (din bunuri de import, firește, pentru că producția autohtonă e la pământ) și educație precară.
Puțin probabil ca socialiștii lui Ponta să se ocupe de umplerea găurii uriașe excavate în buget de relaxarea fiscală. Asta explică și puseul de liberalism care i-a lovit pe urmașii lui Ion Iliescu. Cel mai probabil, un guvern liberal ar urma să se ocupe de partea neplăcută a consecințelor noului Cod Fiscal. Ce să faci, istoria e plină de ironii, nu-i așa? În 2008, o parte dintre liberalii de azi au provocat, împreună cu PSD, apocalipsa bugetară, ale cărei consecințe au căzut pe umerii celeilalte părți a „noului“ PNL. Dar poți să le plângi de milă liberalilor de azi, aflați în opoziție, când ei n-au avut nici cea mai mică obiecție atunci când s-a votat Codul în parlament? Poți să le plângi de milă când nici în al doisprezecelea ceas, atunci când experții spun că ar fi o mare imprudență aplicarea în această formă a măsurilor fiscale, se mai găsesc populiști precum Isar, Orban și Paul-Vass, care insistă să se aplice?
Singurul care pare să fi înțeles cât de mult are de pierdut dacă lasă să treacă fără nicio obiecție gogomănia liberalo-socialistă a fost Iohannis. Și știți de ce? Pentru că el are primul alegeri, în 2019. Probabil că cineva i-a explicat că, dacă deficitul va ajunge la 5% în 2017, anii 2018-2019, cruciali pentru reînnoirea propriului său mandat, vor fi un coșmar viu, din care nu are cum să iasă câștigător. Acesta a fost singurul calcul pe care actualul președinte l-a avut în minte când n-a vrut să fie părtaș la declanșarea unei tendințe economice ce i-ar putea fi fatală la următorul scrutin. Pentru că, altfel, Iohannis, nu a avut niciun fel de problemă să promulge legi populiste, care grevează serios cheltuielile statului și nici să impulsioneze o ordonanță, dată pe șest, de mărire a indemnizațiilor demnitarilor, în absența unei grile definitive a salariilor din sectorul bugetar.
După cum se vede, avem marea coaliție a populismului în România, constituită de PNL și PSD (adică vechiul USL, ce să ne mai ascundem), avem partidul „interesului naţional“, UNPR, care, până la proba contrarie, apără independența justiției, dar nu avem un partid al „responsabilității naționale“. Nu știu de ce. Poate pentru că nu ar trece pragul electoral?