De același autor
În ce măsură regionalizarea ar trebui să ţină sau nu cont de identitatea culturală a zonelor pe care le va delimita pe harta României?
Comentariile mele pornesc de la o dezbatere asupra regionalizării, pe care Daniel Vighi şi Viorel Marineasa au iniţiat-o şi moderat-o recent (28 mai) în numele Societăţii Timişoara la Salonul Vega. Deşi focalizată spre ceea ce ar trebui să fie viitoarea regiune Banat – Mureş (e doar unul dintre numele ce au fost propuse unei regiuni, care ar integra judeţele Arad, Caraş, Timiş şi Hunedoara), dezbaterea a developat chestiuni de principiu, de comunicare şi discurs public ce mi se par a depăşi contextul „specific bănăţean“. Mă voi concentra, aşadar, mai ales asupra acestora, fără a ignora totuşi cadrul care le-a generat.
Din analiza acestei dezbateri, dar şi a celei provocate de conferinţa extrem de bine documentată a lui Sorin Ioniţă (EFOR), ţinută cu o zi înainte la Universitatea de Vest, pe tema relaţiei dintre distribuirea fondurilor din rezerva de stat a României pe localităţi, în perioada 2004-2011, şi clientelismul politic, s-a văzut destul de limpede că societatea civilă ar avea un cuvânt important de spus şi în proiectul regionalizării. Consultările cu specialiştii din domenii diferite ar putea duce la un proiect politic în acelaşi timp coerent şi adecvat contextelor. Într-o lume normală, astfel de practici ar fi fireşti, dacă cei implicaţi instituţional ar dori consultanţă şi ar recurge la expertiză specializată în zonele implicate de regionalizare. Spun asta pentru că lucrurile sunt departe de a sta aşa.
Cum spunea Marcel Tolcea, trăim într-o „cultură a improvizaţiei“ în care temeinicia şi mai ales angajamentul financiar şi moral pe termen lung în susţinerea unui proiect se împiedică mereu de interese conjuncturale, deseori politice, ce duc la o fuşăreală sau bâjbâială păgubitoare şi la cezuri transformate treptat sau abrupt în adevărate falii sociale sau temporale. Unul dintre efectele cele mai dezastruoase, dincolo de pierderile economice ce decurg din absenţa unor astfel de bune practici, este acela că rareori se mai ajunge la o armonizare a eforturilor celor vizaţi sau direct implicaţi în procesele de schimbare şi mai ales la o coerenţă a proiectelor în sine.
Pentru geografi, istorici, arhitecţi, etnologi, sociologi, economişti, jurişti sau specialişti în ştiinţe politice, scriitori sau jurnalişti, regionalizarea nu poate, desigur, însemna exact acelaşi lucru. Dar discuţiile în care invitaţii Societăţii Timişoara din Arad, Reşiţa, Lugoj, Bocşa, Herculane s-au implicat au scos la iveală cel puţin la fel de multe întrebări interesante câte răspunsuri. Prima dintre ele, ce risca să pună de la început însăşi dezbaterea sub semnul întrebării, era cea privitoare la intenţiile guvernanţilor, în condiţiile în care nu există încă un document asumat oficial de aceştia, de la care să se poată începe o discuţie. Plutitul în ceaţă, alături de alte forme de manipulare, cum ar fi stârnirea orgoliilor regionale sau locale pentru a mobiliza forţele în direcţia unei competiţii simbolice, fără câştiguri reale pentru vreuna dintre părţi, se adaugă la carenţa informaţiei publice necesare, la lipsa de transparenţă a intenţiilor, în cazul în care acestea chiar există. Unii s-au îndoit că ar fi aşa sau au pus la îndoială utilitatea unui astfel de proiect, în condiţiile în care atâtea altele au rămas nefinalizate. Scepticismul unora (Lucian Ionică) a fost compensat de optimismul altora şi de tendinţa de a face apel la un cadru teoretic.
Fiind vorba mai ales de invitaţi scriitori şi cadre didactice universitare cu expertiză diversă, provocate să discute despre regionalizare pornind de la un concept destul de ambiguu şi de deschis, cum e cel al identităţii culturale, erau din primul moment previzibile diferenţele între definiţiile cu care a operat fiecare pentru a răspunde la o întrebare precisă: în ce măsură regionalizarea ar trebui să ţină sau nu cont de identitatea culturală a zonelor pe care le va delimita pe harta României?
Pe parcursul dezbaterii s-au invocat în directă interferenţă cu această chestiune multe altele, cum ar fi situarea şi repartiţia centrelor de putere simbolică în spaţiul regional redefinit, raporturile dintre factorii de decizie legislativă, administrativă, financiar-economică şi cei care ar putea sau ar trebui să asigure expertiză şi competenţe specifice (Adriana Babeţi), relaţia dintre redefinirea spaţiului şi distribuţia competenţelor la nivelul regiunii, dar şi la cel al structurilor deja constituite, cu care acestea vor interfera, în primul rând cele naţionale şi euroregionale (regiunea DKMT, respectiv Dunăre, Criş, Mureş, Tisa).
