De același autor
Istoria Orientului Apropiat și Mijlociu este un permanent reînceput: conflicte locale religioase și etnice, rivalităţi regionale și, peste toate, interesele marilor puteri. În trecut, „chestiunea orientală“ desemna problemele ce priveau reamenajarea geopolitică apărută pe fondul declinului Imperiului Otoman, începând cu sfârșitul secolului al XVII-lea și până la 1920, sfârșitul Marelui Război. În Balcani, chestiunea fusese rezolvată prin limitarea stăpânirii turcești la Tracia Orientală și proclamarea Republicii turce, cu capitala la Ankara, iar în Levant prin luarea în administrare (sub forma mandatelor) a teritoriilor Siriei, Libanului, Palestinei, Iordaniei, Mesopotamiei și Arabiei de către imperiile francez și britanic. Intervenția americană în Irak și „primăverile arabe“ au pus capăt amenajării teritoriale postcoloniale și întreaga regiune a intrat într-o perioadă de reașezări profunde.
Complicaţia clivajelor
„Ciocnirea civilizațiilor“, celebra formulă a regretatului Samuel P. Huntington, pare acum insuficientă pentru a descrie tensiunile din Orientul Apropiat și Mijlociu. Parcă niciodată „chestiunea orientală“, renăscută din cenușă, nu a fost atât de complicată, clivajele fiind atât religioase (suniți/șiiți), etnice (alauiți/arabo-suniți, kurzi/arabo-suniți, kurzi/turci), politice (majoritățile împotriva minorităților care au guvernat sau încă guvernează sau au fost beneficiare de pe urma regimurilor neomarxiste: în Siria, arabii suniți majoritari împotriva minorităților alauită, druză, creștine și kurdă; în Irak, arabii șiiți majoritari împotriva arabilor suniți, la care se adaugă tensiunile provocate de cvasi-independența Kurdistanului) și regionale (Turcia/Iran, Arabia Saudită/Iran, Statul Islamic/Al Qaida, țări care susțin Frăția Musulmană/țări care se opun Frăției Musulmane), peste care se suprapun interesele marilor puteri (Statele Unite, Rusia, Franța). Alianțele sunt tactice și cu aspect sinuos: Arabia Saudită se opune Rusiei în Siria, dar amândouă se regăsesc pe dosarul egiptean; Kurdistanul irakian și Turcia întrețin raporturi cvasi-amicale; Statele Unite sunt aliate cu Turcia, dar acordă sprijin kurzilor sirieni, care sunt tratați cu ostilitate de Ankara; Riadul rămâne un aliat al Washingtonului, deși cele două împărtășesc viziuni diferite cu privire la Siria și Iran. Totodată, derivele autoritare ale regimului Erdoğan au reaprins conflictul cu minoritatea kurdă. Cele patru atentate din ultimele cinci luni, comise fie de kurzi, fie de Statul Islamic, arată cât de mult s-a degradat situația securitară din Turcia.
Pe fondul extinderii Statului Islamic și descompunerii statelor irakian și sirian, milioane de refugiați fragilizează statele arabe rămase încă în picioare: Iordania și Libanul. Cu circa 300.000 de morți, 4,7 milioane de refugiați și 11 milioane de deplasați, conflictul din Siria reprezintă una dintre cele mai mari catastrofe umanitare ale istoriei contemporane. La acestea se adaugă problema israelo-palestiniană (complicată de impasul în care se găsește procesul de reconciliere între cele două mișcări palestiniene Hamas-Fatah) care continuă să fie fără rezolvare și să constituie o sursă majoră de conflict în regiune. Lipsa unui front unit împotriva Statului Islamic și a grupărilor islamiste a dus la diseminarea acestor realități în statele Africii de Nord, dar și în Sahel și în unele state subsahariene (recentele atentate din Coasta de Fildeș stau mărturie) și apariția unor filiere djihadiste cu ramificații în Caucaz, Balcanii de Vest, Uniunea Europeană, Africa de Nord și chiar în China (în provincia majoritar musulmană Xinjiang-Uigur).
Veștile bune par să vină numai din Iran, unde se așteaptă în acest an o creștere economică de 5% și unde masivele investiții străine vor determina o dezvoltare susținută pe termen lung. În restul regiunii, cu mici excepții, numai „negustorii de arme“ fac profit.
