De același autor
„Întreaga monarhie a Sultanului este guvernată de un singur stăpân, iar ceilalți sunt slujitorii lui: și împărțindu-și regatul în sandjacuri, trimite acolo diferiți guvernatori pe care îi mută și îi schimbă după cum vrea el.“ Aceste cuvinte din Principele lui Machiavelli, scrise acum mai bine de 500 de ani, descriu cum nu se poate mai bine reforma constituțională care va urma în Turcia. Referendumul organizat pe 16 aprilie de președintele Recep Tayyip Erdoğan pentru modificarea Constituției din 1982 reprezintă ultima etapă a virajului către un regim prezidențial. Potrivit revizuirii constituționale, care are în vedere 18 articole, puterea executivă se va afla în totalitate în mâinile președintelui care va conduce guvernul (postul de prim-ministru va dispărea), va numi titularii portofoliilor ministeriale și unul sau mai mulți vicepreședinți (articolele 8 și 10). Revocarea acestora va intra tot în atribuțiile președintelui (art. 6). Președintele republicii va putea să își păstreze și calitatea de șef de partid (art. 7). Marea Adunare Națională, parlamentul unicameral al Turciei, va avea mai mulți deputați, dar va pierde dreptul de control și de validare asupra Executivului. Va putea totuși să adreseze interpelări vicepreședinților și miniștrilor. Puterea legislativă va fi împărțită cu președintele: deputații vor putea vota și abroga legi, dar bugetul de stat este adoptat de președintele țării. Acesta din urmă va putea emite decrete-legi și institui starea de urgență (art. 12). În cazul unui proces, parlamentul îl va putea trimite pe președinte în fața justiției numai cu votul a două treimi din numărul deputaților. În același timp, președintele va exercita un control cvasi-total asupra puterii judecătorești: îi va putea numi pe 12 dintre cei 15 membri ai Curții Constituționale și pe 6 dintre cei 13 membri ai Înaltului Consiliu al Judecătorilor și Procurorilor, instituția abilitată cu numirea, promovarea și destituirea judecătorilor și procurorilor. Tribunalele militare dispar, cu excepția tribunalelor disciplinare, iar Înalta Curte de Apel Militară și Înalta Curte Administrativă Militară sunt înlocuite cu o singură instanță superioară abilitată să trateze toate chestiunile ce țin de organismul militar. Modificările ce țin de justiția militară au și o puternică încărcătură simbolică, ele fiind un alt element al kemalismului care este suprimat: autonomia și proeminența justiției militare. Alegerile prezidențiale și cele legislative vor fi organizate la aceeași dată, începând cu 3 noiembrie 2019, și vor avea loc din 5 în 5 ani (față de 4 ani, în prezent).
Pe scurt, Turcia devine de jure un regim hiperprezidențial bazat pe o democrație administrată. Însă impresia de instaurare a unui regim dictatorial ne este întărită și de faptul că de 14 ani, în ciuda unor accente islamiste, Turcia a traversat o perioadă de democratizare cum nu a mai cunoscut în întreaga ei istorie. Această perioadă a acoperit faptul că republica kemalistă era tot o formă de democrație administrată, dar laică și centrată pe puterea militară. Reformele instituționale ale lui Mustafa Kemal și integrarea Turciei în spațiul euro-atlantic au fost întreprinse tot cu duritate. Intervenția armatei din 27 mai 1960, care a pus capăt primei experiențe pluraliste din Turcia, a însemnat și destituirea președintelui și a membrilor guvernului, care au avut parte de un simulacru de proces pe Insula Yassiada din Marea Marmara: dacă președintele Celâl Bayar a fost grațiat atât pe motive de vârstă, dar mai ales datorită trecutului său de fost colaborator al lui Attatürk, premierul Adnan Menderes, împreună cu alți miniștri, au fost condamnați la moarte prin spânzurare. Același lucru s-a întâmplat și cu ocazia loviturii de stat militare din 12 septembrie 1980: 49 de execuții prin spânzurare, 650.000 de arestări, 30.000 de persoane constrânse la exil și 1,5 milioane de persoane fișate de serviciile secrete.
Venirea la putere a lui Erdoğan în 2002 a adus democratizarea vieții politice turce și o adevărată revoluție instituțională, care a dus la realizarea mai multor reforme pentru adoptarea acquis-ului comunitar și care a făcut posibilă și relansarea negocierilor de aderare cu UE.
Însă această politică de modernizare a societății, cuplată cu o creștere economică robustă, care a propulsat Turcia în primele 20 de economii ale lumii, și mai ales sfârșitul „instrumentării geopolitice a spațiului turc pentru apărarea lumii occidentale“ (François Thual), de după Războiul Rece, au dus la o emancipare identitară a turcilor. Ahmed Davutoğlu o numea „normalizarea fluxului istoriei“ și se traducea prin abandonarea orientării politicii turce spre Occident și a cultivării în rândul turcilor a identității occidentale. Această transformare a Turciei s-a produs sub ochii noștri. Normalizarea însemna regăsirea unui model politic propriu, bazat pe cultura islamică și tradițiile istorice turco-otomane, care să permită Turciei să joace rolul de „stat far“ al lumii musulmane sunite. Referendumul din 16 aprilie a.c. este doar un element, important, al acestor mutații suferite de societatea turcă, mutații care sunt, cel puțin pentru orizontul nostru de timp, ireversibile.