De același autor
Regiunile sunt utile ca să pună mâna în gât şefilor judeţeni, să le ia proiectele de infrastructură medie şi competenţele de planificare, că aici sunt bubele, dar se pare că exact asta nu se va întâmpla: promisiunea e că nivelul judeţean va fi întărit, nu slăbit.
Să-l asculţi pe vicepremierul Dragnea predicând regionalizarea e ca şi când ţi s-ar citi din John Winthrop, primul guvernator de Massachussets: „we shall be as a city upon a hill, the eyes of all people are upon us…“. Un aer vechi-testamentar pluteşte în jurul promotorului Noului Ierusalim românesc, care, după ce se va consulta cu cei şapte înţelepţi aleşi şi va sfârşi exerciţiul de numerologie (să fie şase, să fie opt), va duce norodul la mântuire.
Ce minunat: printr-o singură mişcare de reîmpărţire a poporului şi dobitoacelor, vor fi cu toţii mai îndestulaţi! În fapt, fiecare va şedea tot acolo unde l-a orânduit Dumnezeu; doar faţa pământului se va roti în jurul lor într-un chip minunat, aşa încât, unde ieri a domnit întunerecul, mâine va fi lumină, unde a fost înapoiere, va fi propăşire.
Ia să ascultăm: „În primul rând, într-o regiune este important să ai cât mai multe slujbe nonagricole, ăsta e un criteriu obligatoriu pentru dezvoltare. Dacă numărul de slujbe agricole într-o regiune e mai mare decât celelalte, este clar o reţetă pentru nedezvoltare… este foarte important ca într-o regiune să nu existe judeţe de acelaşi fel, cum este cazul Teleorman, Giurgiu, Călăraşi şi Ialomiţa, ceea ce ar fi o soluţie foarte proastă“.
Cu alte cuvinte, investitorul neamţ nu vine la Teleorman (am ales la întâmplare), deoarece judeţul e în aceeaşi regiune cu Giurgiu şi Călăraşi. Dar dacă mutăm limita altminteri (deşi nu prea văd cum), atunci va da neamţul năvală, deoarece judeţul în chestie va fi mai atractiv, chiar dacă în fond el rămâne tot ce este şi unde este. Artefactele statistice numite regiuni trebuie să fie cât mai diverse intern, zice profetul; vom pune graniţele lor în aşa fel încât ele să fie cât mai asemănătoare una cu alta.
Estetic, criteriul e bun. Întrebarea crucială e însă ce legătură e între desenul teritorial şi nivelul de bunăstare în comunităţi? În ce măsură altă împărţeală pe hartă schimbă traiectoria reală de dezvoltare a comunelor româneşti, dintre care trei sferturi (după Expert Forum) sau o treime (după Institutul pentru Politici Publice, cu altă metodă) sunt în faliment tehnic? Care e relaţia cauză-efect?
Nu ştim, deoarece Părinţii Fondatori nu vor să ne spună ce e important: care sunt atribuţiile regiunilor şi cum se vor finanţa ele. Doar în funcţie de asta am putea deduce dacă noul nivel administrativ, înzestrat judicios cu super-baron-şef şi super-prefect, are vreo treabă cu economia rurală, cu educaţia şi piaţa muncii, politicile de sănătate etc. Cel mai probabil, nu: politici agricole bune nici ministerul de resort nu-i capabil să facă, darămite regiunile; iar pentru asta, după cum spun experţii, economiile de scală sunt naţionale. Intervenţiile trebuie proiectate după relief, tipuri de culturi şi condiţii naturale, nu pe regiuni.
La fel infrastructura rurală, piaţa muncii, educaţia vocaţională. Ca să nu mai vorbim de educaţia superioară, unde prioritatea asumată de toţi ar fi greblarea drastică a universităţilor apărute fix din ambiţia elitelor locale, cele care vor conduce regiunile. Credeţi că ce n-a reuşit ministerul, anume desfiinţarea a 75% dintre caricaturile de facultăţi publice şi concentrarea puţinelor competenţe în trei-patru centre, va fi mai uşor de făcut deschizând uşa „universităţilor regionale“? Dacă aşa credeţi, vă urez mult succes.
Regiunile sunt utile pentru coordonarea dezvoltării teritoriale, adică să pună mâna în gât şefilor judeţeni, să le ia proiectele de infrastructură medie şi competenţele de planificare (adică avizele pe utilizarea terenului), că aici sunt bubele, dar se pare că exact asta nu se va întâmpla: promisiunea e că nivelul judeţean va fi întărit, nu slăbit.
În plus, caraghioşii din Comisia constituţională au venit cu (încă) un amendament aparent benign, dar de fapt toxic: la presiunea unor primari păţiţi, vor să mute în Constituţie un articol de lege, care oricum nu se respectă, pentru că e imposibil: la fiecare realocare de atribuţii către nivele inferioare, guvernul să ofere „finanţarea integrală“. Suntem la sfârşitul textului, deci n-o să mă întind cu teorii bugetare aride, dar pe scurt ideea e aşa: „fonduri care acoperă integral o nevoie“ este o noţiune la fel de eluzivă precum „preţul corect“ pentru serviciul X, pe care guvernele comuniste s-au chinuit amarnic să-l calculeze timp de o jumătate de secol.
Nevoia e infinită, preţurile, subiective, iar justificările de cheltuire se întind atât de mult câţi bani există; asta e o regulă. Aşa că am putea remarca doar triumful speranţei asupra experienţei, dacă amendamentul n-ar crea pericolul real al revenirii la vechile practici sovietice, de a servi primăriile cu linguriţa, pe liste detaliate de normative de cheltuieli, în loc de metoda modernă a granturilor-bloc introduse în 1998-1999, ce încurajează autonomia şi răspunderea locală.
E bine când popoarele au în fruntea lor câte un Moise; doar să fie atente încotro le duce.
* Sorin Ioniţă este analist de politici publice Expert Forum (EFOR).