De același autor
În mai puțin de două săptămâni, alegătorii italieni sunt chemați la urne pentru a-și reînnoi parlamentul și pentru a-și alege un nou guvern. Scrutinul ar putea însemna revenirea la tradiționala instabilitate politică în țara care a cunoscut, de la adoptarea Constituției din 1948, nu mai puțin de 64 de guverne. Este un deznodământ foarte probabil, atât de fragmentat este electoratul italian, iar alianțele politice sunt destul de eterogene. Nici legea electorală nu ajută prea mult, fiind vorba de un sistem foarte complicat. Acesta prevede alegerea a 36% dintre deputați și senatori pe baza unui scrutin uninominal majoritar într-un singur tur, iar restul pe baza unui scrutin proporțional (locurile sunt atribuite fiecărui partid, proporțional cu numărul de voturi pe care le-a obținut). Deși toate partidele s-au pronunțat pentru modificarea legii electorale, compromisul a fost imposibil de găsit. Există și o primă electorală, pentru a putea forma majoritatea, pentru coaliția care obține cel puțin 40% din voturi.
În momentul de față, există un trend ascendent pentru coaliția forțelor de dreapta și pentru partidul fostului premier Silvio Berlusconi. Condamnarea sa pentru fraudă fiscală îl împiedică să fie ales și să pretindă postul de șef al guvernului, însă acest lucru nu îl oprește să fie un reper pentru o mare parte a electoratului de dreapta din Italia și un actor de neocolit pe scena politică italiană. Partidul său, Forza Italia, este creditat cu aproape 18% din intențiile de vot, iar coaliția în care se află (alături de Liga Nordului – 14% și Fratelli d’Italia, o forță politică destul de apropiată ca mesaj de Frontul Național din Franța – undeva la 5%) ar fi votată de peste 37% dintre alegători. Un scor insuficient pentru a crea un guvern, dar sensibil mai mare decât ar obține actuala coaliție de guvernământ, a partidelor de centru-stanga, creditată cu 27% (în care principala formaţiune, Partidul Democrat, condus de Matteo Renzi, ar fi susținută de aproape 23% dintre alegători). Așa-numitul partid antisistem Mișcarea 5 Stele (M5S), fondat de comicul Beppe Grillo și condus de vicepreședintele Camerei Deputaților, Luigi Di Maio, rămâne prima forță de pe scena politică italiană, fiind creditat cu aproape 28% din intențiile de vot, însă poziția sa este izolată, deoarece refuză intrarea în orice coaliție.
Mai există un element de incertitudine: din cei 51 de milioane de cetățeni cu drept de vot, 10 milioane nu știu pe cine vor alege pe data de 4 martie. Imposibil deci de făcut predicții, deși, în ciuda anului 2017 neobișnuit de calm, cu un guvern ținut în afara luptelor politice și rezultate economice foarte bune (creștere economică de 1,5%, reducerea deficitului bugetar și excedent comercial), trendul este nefavorabil pentru coaliția de guvernare. Și acest lucru în pofida susținerii externe, mai ales din partea președintelui francez, care și-a declarat explicit sprijinul pentru Renzi. Acesta din urmă a adoptat în alegeri inclusiv deviza lui Macron „În mișcare“/„In Cammino“. Uzura lui Renzi, după patru ani de guvernare, nu poate fi depășită, întrucât datele economice cu care se poate mândri coaliția de guvernare nu sunt percepute de opinia publică. Șomajul (11%) rămâne sensibil mai mare decât media zonei euro (9%). Apoi, mai există o dorință de a sancționa UE pentru felul în care a lăsat singură Italia în gestiunea crizei refugiaților.
Apar două posibilități. Coaliția condusă de Berlusconi (81 de ani), va obține 40% din voturi și va forma guvernul. Ar fi ales atunci un premier apropiat lui, ce va avea și misiunea de a găsi o formulă care să îi permită acestuia să candideze și să ocupe funcții. Dacă nu se va contura o majoritate clară, există și posibilitatea ca președintele Sergio Mattarella să caute menținerea actualei echipe guvernamentale conduse de Paolo Gentiloni. În ambele cazuri, Italia ar ieși slăbită, într-un context în care stabilitatea internă este importantă pentru a putea fi actor în reașezarea arhitecturii europene. Un guvern italian cu o majoritate fragilă și un guvern spaniol zguduit de criza catalană înseamnă creșterea ponderii cuplului franco-german în UE, deja favorizată de Brexit.