De același autor
Criza refugiaților ne arată cât de importantă este pentru Europa stabilitatea țărilor de pe malurile sudic și estic ale Mediteranei. Ţările Uniunii Europene nu au reușit să elaboreze o politică comună față de acest spațiu. Majoritatea consideră că implicarea strategică în Levant și Africa de Nord revine doar Statelor Unite ale Americii. Nu fac excepție nici țările din Europa Centrală și de Est, în ciuda tradițiilor de cooperare cu lumea arabă stabilite în vremea comunismului. Așa-zisele inițiative europene aparțin marilor puteri tradiționale, în primul rând Franța și apoi Marea Britanie. Dincolo de aspectele umanitare, intervenția militară franco-britanică din Libia din primăvara anului 2011 este o acțiune clasică a două mari puteri, de afirmare a propriilor interese strategice și economice. Corespondența dintre dna Hillary Clinton, atunci Secretar de Stat, și consilierul acesteia Sidney Blumenthal, dată publicității în iunie a.c. de către o comisie de anchetă a Congresului, nu lasă niciun fel de dubiu : președintele francez Nicolas Sarkozy a dorit o intervenție în Libia din motive militare și economice, iar Consiliul National de Tranziție a fost creat în mare parte parte în laboratoarele DGSE (spionajul extern francez). În ciuda acestor evidențe, ne arătăm surprinși de recentele inițiative ale Rusiei pe dosarul sirian, de întărirea dispozitivului militar rus din Siria, dar și de preluarea inițiativei diplomatice de către Moscova: pe data de 28 septembrie, la New York, președintele Federației Ruse Vladimir Putin va propune în fața Adunării Generale a Națiunilor Unite, un plan de acțiune împotriva Statului Islamic și de pacificare a Siriei.
Interesele permanente ale Rusiei în Siria
Prezența Rusiei în Siria se înscrie într-o viziune globală, dar și regională. La nivel global, Rusia încearcă să își afirme rolul de mare putere ce nu se limitează numai la vecinătatea apropiată ex-sovietică: păstrarea bazei militare din portul sirian Tartous, bază înființată în 1971, trebuie pusă în legătură cu demersuri similare, cum ar fi reactivarea bazei de submarine militare ruseşti de la Cam Ranh (Vietnamul de Sud).
La nivel regional, prezența militară rusă din Siria nu poate fi detașată de reocuparea unei poziții dominante în Marea Neagră: facilitățile militare rusești din Siria, de la Tartous și Latakia, reprezintă o prelungire a bazelor militare din Crimeea. Rusia este, prin urmare, singura mare putere care dispune de o reală capacitate de proiecție strategică în Siria. În plus, Tratatul de cooperare ruso-sirian încheiat în 1980, cât și acordurile militare semnate cu regimul lui Bashar Al-Assad legitimează prezența Moscovei în termeni de drept internațional. Scenariul libian trebuie evitat cu orice preț în Siria: Moscova consideră că Rezoluția nr. 1973 din 26 februarie 2011 a Consiliului de Securitate nu trebuia să ducă la înlăturarea lui Gaddafi. Obiectivul imediat al Rusiei este „sanctuarizarea“ zonei alauite (baza demografică a regimului lui Bashar Al-Assad), pe axa Damasc-Alep, acțiune care garantează Rusiei prezervarea pozițiilor sale în Siria, în Orientul Mijlociu și Apropiat și în Mediterana Orientală. Atingerea acestui obiectiv este importantă și dintr-un alt punct de vedere: păstrarea Rusiei în ecuația americano-iraniană. După acordul pe dosarul nuclear iranian, care deschide calea reintegrării Iranului în comunitatea internațională, Moscova dorește să împiedice orice posibilă înțelegere americano-iraniană în Siria, care ar exclude-o definitiv din Orientul Apropiat și Mijlociu. În același registru, trebuie amintit că președintele Putin i-a primit în mai multe rânduri la Moscova pe reprezentanții mișcării șiite Hezbollah, ai cărei combatanți luptă de partea regimului Assad. Voința Rusiei de a fi o prezență consistentă în lumea arabo-musulmană se poate observa și din obținerea statutului de membru observator al Conferinței Islamice Internaționale, în 2005, și deschiderea unei reprezentanțe permanente pe lângă Liga Arabă.
Nu trebuie să neglijăm nici interesele Rusiei de a combate direct Statul Islamic, în condițiile în care acesta și-a manifestat intenția de a se extinde și în Caucazul de Nord și a prezenței în Siria a câtorva mii de combatanți ceceni. Strategii ruși sunt de părere că progresia radicalismului islamic în Orientul Mijlociu și Apropiat va contamina mai devreme sau mai târziu regiunile ruse cu populație musulmană.
