De același autor
Cine cunoaşte cât de cât evenimentele din ultima perioadă care au marcat existenţa Consiliului Naţional al Audiovizualului nu are nevoie de prea multe explicaţii pentru a înţelege asocierea din titlu.
Asupra termenului din titlu există o sumedenie de conotaţii, iar asocierea sa cu forul suprem al audiovizualului românesc n-ar putea decât să sporească numărul interpretărilor contradictorii, astfel încât cred că se impune o încercare de limpezire a apelor.
Wikipedia ne spune că „Paranoia este un proces de gândire puternic afectat de anxietate sau frică, de multe ori până la iraţionalitate şi delir, decurgând fără halucinaţii şi schimbări accentuate de personalitate. Gândirea paranoică este caracterizată de obicei de neîncredere sau suspiciune faţă de ceilalţi. Paranoia este denumirea dată unei stări de orgoliu exagerate, de gândire greşită, de interpretări false, fiind o boală psihiatrică încadrată în clasa psihozelor. Istoric, această caracterizare a fost folosită pentru a descrie orice formă de delir“. Etimologia termenului provine din limba greacă („para“ – în afară; „nous“ - minte) şi sugerează fără ambiguităţi o serie de comportamente anormale, rupte de raţionalitatea realităţii în care trăim, deşi este mai încetăţenită interpretarea medicală ce conduce în sfera patologicului spre „un grup de boli psihice cronice care se manifestă prin lipsă de logică în gândire, prin idei fixe, prin susceptibilitate, prin orgoliu exagerat, prin mania persecuţiei, prin halucinaţii etc.“.
Cine cunoaşte cât de cât evenimentele din ultima perioadă care au marcat existenţa Consiliului Naţional al Audiovizualului nu are nevoie de prea multe explicaţii pentru a înţelege asocierea din titlu. De la numirea Laurei Georgescu la conducerea instituţiei au început să devină evidente o serie de situaţii paranormale care au influenţat din ce în ce mai accentuat reacţiile majorităţii membrilor Consiliului, unii dintre ei persoane care lăsaseră anterior impresia unei apreciabile onorabilităţi.
Iniţial, din considerente politice evidente în mai toate sferele vieţii noastre sociale, s-a produs o scindare în ceea ce ar fi trebuit să reprezinte modul de interpretare obiectivă a legii, aceasta culminând cu polarizarea în două cete oarbe, capabile doar de contestarea iraţională şi nemotivabilă a oricărei luări de poziţie a oponenţilor. Animozităţile au fost întreţinute şi accentuate de isprăvile penale ale Laurei Georgescu, pentru care lipsa de imaginaţie în găsirea căilor de implementare a comandamentelor politice cărora le era subjugată a constituit principala sursă de notorietate.
Deja arhicunoscuta modificare din septembrie 2014 a regulamentului de organizare şi funcţionare (ROF) a demonstrat cât de departe de înţelegerea legii şi a raţiunii de existenţă a instituţiei se pot poziţiona unii dintre corifeii acesteia. S-a instituit un haos din care deocamdată nu se întrevăd semnele posibilităţilor de ieşire. Deşi organizarea şi conducerea succesivă a şedinţelor de către mai toţi membrii Consiliului a fost prezentată ca un pas spre o responsabilizare superioară a acestora, în realitate ea a fost sursa unor noi modalităţi de boicotare a lucrărilor şi adoptării unor hotărâri, ajungându-se inclusiv la situaţia în care cel desemnat la conducerea unei şedinţe îşi lua un scurt concediu de odihnă doar pentru ziua respectivă.
