De același autor
Nu se vede cu ochiul liber că administraţia actuală, mai mult decât cele precedente, e tot o intrigărie şi delir propagandistic (altfel, de mare succes) şi foarte puţină acţiune?
Iubire de ţară–iubire de mamă, cântau odinioară nişte leşinate la Cenaclul Flacăra. Şi uite că se găsiră tocmai tinerii lupi din Guvernul României să ia chestia ad litteram: după ce Ponta insistase să fie doamna prezentă la ceremonia de învestitură, acum şi Şova a vrut s-o aibă pe mama de faţă la negocierea ruperii contractului cu Bechtel, chit că doamna Diculescu-Şova e avocatul părţii adverse, care a obţinut de la stat o despăgubire de 37,5 milioane euroi. Stai şi te întrebi dacă aerul lor de băieţi duri, ce practică politică fără sentimente, nu e de fapt doar o mască pentru vulnerabilităţi secrete, regresii, somn în poziţie fetală şi ursuleţi vechi cu urechile roase de care nu se pot despărţi. Cu ce răţuşte o face baie Corlăţean sau ce trenuleţe o avea acasă Bănicioiu nici nu vreau să mă gândesc, doamne fereşte. Se vede treaba că guvernul copiilor de 1 iunie n-a fost o glumă, chiar le-a plăcut...
Aşa că ne burzuluim degeaba la comisarul european Oettinger, care a spus că România e aproape neguvernabilă. Nu se vede cu ochiul liber că administraţia actuală, mai mult decât cele precedente, e tot o intrigărie şi delir propagandistic (altfel, de mare succes) şi foarte puţină acţiune? Politică fără policy, adică 100% claxon şi 0% motor? Vreţi exemple? N-o să iau la mână privatizările ratate pe bandă; în politica industrială singurul lucru care le iese e să bage ceva în insolvenţă.
Dar hai să ne uităm la recenta reziliere (alt succes pe invers) a contractului Bechtel. Sincer, sunt căzut pe spate de admiraţie faţă de PR-ul premierului, care din două fraze a sucit ca de obicei adevărul în opusul său şi i-a pus şi doi zurgălăi. Practic, o afacere negociată prost sau iresponsabil de Năstase şi Mitrea în 2003 – personal, înclin spre prostie, nu rea-voinţă – a adus totuşi în România o companie mare, care poate să lucreze bine atunci când vrea. Atât cât au făcut, bucata de autostradă lângă Cluj, au construit temeinic, nu ca fuşerelile de pe Timişoara-Arad, cu amenajări complexe pe tot traseul şi tot ce trebuie. Atâta doar că au băgat mâna în bani cât au vrut ei, şi anume de vreo patru ori mai adânc decât trebuia, deoarece contractul permitea şi în fond prost e cine dă, nu cine ia.
Apoi s-a schimbat puterea şi au ajuns la minister Dobre, apoi Orban, care s-au benoclat la contract patru ani precum curca în lemne; mai mult n-aveai ce să le ceri. PDL a priceput prea târziu că, după atâta lălăială, poporul automobilist vrea mişcare, nu socoteală interminabilă de firfirici şi se va uita în gura oricui o promite. Aşa că vine acum Ponta şi zice, vai ce bine că am scăpat în fine de ticăloşii de la Bechtel (aduşi de guvernul în care era secretar de stat), acum suntem liberi să construim ce vrem noi în Ardeal (de parcă Bechtel avea Ardealul în concesiune şi ne trebuia aprobare de la ei ca să dăm cu lopata în pământ), aşa că facem licitaţie la toamnă pentru tronsonul Turda-Sebeş (care nu e pe traseul Bechtel, n-a fost discutat până acum, n-are proiect şi nici bani).
Păi, nu e tare? O sută de ani dacă mă lăsa cineva, n-aş fi reuşit să însăilez atâtea aberaţii pe metru pătrat neasfaltat, cu atâta seninătate. Când n-ai fonduri să termini lucrări mici şi simple începute, veniturile la buget din principalele impozite scad continuu faţă de 2012, inaugurezi doar ciozvârte de şosea demarate de alţii şi lăsate aproape gata, iar contracte de lucrări nou semnate în ultimul an sunt în număr de fix zero, trebuie tupeu, nu glumă, ca să vânturi celor din Alba pe la nas autostradă nou-nouţă, scoasă din mânecă. Şi ca să vadă lumea că eşti pus pe reforme, nu doar pe vorbe, iei CNADNR de la Şova şi i-o dai îndărăt lui Fenechiu, de unde o luasei tot tu acum şase luni. Urmând ca la toamnă, când din motive de rea-voinţă a opoziţiei şi presei, licitaţia Turda-Sebeş nu se va materializa, să o duci înapoi; şi tot aşa.
Ăstimp, centura Bucureştiului e o hârtoapă în jumătatea ei de sud, cu TIR-uri înşirate pe kilometri şi ambuteiaje la treceri peste calea ferată, unde trebuie să te asiguri la tren cu capul pe geam, ca pe drumul comunal. Reabilitarea ei era de mult în plan, dar se amână din motive de bani puţini şi gargară multă: las-o pe asta aşa, că facem direct centura în regim de autostradă, în concesiune şi cu taxă de utilizare, nu ne mai încurcăm cu fleacuri, noi gândim de anvergură. De fapt, habar n-au ce vorbesc, totul e aceeaşi abureală cu aplomb: centura actuală oricum trebuie reparată şi, ca drum naţional, are rostul ei; cea nouă, parte din autostradă, va trece mult mai departe de oraş şi va avea alt tip de trafic, când va fi să fie, anume prin 2130, după cum merg lucrurile. Iar cu taxa, e exact pe dos, dacă aţi observat prin Europa: pe autostradă laşi gratuită porţiunea ce funcţionează ca centură de oraş, ca să încurajezi traficul să iasă din zonele locuite; taxa se pune pe porţiunile lungi sau fără alternativă, ca să fie eficientă şi greu de evitat.
Însă până la urmă toate astea contează, bazaconiile fiind admirabil îngropate de maşinăria de zgomot şi lobby a kommentariatului USL, care e oricum singura echipa din teren şi joacă fără adversar. Şi care nu va muri, staţi liniştiţi, chiar dacă va intra la apă Varanul (ceea ce eu nu prea cred).
Sorin Ioniţă este analist de politici publice Expert Forum (EFOR).