De același autor
Creaţia cultural-ştiinţifică nu este un produs ca oricare altul al activităţii societăţii; ea conţine şi transmite esenţa opţiunii sau opţiunilor acesteia în căutarea adevărului şi a variatelor sale întruchipări. Furtul de idei în acest domeniu al creaţiei se repercutează negativ asupra spiritului şi credibilităţii întregii societăţi care îl mai tolerează încă.
Regimul totalitar comunist a produs programatic o pătură privilegiată cu acces la avantajele de tot felul oferite de monopolul instituit de partidul la putere asupra economiei ţării şi de controlul său total asupra societăţii. Factorii de conducere ai partidului unic şi ai organelor sale de control şi execuţie se împărtăşeau din avantajele multiple inaccesibile muritorilor de rând – locuinţe, în mare măsură acaparate prin politica de rapt denumită naţionalizare, bunuri de consum distribuite în magazine speciale, călătorii în străinătate şi altele –, toate în condiţiile cele mai favorabile. Pe deasupra, activiştii de odinioară se bucurau de impunitate dacă încălcau legea, într-un sistem politic în care justiţia era „un instrument al luptei de clasă“. Decădeau din acest statut de privilegiu doar cei pe care îi lovea dizgraţia celor mai puternici decât ei. Sistemul însă s-a menţinut intact până la răsturnarea din decembrie 1989.
Revoluţie în sensul cel mai limitat – întrucât a înlocuit grupul de putere totalitar prin altul declarativ democratic, dar decis să păstreze în mâini fidele pârghiile principale ale puterii economice şi politice, precum şi să ţină la distanţă de acestea forţele autentic democratice, care se străduiau să renască din cenuşa deceniilor de teroare criminală –, răsturnarea din decembrie 1989 a asigurat, de fapt, continuitatea funcţională a sistemului, înlocuit, în unele cazuri, chiar cu acelaşi personal. Cel mai strident semnal al continuităţii l-a oferit impunitatea de care s-au simţit acoperiţi beneficiarii marilor transferuri de avuţie şi ai afacerilor ilegale până în anii cei mai recenţi, deşi a început să se facă simţită mâna reparatoare a justiţiei care, sub diverse imbolduri interne şi mai ales externe, a manifestat tendinţa de a-şi redobândi independenţa şi de a-şi recupera astfel funcţia autentică. Într-atât de puternică şi persistentă s-a dovedit tradiţia impunităţii pentru cei ocrotiţi de structurile de putere în trecerea de la comunism la postcomunism, încât nici măcar semnalele clare furnizate de organele de supraveghere şi de aplicare a principiilor de drept nu i-au putut convinge să renunţe la metodele frauduloase sau măcar să le sporească vigilenţa în desfăşurarea afacerilor lor. Proporţiile imense ale fraudei în lumea afacerilor materiale în societatea românească a ultimului sfert de secol aşteaptă încă să fie dezvăluite în toată amploarea lor.
Ceea ce a adus nou sfertul de secol amintit este dimensiunea jafului comis în sfera valorilor culturale – învăţământ şi cercetare academică –, cu incalculabile efecte negative asupra ansamblului vieţii sociale. Într-adevăr, creaţia cultural-ştiinţifică nu este un produs ca oricare altul al activităţii societăţii; ea conţine şi transmite esenţa opţiunii sau opţiunilor acesteia în căutarea adevărului şi a variatelor sale întruchipări. Furtul de idei în acest domeniu al creaţiei se repercutează negativ asupra spiritului şi credibilităţii întregii societăţi care îl mai tolerează încă. Cu atât mai surprinzătoare şi îngrijorătoare este, aşadar, toleranţa manifestată de factorii de decizie din sfera culturală faţă de proliferarea furtului intelectual în mediul universitar-academic. Devenit din excepţie fapt curent, fenomenul, care subminează temelia spiritului public, a fost în sfârşit sesizat şi denunţat public în ultimele săptămâni; dar o analiză temeinică şi măsurile corespunzătoare eradicării sale rămân încă de domeniul viitorului.
