De același autor
Pe fondul şi al altor prostii comise din incompetenţă de guvern anul acesta, e pe cale să apară cea mai mare confuzie administrativă pe care a trăit-o recent statul român, a cărei amploare nu se vede pe de-a-ntregul numai din cauză că aparatul PR al USL şi idioţii utili din kommentariat încă prestează bine, acoperind totul cu teme false.
Portul maritim-fluvial Galaţi, nod intermodal şi singurul port european care are conexiuni cu rutier, cale ferată pe stil european şi pe stil rusesc, unul din care se poate transporta ieftin marfă în şi dinspre Constanţa, va aparţine de aici înainte Primăriei Galaţi. Aşa reiese din proiectul de lege a descentralizării propusă de Ministerul Dezvoltării; o puteţi citi cu toţii pe website. Ce experienţă managerială are primăria în a opera asemenea active comerciale complexe şi cui va folosi această măsură, în afară de primarul-vedetă Marius Stan, om de bază în liga de fotbal a lui Mitică, prieten cu galacticii Meme & Gigi, nu se ştie.
Nu-i doar Galaţiul: într-un şuvoi de tabele-anexă cu, literalmente, sute de baze sportive, cinema-uri şi grădini de vară, 28 de porturi dunărene trec cu căţel şi purcel în patrimoniul consiliilor locale unde se află; unele sunt consilii comunale. Bun, căţelul şi purcelul se descentralizează, dar nu şi integral obligaţia de a finanţa operarea porturilor, unde guvernul dă în continuare bani, după criterii încă neclare. Cu alte cuvinte, se creează din nou, după obicei, acele splendide zone gri în care funcţionează arbitrar pixul autorităţii: cine-i cu noi primeşte, cine nu, nu.
Dar ce veselie va fi, cu terenurile şi spaţiile oarecum excedentare pe care Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Fluviale şi surata ei, a Dunării Maritime, le gestionau până acum – e drept, prost. Ce se vor mai umple falezele Dunării de PUZ-uri, autorizări de viloace şi/sau dezmembrări auto sau concesionări fără licitaţie către primii grânari ai ţării, că tot au trecut avizările de mediu şi diverse alte inspecţii la aleşii locali, prin acelaşi proiect de lege! Că, între timp, o parte din porturi vor fi pe minus financiar (nu văd primăria comunei Socol eficientizând portul Baziaş sau primăria Cetate portul omonim, nici măcar cu aportul de expertiză al moşierului local Mircea Dinescu); că se duce de râpă orice posibilitate de a avea un plan de dezvoltare a transportului pe apă integrat strategiei Dunării, măcar de anvergură regională; că va fi mai complicat ca navele utilitare de la Severin să dragheze în portul Orşova, în aria lor tehnică de deservire, fiind necesare de acum negocieri şi decontări – presupun că toate astea nu contează, sunt detalii. Important era să ne simţim bine, ca băieţii.
Exemplul cu porturile dunărene e doar unul din puzderia de lucruri bulibăşite în proiectul de lege. Care are şi părţi bune, sau măcar un obiectiv iniţial corect, făcut însă praf în aplicarea practică, după obiceiul casei. Ca unul care a susţinut mereu descentralizarea, uneori chiar în dispute 1-1 cu Dragnea însuşi, pe când el era şef de judeţ, ar fi aiurea să spun acum că totul e o prostie 100%. În februarie, când guvernul a adoptat celebrul Memorandum cu regionalizarea, puţină lume a observat că acesta avea două puncte: a) înfiinţarea de regiuni; b) atribuţii suplimentare pentru nivelele deja existente.
Ambele erau legitime, dar primul a fost mai sexy şi a ocupat spaţiul de discuţie, s-au pornit caravane de dezbateri prin ţară, cu vice-premierul în frunte, s-au făcut emisiuni TV etc. Ni s-a spus, corect, că judeţele româneşti sunt prea mici pentru coordonarea dezvoltării într-o zonă (UE) fără graniţe interne, în care lucrurile sunt privite cel puţin la scară regională; iar în afara UE, sub presiunea globalizării, la scară şi mai înaltă. Trendul european acesta este: se fac fuziuni la nivelul echivalent judeţelor (Italia, Franţa, Finlanda, Suedia) sau se desfiinţează nivelul cu totul (Grecia), întărindu-se în schimb regiunile; nimeni nu face invers, ca noi.
