De același autor
Primele semnale ale noului Executiv român seamănă izbitor cu debutul la guvernare al FIDESZ, în Ungaria.
Ne așteptam să se întâmple, cei cu un dram de realism în judecată sau care nu vor să devină idioții utili ai noii puteri – dar parcă nu atât de repede și energic.
N-am idee dacă Ponta se cunoaște cu omonimul său maghiar Orbán sau nu, dar e limpede că i-a împrumutat rețeta de mână forte: la nici o săptămână de la preluarea puterii, toate semnalele importante au fost transmise și s-a trecut la aplicarea planului.
Întâi, la justiție a fost pus un domn care declara deunăzi că, dacă tutorele său politic Adrian Năstase va fi achitat, atunci procurorul ar trebui arestat pe loc. S-a scuzat ulterior cu jumătatea stângă a guriței, dar băieții care trebuie au memorat ideea: d-l senator-anchetat penal Cătălin Voicu a aplaudat alegerea și a spus că noul ministru e foarte bun, deoarece „are fundament“. Fundamentul d-lui Corlățean nu fusese contestat de nimeni, deci rămâne să descoperim vreodată la ce se referea anume d-l Voicu. Dar cum după așa enormitate partidul nu l-a trimis încă în hagialâc și penitență la Babilon, să studieze Codul lui Hammurabi, cum a pățit senatorul Şova, reiese că mesajul pentru justiție nu l-a dat chiar așa, de capul lui.
Apoi, chiar în prima zi de exercitare a puterii, d-l Ponta a cerut concedierea în masă a prefecților și subprefecților. N-am nicio îndoială că dânsul, ca și colegul Corlățean, cunoaște legile, inclusiv pe aceea din 2006 care a transformat prefecții în funcționari publici. Lasă că știm cum s-a aplicat spiritul acestei legi sub toate guvernele – prea puțin –, dar măcar de ochii lumii puteau fi păstrate aparențele de administrație depolitizată. Dacă s-a procedat altminteri, e tot un semnal dat în teritoriu că e liber la vânătoarea de capete și că organizațiile USL n-au a se rușina în a-și pune oamenii în orice funcție („că la fel au făcut și ăia dinainte etc.“).
În al treilea rând, s-a pornit moara de zvonuri privind epurarea politică la TVR și Radioul public și s-au lansat pe surse numele noilor șefi. Însă nu doar zvonuri: un director de programe a fost concediat, iar doi moderatori TV și unul de radio, dintre cei incomozi, au fost suspendați fără explicații. În locul lor, au apărut brusc, de niciunde, reporteri pe care nu-i cunoaște nimeni, dar care pun d-lui Adrian Năstase la a n-a amânare (întru prescriere) a procesului său astfel de întrebări geniale: d-le Năstase, vi se pare justificat ca statul să cheltuie atâția bani pentru a strânge probe contra dvs.? La care, bietul om, ce să zică? Good question, firește. Dacă asta se petrece la centru, ce-o mai fi prin teritoriu, Dumnezeu cu mila. Cică un șef de filială a dat instrucțiuni directe presei locale pentru a șterge din arhiva online articole critice la adresa candidaților partidului. Un pic naiv, pentru că rămân eventualele citări și preluări, dar intenția contează.
Mai grav și incontestabil, în prima zi de funcționare a noii majorități parlamentare s-a adoptat fulgerător un proiect de lege electorală bazată pe vot uninominal pur. După sondajele actuale și simulări pe colegii, reiese că un 40 și ceva la sută vot se poate transforma într-o confortabilă majoritate constituțională de 66%. Ce consultări cu societatea, ce moratoriu pe schimbare cu mai puțin de un an înainte de alegeri, ce indignados de Piața Universității și popor cățărat pitoresc pe statui? Realitatea politică e acum alta, așa că ce a fost în ianuarie întuneric acum e lumină și ce a fost înapoiere a devenit propășire.
Proiectul așteaptă să fie aprobat și de Senat înainte de iunie, pentru a fi apoi aplicat cu concursul capetelor seci din PDL, care n-au găsit altceva mai bun de spus decât că „ideea e bună, dar incompletă, pentru că nu prevede și reducerea la 300 de parlamentari“. Uite așa, parcă văd că o să-i cheme societatea civilă la GDS pe UDMR-iștii Verestóy și Frunda, pentru a desena împreună cu ei strategii de apărare a democrației.
Uniți printr-o linie toate punctele de mai sus și constatați că iese? Nu-i așa că seamănă izbitor cu debutul la guvernare al FIDESZ, în Ungaria, la a cărui super-majoritate legislativă visează și USL? Iar date fiind problemele cu resursa umană (vezi selecția miniștrilor în noul guvern) și previzibila imposibilitate de a pune în practică promisiunile mai luxuriante ale membrilor coaliției (scăderi de CAS cu măriri de drepturi sociale, reducerea de TVA în sectorul alimentar), mi-e teamă că după alegerile din noiembrie, dacă nu cumva mai devreme, vom vedea și cealaltă față a FIDESZ-ismului.
Adică nu doar discreta, dar ferma gâtuire a vocilor din societate neplăcute puterii, dar și apelul la naționalism economic, raidurile fiscale asupra băncilor și companiilor energetice, spargerea și naționalizarea pilonului II de pensii, amnistii fiscale nemeritate pentru diverse categorii-cheie (funcționari publici, presă) sau diverse impozite progresive pe avere care vor produce puțin pentru buget, dar foarte mult în termeni de emoție populară și susținere pentru politicile peroniste care se întrevăd. //