Spre deosebire de precursorii lor din vremea totalitarismului, mai puţin interesaţi de a obţine titluri academice (cu o excepţie celebră prin enormitatea cazului), poate şi pentru că poziţia socială cea mai avantajoasă era dobândită prin ascensiunea în partidul totalitar, şi nu prin merite intelectuale, noua clasă din zilele noastre râvneşte cu ardoare la dobândirea titlului de doctor în diverse domenii ale cercetării şi, mai surprinzător încă, îl obţine cu mare uşurinţă. Tendinţa este, de o parte, cea a aspiranţilor la consacrare prin titluri ştiinţifice, urmare a schimbării de mentalitate, a locului mult mai însemnat acordat calificării profesionale în domeniul intelectului, într-o societate în curs de integrare în Europa, iar de altă parte, cea a titularilor de funcţii universitare şi academice, care au ştiut să transforme această cursă spre legitimare prin titluri într-un excelent prilej de a-şi spori considerabil veniturile, desigur, pe seama onestităţii întregului proces de promovare socială în sfera culturală şi politică, cu efect deplorabil asupra spiritului public şi a credibilităţii societăţii noastre. Semnificativă în gradul cel mai înalt în această privinţă este constatarea că titlul de doctor însoţeşte în ultimul timp unele dintre cele mai însemnate poziţii din ierarhia politică a ţării – secretari de stat, miniştri şi chiar un prim-ministru, pentru a nu coborî la treptele inferioare ale scării politico-administrative, unde fenomenul este frecvent – şi că această distincţie a fost obţinută prin plagiat, adică furt intelectual. Lipsa de reacţie din partea guvernelor care s-au succedat în fruntea ţării timp de mai bine de un sfert de secol – de fapt, o conivenţă tacită – a conferit impunitate acestei fraude de întinse proporţii, cu repercusiuni profund negative şi cu tendinţă constantă de extindere. Noua clasă, derivată din cea veche, dar hotărâtă să-şi apere poziţia în noile condiţii ale înaintării spre Răsărit a lumii civilizate, a adăugat, aşadar, încă un privilegiu la cele moştenite de la regimul anterior.
Actualul guvern, animat, se pare, de o nouă concepţie şi etică politică, tinde – deocamdată în stadiu declarativ – să extirpe această cangrenă a societăţii româneşti din zilele noastre. O declaraţie recentă a domnului Adrian Curaj, ministrul Educaţiei, propune preluarea verificării activităţii şcolilor doctorale de către universităţi şi de către Academia Română (România liberă, 14 decembrie 2015). Propunerea se înscrie într-o logică normală, dar nu ţine seama de faptul că nici măcar instituţiile recomandate de domnia sa pentru funcţia de paznici ai onestităţii profesionale nu au fost ocolite de viciul care a bântuit şi încă mai bântuie în tot spaţiul universitar-academic al culturii româneşti. Restaurarea credibilităţii activităţii noastre ştiinţifice – doctoratele, neîndoielnic, dar nu numai ele – presupune, fireşte, antrenarea instituţiilor universitare şi academice în realizarea acestui imperativ al culturii şi al vieţii publice româneşti. Dar eficacitatea soluţiei propuse de domnul Adrian Curaj, ministru al Educaţiei, presupune o operaţie preliminară delicată, dar stringentă: desolidarizarea instituţiilor recomandate să exercite controlul asupra lucrărilor ştiinţifice – certificarea originalităţii lor şi denunţarea eventualelor cazuri de fraudă ştiinţifică – de balastul negativ din propria ogradă – doctorate, cursuri, tratate. Toleranţa manifestată faţă de frauda intelectuală în ultimul sfert de secol în înseşi instituţiile universitare şi academice vizate – uneori această toleranţă a fost de fapt produsul conivenţei între conducerea instituţiilor în cadrul cărora au fost elaborate şi publicate aceste lucrări şi cei culpabili de furt intelectual – face indispensabilă lepădarea oficială de acest grav viciu al vieţii noastre intelectuale, garanţie a demnităţii recâştigate.
Aşadar, pentru ca instituţiile propuse de domnul ministru al Educaţiei pentru funcţia verificării originalităţii lucrărilor ştiinţifice – universităţi, Academia Română şi celelalte academii – să fie apte de a îndeplini credibil această misiune de onoare, se impune din partea lor un efort de autoepurare de balastul fraudei literare, de desolidarizare de operele neoneste realizate în cadrul lor, cu conivenţa sau îngăduinţa propriilor conduceri. Abia atunci vor dobândi autoritatea morală pentru a răspunde înaltei misiuni cu care vor fi creditate, iar noua clasă va fi lipsită de unul dintre privilegiile dobândite în perioada postrevoluţionară.