Or, după ce am fost bătuţi la cap cu această pledoarie în prima jumătate a anului, când regionalizarea s-a împotmolit din motivele cunoscute (Constituţia), guvernul s-a sucit complet şi pune în practică exact opusul a ceea ce a susţinut până în iunie: întăreşte consiliile judeţene. După ce a pledat că ele sunt prea mărunte pentru atribuţiile de coordonare, fiind nevoie de regiuni, acum fix la judeţe se cedează deconcentratele cu funcţii importante de coordonare a reţelei de prestări servicii şcolare, medicale etc. Din neatenţie şi reflex (de înţeles) de a lovi în primul rând în ministerele PNL, era cât pe-aci să se spargă pe judeţe şi Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, construită recent cu ajutorul UE şi al Băncii Mondiale, o instituţie care chiar merge, a pus ordine în sistem şi n-avea nicio raţiune de a fi descentralizată. Au renunţat la idee după discuţii politice, nu tehnice.
Altminteri, s-au nimerit sub pixul lui Dragnea o grămadă de active şi prestatori de servicii care e normal să fie la nivel local sau judeţean, precum cluburile sportive şi săli de cinema; e absurd să ai zeci de grădini de vară administrate de ministere centrale. Cuvântul cheie este însă „s-au nimerit“, într-un iureş de a transfera judeţelor tot ce se poate – are, n-are rost – înainte de anul electoral 2014. Pe fondul şi al altor prostii comise din incompetenţă de guvern anul acesta, e pe cale să apară cea mai mare confuzie administrativă pe care a trăit-o recent statul român, a cărei amploare nu se vede pe de-a-ntregul numai din cauză că aparatul PR al USL şi idioţii utili din kommentariat încă prestează bine, acoperind totul cu teme false.
Să mai luăm doar exemplul drumurilor, unde brambureala e maximă. Anul trecut s-a decupat din CNADNR partea de autostrăzi ca să fie dată lui Şova (fără efecte notabile, evident, dar nici nu era ăsta scopul). În loc ca ministerul să finalizeze naibii Masterplanul cu termen februarie 2014, ca să putem lua bani de la UE, acum se mai taie o bucată de la d-na Mănescu (că e PNL, vorba aia), anume nişte drumuri naţionale neprecizate, ce se vor da consiliilor judeţene, pentru a fi prinse la finanţare în Programul Operaţional Regional (POR, adică sub d-l Dragnea). Cu alte cuvinte, infrastructura rutieră naţională, de bine ce era condusă până în 2012 cu o mână moartă, se împarte acum la trei mâini moarte (Şova, Mănescu, Dragnea).
La fel se aude şi despre calea ferată, unde proiectele s-au mişcat şi mai prost decât la drumuri: d-l Dragnea vrea o bucată de CFR ca s-o bage tot în porţia lui, în POR. Aşa că Transporturile s-au enervat, au zis că-şi bagă picioarele în programarea UE, să se ocupe de ea cine o vrea, dacă tot întind atâţia dulăi de ciolan. Ca atare, a căzut pleaşca în braţele lui Teodorovici, la Fonduri UE, să contracteze el repede nişte consultanţi externi care să scrie OP Transporturi până în decembrie (?!). Un asemenea haos ca sub guvernul Impecabilului este fără precedent în epoca post-mineriade.
Şi pentru că orice operă de largă anvergură epică, cum e proiectul de descentralizare, are un punct de tensiune în care se adună firele naraţiunii, acesta se găseşte, într-o prezentare oarecum modestă faţă de potenţialul său nuclear, în Art. 1 de la Titlul XI: „sumele alocate pentru fiecare județ, potrivit alin. (1)... se repartizează pe unități administrativ-teritoriale prin hotărârea consiliului județean, adoptată după consultarea primarilor“. Vag, neprecizat, ca să nu se ştie dacă se aplică la toate noile atribuţii sau doar la unele (că o parte aveau reguli de alocare), sau în general la tot ce este transfer către autorităţi locale.
Aceasta e viziunea marca Dragnea, formula magică pe care toţi consultanţii în descentralizare o ştiu şi cu care se luptă ca Sisifii de două decenii, modelul India profundă: nu criterii, nu justificări cu motivaţie obiectivă, ci „maharajahul judeţean împarte sumele în înţelepciunea sa, după consultarea supuşilor“. Te baţi s-o scoţi din Legea finanţelor locale şi s-o înlocuieşti cu criterii tehnice de alocare, apare la anul în Legea bugetului; faci scandal şi o omori acolo, ţi-o bagă apoi în legea stropirii pomilor; te pui cu vermorelul pe ea, se întoarce agăţată de vreo ordonanţă de reparat poduri. Proasta guvernare e greu de ucis, ca filoxera, că stă ascunsă în rădăcina ignoranţei celor mulţi şi ipocriziei celor puţini.
* Sorin Ioniţă este analist de politici publice ExpertForum (EFOR). Varianta integrală a textului poate fi cititî pe expertforum.ro.