Vom schimba iar Legea electorală?

Sorin Ionita 11.12.2012

De același autor

Orice sistem electoral rezonabil – adică nu cine ştie ce bizarerie exotică, dar unul normal, uninominal, proporţional sau amestecat – e în regulă, dar el singur nu rezolvă România.

Până la urmă, s-ar putea să nu fi fost blat la alegerile astea, ci numai o combinaţie de in­competenţă politică din partea tuturor şi im­presie generală că mare lucru oricum nu se schimbă, USL urmând să câş­tige detaşat, indiferent ce se ȋntâmplă. Ca atare, încurajaţi şi de vremea proastă, nu e de mirare că mulţi au pre­fe­rat să stea acasă: tema elec­torală definitorie de vreo doi ani încoace a fost pro sau anti-Băsescu (dar mai mult anti), pentru că el a devenit în­carnarea programului de aus­­teritate, iar trendul ăsta n-avea cum să se in­verseze aşa repede. În tot cazul, nu în 2012, o perioadă complet pierdută pentru guvernare, în care toate deciziile importante au fost amâ­nate pentru ucigătorul an 2013.

Nu ştiu rezultatul la ora când scriu, dar nu mă aştept la mari surprize, deci mă amuz an­ticipând indignarea publicului şi comen­ta­to­rilor când vor constata cu câte mandate a cres­cut parlamentul (câteva duzini), în loc să sca­dă, aşa cum s-a tot pălăvrăgit în zadar. Nu că dacă ar fi scăzut ar fi fost vreo brânză, du­pă capul meu, dar e interesant să-i observi pe unii care se dau mari experţi cum propun una, dar le iese fix pe dos. Parcă văd că iar o să reluăm nesfârşita discuţie despre Legea elec­torală – ce proastă e şi ce multe aberaţii dă şi cum intră unii fără merite la redistribuire, de pe locurile doi şi trei – de parcă nu tot noi am făcut-o, cu mare en­tu­ziasm, cu ceva vreme în urmă.

Pe unde or sta acum pitiţi cei care au moşit-o şi au cântat în­tru slava sistemului de vot uninominal, pe care oricum n-am fi avut vreodată curaj să-l aplicăm în versiune cu­ra­tă, ci într-una hibridă cu proporţionalul, un hi­brid care pierde avantajele fiecăruia, dar le adu­nă defectele? De ce nu ies să justifice acum în public funcţionarea sa? A, ba pardon, ies de fapt, dar tot ca să critice legea, pro­pu­nând schimbări pe viitor ca s-o ameliorăm etc.

Cunoaşteţi acest sindrom: când singura ta scu­lă e un ciocan, vezi în jur numai cuie. Are, n-are treabă chestiunea cu problemele reale ale ţării, noi schimbăm tot la două cicluri sis­temul electoral, din moment ce e singurul lu­cru la care ne pricepem cât de cât, fiindcă alt­ceva n-am mai învăţat în ultimii 15 ani, că e mai greu. Aşa că frecăm menta cu sistemele de partide şi mecanisme electorale după rea­derele de curs care s-au tradus cu ajutor So­ros în anii ’90, pentru întemeierea în România a onorabilei discipline Ştiinţă politică. Foarte le­gitim, doar că tot ce am priceput noi din ea es­te că e suficientă pentru guvernarea unei ţări.

Nu e. Engleza are o distincţie care ajută mult, între politică (politics), adică ce fac partidele şi candidaţii pentru a obţine şi păstra puterea, prin campanie, organizare etc; şi politici (po­licy), adică ce faci după ce câştigi puterea şi te pui ministru, cu ce-ţi ocupi cele opt ore pe zi de lucru timp de patru ani. Sunt două pro­fesii diferite, cu logici diferite, chiar dacă în prac­tică se suprapun. Mie mi se pare că prac­ticienii şi comentatorii noştri au învăţat destul de multe despre prima parte, dar foarte puţin despre a doua. Iar asta se vede.

Tot sperăm să găsim sistemul ăla perfect de alegere, astfel încât să ajungă la decizie unii ca­re ştiu ce e de făcut cu pensiile, sănătatea, re­gionalizarea, energia etc. Dar realitatea e că impactul asupra bunei guvernări al acestor ches­tii, în primul rând al Legii electorale lă­sate singură, este fix zero. Orice sistem elec­toral rezonabil – adică nu cine ştie ce biza­re­rie exotică, dar unul normal, uninominal, pro­porţional sau amestecat – e în regulă, dar el sin­gur nu rezolvă România. Asta e valabil şi pentru alte remedii miraculoase, precum cele propuse de Băsescu, anume împuţinarea par­la­mentarilor sau desfiinţarea Senatului. Cu sau fără aceste măsuri de mare efect me­diatic, ţara o va duce tot ca înainte, bine sau prost, pentru că totul depinde de alţi factori. Vorba irlandezului: dacă vrei să ajungi acolo, pur şi simplu trebuie să pleci din alt punct.

Dacă ce vrem e bună guvernare, am un me­saj pesimist: băieţi, îndărăt la şcoală, la re­calificare, eventual cu bani POSDRU, când s-or debloca. De ce are ţara nevoie nu veţi găsi în broşurile despre sisteme electorale. Mai lă­saţi legile şi instituţiile în pace, că nu-s aşa rău croite, iar în cadrul trasat de ele se poate lucra dacă chiar se vrea; iar dacă nu se vrea, tot degeaba. Puneţi mai bine mâna pe ma­nualele de politici sectoriale (adică policy), alea groase şi nasoale, cu multe grafice, sche­me şi titluri respingătoare, precum Admi­nis­trarea Educaţiei sau a Sănătăţii, Micro­eco­nomie 101 sau Energia Explicată pentru Proşti (nu-i glumă, există), ca să nu mai ajungă să ne guverneze indivizi ce cred în flăcări violet şi misterele lui Zalmoxe de la Vârful Omu. In­diferent cum ar fi ei aleşi. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22