O regiune din ce în ce mai militarizată
Tensiunile din Orientul Mijlociu și Apropiat se traduc și prin creșterea importurilor de armament. Statele regiunii constituie o piață importantă pentru țările exportatoare de armament. Intensificarea conflictelor a însemnat o adevărată explozie a achizițiilor de armament greu. În ultimii cinci ani, acestea au crescut cu 61% față de intervalul 2006-2010! Importurile saudite au crescut cu 275% în perioada menționată, cele qatareze cu 279% (potrivit SIPRI), iar o parte din echipamente și muniții întrețin conflicte cum este cel din Yemen, dar și din Siria și Irak. Marile puteri au o responsabilitate directă în militarizarea regiunii: Administrația Obama a vândut în regiune în ultimii patru ani mai multe arme decât cea a lui George W. Bush, în cele două mandate, iar vânzările Franței au crescut de la 6 miliarde de euro în 2014 la 16, un an mai târziu. Motivațiile marilor puteri sunt atât economice, cât și politice. De exemplu, Statele Unite au decis că nu vor trimite trupe la sol în Siria și în Irak. Prin urmare, compensează această absență prin intensificarea livrărilor de armament aliaților lor din regiune (așa-numita „doctrină Nixon“ sau „doctrina Guam“, în numele căreia, după eșecul implicării la sol în Vietnam, a furnizat arme Iranului în perioada 1970-1972). Cum Pentagonul cumpără mai puțin armament, industria americană compensează prin export. Rusia, de partea sa, are drept parteneri principali țările arcului șiit din Nord, Iran, Irak și Siria, dar printre clienții emergenți se numără și Arabia Saudită. Această „capacitate de absorbție“ a pieței de armament din Orientul Mijlociu și Apropiat nu a trecut neobservată în China, care a devenit un furnizor de muniție pentru arme ușoare și care încearcă să își afirme statutul de mare putere și în această regiune. Franța are și ea motivațiile ei: complexul militaro-industrial francez trebuie menținut, iar acest lucru este posibil prin exporturi. În caz contrar, independența franceză în materie de tehnologie militară nu va putea fi menținută mult timp. Marea Britanie se numără și ea printre furnizorii de armament în Orientul Mijlociu și Apropiat, motivațiile ei fiind atât economice, dar și de menținere a prezenței sale istorice în regiune. Cu alte cuvinte, interesele economice ale marilor puteri, strict legate de profit (mai ales după criza din 2008), dar și cele strategice se întrepătrund și contribuie la cursa înarmărilor și intensificarea tensiunilor în regiune. Pentru moment, doar Rusia pare a avea inițiativă.
S-a retras Rusia din Siria?
Siria a devenit pivotul prezenței ruse în Orientul Mijlociu și Apropiat și în Mediterana Orientală. Cu două baze militare care rămân operaționale, cu păstrarea sistemelor S-400, care permit instituirea unei zone de excludere aeriană, cu prezență navală consistentă, menținerea integrală a unitățatilor de elicoptere, a unor avioane capabile de bombardament la joasă altitudine (SU-25) și a unor trupe speciale, ar fi mai corect să vorbim despre o redimensionare a prezenței militare ruse în Siria (evaluată, înainte de retragerea anunțată de președintele Vladimir Putin, la 4.000-6.000 de militari). Intrarea trupelor siriene în Palmira s-a făcut cu sprijin aerian rus. Este vorba de o victorie foarte importantă, care reduce teritoriul controlat de Statul Islamic cu mai bine de o treime și permite guvernului de la Damasc să controleze o parte din frontiera cu Irakul. Eventualele costuri insuportabile, în condițiile crizei economice și reducerii bugetului apărării cu 5%, nu pot fi invocate pentru a justifica această reducere a efectivelor și echipamentelor. 500-700 de milioane de dolari reprezintă o cifră suportabilă chiar pentru o Rusie aflată în recesiune economică. Ar fi mai potrivit să vorbim despre o retragere tactică, pe fondul unei înțelegeri cu Statele Unite și relansarea negocierilor de la Geneva pe tema unei soluții politice în Siria. Decizia Rusiei deschide noi spații de dialog cu Arabia Saudită, în perspectiva vizitei iminente a regelui Salman la Moscova. Spațiile de negociere cu SUA și marile puteri europene sunt și mai mari: ele pot însemna o înțelegere globală care să cuprindă și bazinul Mării Negre și îndeosebi Ucraina. Rămâne de văzut cum vor evolua în noul context relațiile Rusiei cu Turcia. Aceasta din urmă se află într-un grav impas strategic la nivel regional și o izolare în tabăra propriilor aliați. Este poate și motivul atenției cu care liderul de la Ankara l-a primit pe președintele român Klaus Iohannis, făcând uitate unele discuții în contradictoriu purtate în aprilie anul trecut la București...
Eliminarea Statului Islamic (deși acesta este dublat de un așa-numit „stat islamic imaterial“, prezent prin cele aproape 10.000 de site-uri Internet, 41.000 de tweets, cu aproape 3 milioane de followers, iar distrugerea lui este de asemenea importantă) și reorganizarea pe model bosniac a Siriei și Irakului nu vor rezolva decât parțial situația. Pacificarea durabilă stă în reconstrucție, dar, pentru moment, țările și comunitățile Orientului sunt incapabile să își ia destinele în propriile mâini. Ca în 1916, soluţiile de tip Sykes-Picot sunt singurele capabile să aducă o stabilizare regională și o liniște la porțile Europei. Istoria nu este un magister vitae în „chestiunea orientală“.