Un alt obiectiv al implicării Rusiei este reprezentat de prezervarea intereselor sale economice în regiune: Siria reprezintă unul dintre cei mai buni clienți ai industriei de apărare ruse (ultimele contracte depășesc două miliarde de dolari), iar Moscova este angajată în dezvoltarea industriei petroliere și gaziere siriene. În 2005, compania rusă Tatneft a obținut din partea autorităților de la Damasc dreptul de exploatare a unor zăcăminte de gaz, iar Stroïtransgaz a construit infrastructuri gaziere în apropiere de Homs.
În sfârșit, impunerea Rusiei drept actor inconturnabil pe dosarul sirian, cuplată cu stabilizarea situației în Donbass, îi permite acesteia normalizarea relațiilor cu Occidentul, puse la grea încercare pe fondul crizei ucrainene. Celebra afirmație a lordului Palmerston, premierul britanic de la jumatatea secolului al XIX-lea, potrivit căreia „nu există prieteni sau dușmani permanenți, ci doar interese permanente“, pare mai valabilă că oricând...
O Europă în căutare de strategii
Statele europene sunt încă în căutarea unui compromis pe tema gestionării fluxurilor migratorii spre UE. Criza refugiaților din lume afectează numai într-o mică măsura Europa, 90% din cele 60 de milioane de persoane deplasate sau refugiate în lume rămân tot în țările de proximitate din emisfera sudică. Cele câteva sute de mii de refugiați reprezintă foarte puțin pentru o Uniune de 516 milioane de locuitori. Criza refugiaților este, prin urmare, o criză politică, și nu una determinată de slabele capacități de primire sau de integrare ale statelor membre.
Săptămîna aceasta, responsabilii europeni vor încerca să se pună de acord asupra unei strategii globale: întărirea agenţiei Frontex, responsabilă de controlul frontierelor exterioare ale Uniunii, organizarea unor centre europene de primire și de triere a refugiaților, stabilirea unei liste de țări sigure, ai căror cetățeni nu vor putea aspira la statutul de refugiat. Totodată, șefii de stat și de guvern ai Uniunii Europene vor lua în discuție și măsuri pe termen mai lung pentru rezolvarea crizei: dezvoltarea cooperării cu Turcia, Liban, Iordania și Egipt, întărirea asistenței umanitare în zonele afectate de conflict și sărăcie, prin Programul Umanitar Mondial și Înaltul Comisariat ONU pentru Refugiați. Statele Unite au anunțat, prin vocea secretarului de stat, John Kerry, că se vor alătura acestor eforturi și vor primi 85.000 de refugiați în anul 2016 și 100.000 în 2017.
Refugiaţi la graniţa dintre Serbia şi Ungaria
Succesul întâlnirii de la Bruxelles depinde însă de restabilirea dialogului dintre statele membre și ieșirea din logica strict națională. De cele mai multe ori, imigranții sunt lăsați să treacă spre vecinul din Nord sau de la Vest: Grecia le deschide drumul spre Balcanii de Vest, spre Macedonia, iar de aici spre Serbia. În condițiile ridicării unui gard de sârmă ghimpată la frontiera cu Ungaria, refugiații aflați pe solul sârb sunt îndreptați spre Croația. Aceasta din urma îi îmbarcă apoi în trenuri sau în autocare și îi îndreaptă spre frontiera ungară, iar din Ungaria sunt orientați spre Austria. Instituirea controlului la frontiera germano-austriacă prelungește drama celor în căutare de adăpost. Orice gard ridicat, orice control suplimentar creează rute alternative... Dar clivajele nu sunt, cum deseori se spune, doar Vest-Est: pe de o parte, țările occidentale, care practică politica porților deschise, și cele orientale, care se opun. Diferențe notabile separă, de exemplu, Ungaria de România, dar și Italia de Marea Britanie. Chiar între Germania și Franța sunt diferențe serioase, deși cele două țări afirmă că vorbesc pe o singură voce: în timp ce prima anunța că este gata să primească între 800.000 și un milion de refugiați, a doua avansa doar cifra de 24.000 în doi ani. Dar diferențele se manifestă chiar în interiorul țărilor membre. Incendierea, duminică, a unei clădiri ce urma să primească refugiați, în landul Baden-Württemberg, arată că însăși societatea germană este divizată pe tema refugiaților, iar spiritele sunt din ce în ce mai aprinse. În aceste condiții, numai dialogul constant între statele membre poate înlătura derapajele. O reuniune a ambasadorilor europeni acreditați la Bruxelles a avut loc duminică pentru discutarea în amonte a tuturor problemelor care se agravează pe zi ce trece: refugiații continuă să sosească în număr mare în Europa și să se adauge celor peste 500.000 sosiți în primele opt luni ale anului, iar sezonul rece se apropie.