Nu este de mirare că, din cauza acestei situaţii, s-au adunat zeci de probleme şi sute de sesizări care şi-au aşteptat luni de-a rândul punerea pe ordinea de zi a unei şedinţe şi luarea în discuţie, cele mai multe sfârşind prin a fi îngropate în uitare. După cum s-a relatat periodic în presă, principala preocupare a distinşilor membri s-a îndreptat către găsirea unor procedee cu aparenţă de legalitate, care să ducă la diminuarea numărului de probleme luate în discuţie; se propunea neluarea în considerare a sesizărilor nesemnate sau primite prin e-mail, precum şi clasarea celor care dobândiseră o anumită vechime de aşteptare, fără să se ţină seama de faptul evident că majoritatea problemelor semnalate erau de natura celor care impuneau o sesizare urgentă din oficiu a Consiliului. Se acorda însă o atenţie deosebită acelor sesizări „fabricate“ sub atenta îndrumare a preşedintei, cele care în prezent dau un pic de culoare ternului său dosar penal. Doar cu câteva zile în urmă, DNA a comunicat extinderea cercetărilor asupra Laurei Georgescu pentru abuz în serviciu, în formă continuată, precum şi pentru instigarea la fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată. Partea tragică este că respectivele semnături private sunt ale unor funcţionari mai slabi de înger, care au cedat presiunilor şi au intrat inconştienţi în acest malaxor; să sperăm că, în acest caz, cercetările vor decela adevărurile în profunzimea lor şi nu vor fi pedepsiţi acarii Păun.
Parcă pentru a ieşi din anonimatul stânjenitor în care singur se plasase, CNA ne-a mai oferit recent un act din comedia tragică în care s-a implicat cu dublă calitate, de autor şi interpret, de data aceasta luând forma unui proces judiciar în regia inepuizabilei Laura Georgescu. Intuind că, totuşi, sfârşitul aventurii sale se apropie implacabil, cea care s-a dovedit un veritabil gropar al formei actuale de existenţă a CNA a simţit nevoia să se mai bage o dată în seamă cu acest cântec de lebădă răguşită. Ceea ce acum a apărut halucinant (a chemat în judecată instituţia pe care încă o reprezintă) se poate presupune că va căpăta o anumită noimă după mult solicitata, aşteptata şi previzibila demisie (de dezonoare), când va putea să reflecteze şi să se războiască în linişte cu toate aiurelile lăsate în urmă.
A urmat o luare de poziţie normală a grupului de pârâţi, aceştia retrăgându-şi public sprijinul pentru imunda preşedintă şi cerând comisiilor parlamentare revocarea ei din funcţie. Acţiunea propune o forţare a legii, la care e greu de presupus că se vor înhăma membrii unor comisii care sunt în acest moment mult mai preocupaţi de legalitatea procedurilor de fentare a justiţiei. Deocamdată, au ales calea de minimă rezistenţă a milogelilor smiorcăite către doamna atotputernică, pentru a-i forţa demisia. Aceasta este refuzată într-o ultimă zvârcolire orgolioasă, amânată până când un Făt Frumos pe un cal alb se va înfăţişa spre a-i prezenta lista încălcărilor de lege pe care le-a făptuit (pe care deja le ştie toată lumea, inclusiv parlamentarii şi procurorii, dar cărora probabil încă nu le-a venit vremea să fie aşternute ordonat într-un rechizitoriu). Sub acoperirea unei clamabile prezumţii de nevinovăţie, cu o dârzenie demnă de cauze mult mai nobile, această persoană continuă să se agaţe de jilţul de şefă a Consiliului (deşi şefia ei nu mai este de mult recunoscută de nimeni din interior şi nici de parlamentarii majoritari care au propulsat-o acolo). Ajunşi la limita disperării, în faţa refuzurilor repetate ale Laurei Georgescu de a demisiona, cei doi titani ai culturii (parlamentare), Georgică şi Gigel, au alunecat în vechiul păcat al tranziţiei româneşti, cel de a face legi pentru situaţii punctuale sau persoane concrete, şi nu pentru principii, propunând o modificare a Legii audiovizualului care să permită demiterea preşedintelui şi bătătorirea drumului către abuzuri, la care parlamentarii noştri au demonstrat că se pricep ca nimeni alţii.
