De același autor
Cum ar fi arătat o opoziţie care ar fi renunţat la infantilisme, s-ar fi aliniat sub un lider credibil şi ar fi început să tamponeze serios guvernul, aşa, de pe la jumătatea anului trecut, cu teme reale?
Nu ştiu la ora când scriu ce concluzii or să se tragă din această rundă de vot, pentru că nu avem încă cifrele finale. E clar însă că ne-am văicărit cu toţii degeaba despre absenteismul poporului la urne: prezenţa, deşi nu grozavă, pare ceva mai bună decât acum cinci ani; la fel şi calitatea candidaţilor pe liste. Cu alte cuvinte, am avut zeci de ore de talk-show şi hectare de articole prăpădite degeaba, pe teme, în mare parte, false. Inclusiv tema chemărilor la boicot electoral, care a mâncat multora nervii în ultima săptămână, şi iată cu ce impact: vreo 50 de oameni adunaţi duminică la Universitate, la seminar pe iarbă verde; şi cam acelaşi număr de voturi anulate ca şi altădată. Una peste alta, halal palmă etică dată clasei politice.
În general, dominanta acestui scrutin a fost autogolul, care pare să devină arma de preferinţă în politica românească. Şi-a dat autogol coaliţia de guvernare, ce include şi Antenele, aruncându-l în joc pe orgoliosul actor Mircea Diaconu ca să faulteze PNL-ul. Numai că omul a faultat în stânga şi în dreapta cu atât succes încât a luat mult mai multe voturi decât era prevăzut în schema Ponta-Voiculescu, nu doar de la PNL, ci şi de la PSD. Ar fi putut foarte bine să-şi bage consoarta în Parlamentul European, ca şi la teatrul pe care l-a condus, solicitând acolo în amfiteatru o canapea dublă, ceva. În fond, dacă am avut campanie pentru Ponta & nevasta şi pentru Crin & nevasta, de ce n-am fi avut şi o mică listă Diaconu & nevasta? Ce, ar fi scandalizat pe cineva?
Şi-au mai dat autogol, din nou, sondorii de opinie de partid şi de stat, care au dat o marjă de câştig primului clasat pe care maşinăria administrativă coordonată de d-l Dragnea n-a mai putut-o valorifica în teren, rămânând într-un mare ofsaid. De unde se vede că, oricât s-ar da ei acum zmei, anchetele DNA de la referendum au cam speriat atât activimea locală care gestionează găleata, uleiul şi urnele, cât şi o parte din baronetul local, care nu mai vrea să-şi pună pielea la saramură, chiar oricum şi pentru orice. E grăitoare în acest sens enervarea premierului care s-a zborşit la ei, zice-se, în noaptea de după vot: deci eu mă bat pentru dosarele voastre, dar voi nu vă mai bateţi pentru cei 40% ai mei, da? Acum, desigur, vor urma explicaţiile din partea sociologilor de partid, care se vor strădui să ne convingă că există motive obiective, tehnice şi perfect acceptabile pentru care sondajele lor dau în mod regulat abateri doar în avantajul PSD-USL, cu o distanţă de câteva marje de eroare.
Dar marele euro-autogol – autogolazzo, am putea spune – şi l-au dat desigur partidele de opoziţie. Începând cu PNL, care încă nu poate să explice raţional activiştilor săi din teritoriu de ce a ieşit dintr-o superalianţă de guvernare care ar fi câştigat toate alegerile de anul ăsta şi dacă stătea acasă şi nu investea un leu în campanii. Şi terminând cu puzderia de liste care s-au revendicat de dreapta şi care au reuşit marea performanţă ca, după doi ani de guvernare Ponta presăraţi cu gafe majore, să nu poată lua, puşi cap la cap, nici un procent în plus faţă de 2012. E ceva ca după doi ani, totuşi economic dificili, dominaţi de călcatu´ în străchini, pare că opoziţia e mai erodată decât guvernul, fiind în plus şi foarte fragmentată. Mai mult, chiar dacă ar face acum un pact de cooperare pe un program comun, cine-i crede că după eventuala alungare a PSD de la guvernare nu încep iar să-şi scoată ochii?
Cum ar fi arătat o opoziţie care ar fi renunţat la infantilisme, s-ar fi aliniat sub un lider credibil şi ar fi început să tamponeze serios guvernul, aşa, de pe la jumătatea anului trecut, cu teme reale? Cu ce i-ar fi putut da în cap lui Ponta? Probabil, ar fi început exploatând eşecul reformei administrative încercate în două rânduri: regionalizarea în prima parte de an; şi „judeţizarea“ apărută spre sfârşitul său, ca plan B. În loc de asta, singura idee a unui grup de parlamentari ameţiţi a fost să propună hodoronc-tronc o iniţiativă de desfiinţare a unui număr de primării rurale – cale sigură de a ajunge cel mai impopular partid român.
Apoi, în campania la europarlamentare, ar fi trebuit ca opoziţia să creeze sentimentul de panică şi urgenţă legat de fondurile europene, unde situaţia este dezastruoasă: în cei şapte ani bugetari încheiaţi (2007-2013), noi am cheltuit puţin peste o treime din bani (34%); mai avem mai puţin de doi ani ca să rezolvăm restul, ceea ce este practic imposibil. Se vor decomisiona câteva miliarde bune de euro care puteau intra în ţară, iar dacă vom mai vorbi vreodată de sabotarea economiei naţionale, nu cred că există exemplu mai bun decât acesta. Situaţia nu datează de ieri sau de azi, însă dacă o catastrofă se produce pe mandatul tău, asta e, răspunzi.
Situaţia cadastrului neîncheiat după atâta vreme ar fi trebuit să fie un alt băţ de bătut guvernul după ceafă. Cu alte cuvinte, aşa mândri că suntem români cum ne ştim, n-am reuşit niciodată să ne măsurăm cu precizie teritoriul naţional. Şi mai exploziv, datoriile persoanelor fizice, câteva milioane ca număr, despre care avea tot sensul să discutăm într-o campanie pentru Bruxelles, ar fi fost o armă letală în mâna unei opoziţii coerente şi cu aplomb.
Şi ca să încheiem en fanfare, o eventuală opoziţie informată şi atentă n-ar fi ratat distrugerea prostească a parcurilor industriale din România, care numai măsură prolocuri de muncă nu este, după ce ani de zile în ele s-au băgat resurse (inclusiv fonduri UE) şi reclamă pentru a atrage investitorii. Prin aplicarea legii celebrei taxe pe stâlp s-a ajuns la următoarea aberaţie: un investitor căruia i s-a promis în parc un regim avantajos ajunge să plătească impozit special pe clădiri 1,5%; dacă ar fi făcut investiţia oriunde în altă parte, ar fi plătit doar 1% impozit pe proprietăţi. Cu alte cuvinte, s-a răsturnat peste noapte, fără vreun anunţ prealabil şi fără să aibă aerul că cineva a băgat de seamă, întregul regim al unor antreprenori mici şi medii, într-o perioadă în care toată lumea plânge după investiţii şi joburi.
* Sorin Ioniţă este analist de politici publice ExpertForum (EFOR).