În acest sens, a fost adusă în discuţie compatibilitatea programului românesc de regionalizare cu legislaţia deja în vigoare în UE (Corneliu Berari), implicaţiile de ordin economic şi uman legate de mobilizarea resurselor şi de folosirea lor eficientă în politici de dezvoltare pe durată lungă. Nu în ultimul rând, a fost invocat rolul pe care ar trebui să îl joace frontierele - de dorit flexibile şi traversabile (Nicolae Popa) - în configurarea echilibrată a raportului dintre deschis şi închis, la nivelul ordonării spaţiului geografic (Alexandru Drăgan), conceput ca unul socio-cultural, al creării solidarităţilor şi acţiunilor în comun (Otilia Hedeşan, Alin Gavreliuc), al politicilor adecvate.
Subsumate sau interferând cu aceste tematici, au fost invocate problemele patrimoniului şi ale punerii în valoare a acestuia prin turismul cultural. A fost amintit în acest sens cazul staţiunii Băile Herculane (cu frumoase şi în acelaşi timp întristătoare imagini, prin starea de fapt pe care o semnalează, prezentate de Eugen Bunaru) sau Buziaş, cu ameninţările ecologice pe care le-ar putea genera exploatarea - se pare deja decisă - a gazelor de şist (adusă în discuţie de Brînduşa Armanca).
S-a vorbit despre patrimoniul industrial, la noi atât de puţin pus în valoare, sau de traseele conacelor şi cetăţilor, multe lăsate azi în paragină, de un posibil drum al vinului (Marius Pentelescu) şi de alte resurse patrimoniale ce ar merita investiţii şi punerea în valoare, inclusiv într-un cadru mai larg euroregional. Toate acestea ar putea constitui noduri sau axe, linii de forţă ale unor conexiuni ce ar structura teritoriul regiunilor după diferite criterii de coerenţă, sugerând alternative şi posibilităţi de utilizare, nu în beneficiul unor reţele ale puterii locale sau al monopolizărilor abuzive, ci al dezvoltării durabile şi armonizator împărtăşite. Cu o condiţie, desigur: rezolvarea problemei mereu în impas a infrastructurii, la care mai ales Caraşul, dar şi Timişul stau prost sau foarte prost, şi asigurarea continuităţilor în acest plan la nivel regional şi interregional.
Este bine, aş spune, dacă dezbaterea asupra regionalizării antrenează o examinare critică a resurselor, a punctelor vulnerabile şi a proiectelor în care ar merita investit. Mai ales dacă această prospectare se întoarce spre trecut nu doar din considerente nostalgice sau legitimante, ci spre a redescoperi modelele funcţionale şi pentru a oferi soluţii (aşa cum a făcut cândva Şcoala Gusti).
Pentru Banat, dar lucrul acesta e valabil şi pentru alte regiuni, o resursă importantă o constituie diversitatea culturală, etnică şi religioasă, atâta câtă mai există în mod real sau ideal, comunicarea şi buna conlucrare cu cel diferit, prin tradiţie valorizată şi valorizantă, preferată izolaţionismului şi segregării şi mai apropiată de aspiraţiile, cel puţin iniţiale, ale modelului european. Acest fapt a constituit o contrapondere la competiţiile afirmării orgolioase a centrelor în dauna periferiilor şi la o reordonare periodică a unor astfel de raporturi prin efecte de compensare şi complementaritate, cu efect pozitiv. Un astfel de discurs, mai axat pe considerente de ordin pragmatic decât pe legitimări culturale de tip istoric, lingvistic, teritorial, ce survin inevitabil într-o cultură marcată încă puternic de o perspectivă ideologică etno-naţională, ar putea orienta regionalizarea spre formule ce depăşesc copierea la altă scară, mai redusă, a modelului naţional, cu toate consecinţele omogenizatoare şi nivelatoare implicate de acesta. Specificităţile ar putea fi generate şi gestionate prin capacitatea de a articula diferenţele în linii de forţă structurate în ansambluri mai largi, la nevoie recompozabile în funcţie de scopuri practice, ce pot organiza eforturile în mod complementar. Regândirea structurii reţelei urbane altfel decât pe principiul subordonării faţă de un centru fix, regional sau judeţean, şi a relaţiei urban / rural după modele adecvate spaţiului geo-cultural şi nevoilor comunităţilor ce îl locuiesc şi îi dau profil propriu ar fi la fel de importante ca identificarea resurselor umane şi financiare.
Dezbaterea societăţii civile cu specialiştii constituie cadrul în care pot fi identificate şi cernute problemele importante de cele secundare şi mai ales cel în care acestea pot fi lansate public prin voci autorizate. Nu e uşor acest lucru, în condiţiile unui bruiaj mediatic ce orientează mereu discuţiile spre ceea ce e marginal şi spectaculos, dând realităţii reprezentate un iz de telenovelă sau de apocalipsă perpetuă. Băşcălia sau fricile generate de acest spectacol cotidian, sentimentul de insecuritate, amplificat de comportamentul incoerent, uneori de-a dreptul schizofrenic al clasei politice, se cer compensate prin dialog raţional şi democraţie participativă, prin crearea unei breşe în care intelectualul să se poată redefini drept participant la crearea spaţiului public şi partener politic. //