Dacă această nouă inepţie parlamentară, împotriva căreia s-au exprimat deja mai multe voci credibile ale societăţii civile, nu va fi îngropată din faşă, subiectul merită tratat pe larg într-o viitoare dezbatere publică, în care trebuie reevocat întregul parcurs al legislaţiei audiovizuale româneşti şi punctate efectele dezastruoase ale politicilor de subordonare oarbă a mijloacelor de exprimare publică intereselor unor găşti hulpave de borfaşi politici. Soluţia propusă ne-ar întoarce cu peste 20 de ani în urmă, la prima Lege a audiovizualului, ale cărei principii de funcţionare s-au oglindit în ultimii ani în situaţia televiziunii publice. Cui îi place ce se întâmplă acolo să sprijine aventura propusă de cei doi ipochimeni. Cui nu îi place să se gândească puţin la soluţii simple şi realiste de depăşire a situaţiei. Chiar dacă premierul a refuzat să ceară demisia care se impune (vezi România liberă din 2 aprilie), grupurile politice au suficiente mijloace de persuasiune care să o forţeze; totul e să se dorească, iar asta nu se va întâmpla decât atunci când efectele de imagine îi vor macula tot mai mult pe cei care au impus-o. Acest proces este în plină desfăşurare, iar momentul final se apropie vertiginos. Ce va urma?
A existat speranţa unei revigorări a Consiliului prin infuzia cu sângele proaspăt al celor patru noi membri aduşi în toamna anului trecut. Societatea civilă, atâta câtă este şi atât cât a fost lăsată să se exprime, a încercat să tragă semnalul de alarmă şi să lanseze apeluri privind constituirea unui set de criterii şi de proceduri transparente de numire a membrilor Consiliului. Rezultatul a fost o procedură de numire mai tulbure ca niciodată, aproape secretă, rezultatul acesteia concretizându-se în persoane a căror competenţă şi bună-credinţă sunt încă aşteptate să contribuie la detensionarea situaţiei din instituţie şi înscrierea ei pe făgaşul corect al îndeplinirii atribuţiilor legale.
Ce se mai poate aştepta astăzi de la CNA? Scriam mai de mult despre perspectiva ca, „rămânând un instrument politic în mâna unei minorităţi din ce în ce mai izolate de societate, chiar dacă încă majoritare parlamentar, CNA să-şi piardă definitiv capacitatea de a ţine în frâu răbufnirile mediatice din ce în ce mai violente ale unor actori din ce în ce mai disperaţi. Salvarea sa nu mai poate veni decât prin forţarea unor modificări legislative care să statueze criterii profesionale ferme de selectare a membrilor Consiliului şi principii deontologice riguroase care să le guverneze atribuţiile, actualul CNA riscând să se topească în cele din urmă în mediul vâscos al altor autorităţi“. Se poate observa în acest moment că nu s-a avansat cu nimic, iar disoluţia autorităţii instituţiei a atins cote periculoase pentru echilibrul mediatic de care societatea românească are mai multă nevoie ca niciodată.
O dovadă că paranoia se răspândeşte tot mai profund în măruntaiele cangrenoase ale acestei instituţii este şi reacţia caraghioasă şi disproporţionată a unui membru al Consiliului de a chema jandarmeria şi poliţia criminalistă pentru investigarea acţiunii unor salariaţi care au afişat pe câteva uşi mai furniruite (ştiu ei care), cu ocazia aniversării agonicei doamne, un text panegiric, reprezentând un „omagiu“ conceput în limitele priceperii şi simţămintelor proprii.
În mod logic şi necesar, timpul ce va urma va trebui să impună un tratament complex de resuscitare a instituţiei, incluzând şi vaccinarea ocupanţilor ei împotriva simptomelor şi manifestărilor de care am pomenit la început. Sunt toate şansele ca un asemenea tratament să fie sortit unui previzibil eşec, singura soluţie fiind o intervenţie chirurgicală radicală, ceea ce presupune coordonarea acţiunilor volitive ale mai multor entităţi sociale, simpla dorinţă de ajustare legislativă a unor parlamentari nemaiprezentând niciun fel de credibilitate. Pentru asta se impune găsirea unui medic hotărât şi insensibil la sedativele ce-i vor fi administrate din toate direcţiile.