De același autor
Frica se propagă prin rețelele dependenței feudale construite cu migală de partide, în goana după voturi, în ultimii ani de tranziție.
M-am întrebat adeseori de ce omul de rând se teme când aude zăngănit de cătușe la televizor. De ce oare cetățeanul simplu, plătitor relativ onest al dărilor către stat, simte frica în suflet atunci când îi vede pe puternicii zilei după gratii, luați cu mascații, duși cu girofar la secție? Ce motive au să simtă teamă, când de fapt mulți dintre ei abia au după ce bea apă, își drămuiesc bugetul zilnic al familiei ca să le ajungă și de întreținere, și de pâine și să le dea copiilor o educație mai bună? Unii spun că nimeni nu e fără de păcat. Fiecare a mai fentat statul când a avut ocazia. Și dacă nu l-a fentat, a mai dat o șpagă la doctor, la diriginte, la portar. Acolo, la nivelul lui modest, omul simplu a mai comis și el câte o învârteală de o sută de lei, a mai pus și el o vorbă pentru vreo rudă sau prieten. La scară mai mică, cetățeanul a mai făcut și el, deci, o mică evaziune, un mărunt trafic de influență, o nevinovată dare de mită. Are de ce să se teamă. „Păi, dacă îi iau pe ăștia mari, care au putere, bani, influență și avocați buni, pe noi ăștia mici ne pot sălta oricând“, ar zice unii din supușii statului puternic și vigilent.
Nu cred că așa stau lucrurile. Adică, pot admite că sunt și asemenea cazuri, dar nu asta este sursa majoră a fricii. Pentru că, dacă ne uităm cu atenție, acești prezumtivi cetățeni înspăimântați că mai marii zilei dau cu subsemnatul la parchet nu sunt în realitate „supuși ai statului“, ei sunt supuși ai feudalului local. Așa cum în feudalism moartea baronului protector, prins și schingiuit de inamici, răspândea panică și groază în cetate, așa și în fragila noastră ordine socială, botezată naiv democrație, trimiterea după gratii a „dătătorului de pachete“, „furnizorului de contracte“, „ctitorului de biserici“, „aranjorului de slujbe la stat“ activează cel mai primitiv centru al fricii: grija zilei de mâine. Căci, dacă „tăticu’“ a fost săltat și dus dintre noi, cine ne mai dă mâine pachete, cine ne mai face locuințe ieftine, cine îl mai angajează pe „ăla micu’“, proaspăt șomer cu dipomă?
Nu extrapolarea exemplului în cele mai adânci straturi sociale îi face pe oameni să se teamă de cruciada statului împotriva corupției. Frica se propagă prin rețelele dependenței feudale construite cu migală de partide, în goana după voturi, în ultimii ani de tranziție. Teama curge prin rigolele supraviețuirii sociale, adânc săpate și bătătorite în afara instituțiilor. Nu Primăria ne-a făcut case sociale, ci Primarul. Nu instituția ne-a dat ajutoare, ci edilul. Nu consiliul județean ne-a dat contractul, ci baronul local. Personalizarea instituțiilor este emblema feudalismului. Dincolo de reguli, legi, coduri de conduită, e voința discreționară a persoanei care le aplică. Da, poate că ai câștigat contractul de salubrizare, dar plățile stau în pixul baronului. Da, ești beneficiar de ajutor social, dar asta pentru că primarul a închis ochii la cele două vaci pe care le ții ascunse în curte. Aici nu vorbim de birocrația rațională a redistribuirii, ci de birocrația milosteniei.
Groaza supușilor nu e că ar putea merge și ei după „tăticu’“ la închisoare, groaza vine din întrebarea „și noi ai cui suntem de acum încolo?“. În feudalism existau mai multe centre de putere, disipate la nivel local, organizate în cetăți sau mănăstiri. Să fii în afara ariei de protecție însemna expunerea la moarte violentă sau jaf la drumul mare. România ultimului deceniu n-a arătat foarte diferit din acest punct de vedere. Sub poleiala democrației și a statului de drept se ascund fapte neverosimile, dar accidental devoalate: poliția rutieră nu dă amenzi în timpul campaniei electorale (Timiș), Avocatul Poporului nu contestă ordonanțe de guvern neconstituționale în an electoral, preotesele sunt amenințate cu pierderea slujbelor (Satu Mare), primarii sunt șantajați cu pierderea sumelor defalcate. Toate aceste exemple arată o subordonare politică ierahică, în care fiecare verigă depinde de veriga superioară: guvern, parlamentari, prefecți, șefi de deconcentrate, președinți de CJ, primari, cetățeni. O singură verigă ruptă pune în pericol tot lanțul. O za dacă se scutură, tot lanțul se cutremură.
Nu trebuie să fii prea deștept să înțelegi, având în față acest tablou, că procurorii nu pot face decât jumătate din munca de-feudalizării. Procurorii scutură lanțurile dependenței, dar ele nu se rup. Eventual, se pot reface. O verigă lipsă e înlocuită cu alta. Presiunea socială pentru supraviețuire și pentru conservarea căilor bătătorite va fi întotdeauna mai mare decât presiunea mediatică de descurajare. Șanțurile săpate pe lângă instituții trebuie acoperite, scurtăturile ilegitime trebuie întrerupte. Îmi amintesc de un scuar cu spațiu verde pe care oamenii îl călcau în picioare sistematic ca să traverseze mai repede pe cealaltă parte a drumului. Degeaba autoritățile au pus plăcuțe pe cărarea de pământ „Nu călcați iarba. Amendă!“. Nimeni nu s-a sinchisit. Toți treceau în continuare pe acolo, chiar dacă aveau o teamă că ar putea fi sancționați. Învățaseră să pândească, să se asigure. Niciun stat nu își permite să pună un jandarm în spatele fiecărui cetățean 24 de ore din 24. În final, autoritățile au betonat o mică alee prin locul de traversare a scuarului și au marcat o trecere de pietoni.
Oamenii se tem atunci când regulile naturale sunt puse în pericol și nimic nu le înlocuiește. Se tem atunci când simt că depind de voința suveranului și suveranul e mort. Când instituțiile reglează viața cetății, când criteriile de alegere sunt transparente și predictibile, când puterea e disipată și controlată prin mecanisme democratice, oameni se simt liberi.