De același autor
În țara în care doctoratele se produc pe bandă rulantă și în care profesori plagiatori se simt la ei acasă, nu putem nega că reformele sunt în continuare necesare.
Una dintre temele aproape clasice la începutul anilor ’90 – cine nu-și amintește de articolele Anei Blandiana – , problema relației dintre morală și politică pare aproape depășită în zilele noastre, ca și cum societatea românească s-ar fi obișnuit și resemnat cu cinismul ambiant. Mă tem însă că dezbaterea recentă în jurul reînnoirii societății civile, precum și aspirația către un alt gen de politică riscă, în absența unui efort de integrare a dimensiunii etice în viața politică, să rămână literă moartă. Evenimentele din ultimele săptămâni oferă destule prilejuri de confirmare, de întărire a acestei afirmații, pe care îmi propun s-o dezvolt.
Mai întâi, se impun câteva precizări privind noțiunea însăși de „morală“. Primul sens fundamental al noțiunii este cel care corespunde, să zicem, „simțului comun nepervertit“. Se înțelege că a acorda mână liberă dezvoltatorilor imobiliari cu prețul distrugerii orașului; a consimți, fără ca interese majore ale țării să intre în joc, la distrugerea unei regiuni întregi, nu în ultimul rând a tezaurului său cultural; a plagia; a nu respecta o promisiune ușor de îndeplinit; a face comparații absurde între adversarii politici și personaje istorice de tristă amintire reprezintă atitudini cel puțin dubioase din punct de vedere moral. Al doilea sens fundamental al noțiunii a fost definit acum câteva secole de un filosof, iar definiția propusă mi se pare încă actuală. „Toată demnitatea noastră stă în gândire. De la ea trebuie să ne reclamăm, și nu de la spațiu și de la durată, pe care nu le-am putea umple. Să lucrăm deci pentru a gândi just, acesta este principiul moralei.“ (Pascal)
De ce politicienii noștri nu lucrează în acest sens? Pornind de la un caz real, voi încerca să lămuresc gândul lui Pascal în contextul practicilor politice într-o societate modernă-democratică.
Atunci când un ministru (desemnat) – este vorba de Andrei Marga – se grăbește să-l compare pe președintele României cu Mussolini, acest gest este contestabil în ambele sensuri ale moralei definite mai sus. În primul rând, este cu totul inoportun. Un ministru de Externe are obligația să întrețină cele mai bune relații cu președintele, în măsura în care colaborarea celor doi este inevitabilă. A compara un președinte ales (de două ori!) cu un dictator odios mi se pare un lucru extrem de grav, care nu a fost comentat îndeajuns. Reproduc întocmai spusele domnului Marga. „Problema este că dacă ne uităm cu luciditate şi comparăm măsurile luate în contextul crizei sunt aidoma cu cele luate în vremea lui Mussolini: reducerea unei Camere a parlamentului Mussolini a propus-o, pentru că dorea să îi reducă pe socialişti. (...) Tăieri prin desfiinţarea de şcoli şi licee, reducerea efectivului de profesori, trimiterea rapidă în pensii a câtorva sute de profesori. Sau folosirea dosarelor, fie dosare legate în cazul nostru de servicii de informaţii, fie dosare de altă natură, ca instrument de ţinere în frâu a unor politicieni sau de controlare a lor sau de eliminare a lor din viaţa politică. Îmi pare rău, dar, din păcate, fără să vrem, nu cred că preşedintele se ocupă de citirea lui Mussolini, dar, din păcate, măsurile de acolo vin, trebuie spus cu toată onestitatea. Asta nu e o jignire, dar e o constatare elocventă.“ Voința de a calomnia mi se pare de netăgăduit. De altfel, chiar domnul Marga ne livrează cheia demontării discursului său. Aflăm că Mussolini a redus parlamentul la o Cameră „pentru că dorea să îi reducă pe socialiști“. Cu alte cuvinte, nu inițiativa în sine a reducerii parlamentului la o Cameră este condamnabilă, ci, în cazul lui Mussolini, motivația sa: voința de a-și suprima adversarii. Nu același lucru se poate spune despre Traian Băsescu, a cărui inițiativă a fost acceptată de 80% dintre români; rațiunile trecerii la parlamentul unicameral au fost exprimate de numeroși politicieni, iar românii s-au declarat, în marea lor majoritate, pentru această măsură. Care este legătura acestei inițiative eșuate cu măsura impusă de Mussolini? Absolut niciuna. Cât despre reforma învățământului a fostului ministru Daniel Funeriu, patronată de Traian Băsescu, aflăm cu interes că „trimiterea rapidă în pensii a câtorva sute de profesori“ este o măsură de inspirație mussoliniană. Oare domnul Marga nu știe că în țările occidentale vârsta de pensionare a profesorilor este de 65 de ani? Această măsură, pe care mulți o consideră corectă, ca să nu spun necesară, are ceva de a face cu gestul lui Mussolini? Evident că nu. Dictatorul vroia să marginalizeze niște intelectuali incomozi; Traian Băsescu și Daniel Funeriu au vrut să modernizeze un sistem neperformant. Indiferent din ce unghi privim, avem de a face cu o reformă a cărei semnificație este opusă gestului dictatorului italian. În ciuda unor exagerări ce pot fi corectate cu ușurință, aceste reforme se îndreaptă în direcția bună; în țara în care doctoratele se produc pe bandă rulantă și în care profesori plagiatori se simt la ei acasă, nu putem nega că reformele sunt în continuare necesare.
Poate că aceste considerații vor părea inactuale. Revenind la problema parlamentului unicameral (și a reducerii numărului de parlamentari), atât timp cât politicienii calcă în picioare – ignorând-o – voința românilor, considerațiile de mai sus se impun. În calitate de cetățean, accept cu greu ca politicienii să ignore votul meu. Poporul a vorbit, iar cuvântul majorității este un ordin: politicienii noștri tind să ignore acest lucru. În fine, mi-am propus să ilustrez (indirect) ce înseamnă a gândi just și am ajuns la concluzia că voința de a-ți face praf cu orice preț adversarii politici este o metodă proastă. Altele sunt bunele practici ale democrației și ale „eticii discursului“ (Habermas): moderația, prudența și luciditatea sunt valorile ce constituie temeiul acestor practici.
Acestea nu ignoră, cu alte cuvinte, ceea ce Max Weber numea, într-un eseu celebru, „etica responsabilității“. Dacă Max Weber stabilește o distincție clară între simpla etică a convingerii și etica responsabilității, nu este pentru a le opune – un om politic fără convingeri este un simplu oportunist –, ci în scopul de a arăta că în politică etica responsabilității este primordială: politicianul responsabil este cel care își asumă consecințele faptelor sale. A acționa cu gândul la urmările acțiunilor înseamnă a integra de la bun început și în mod hotărât rațiunea în sfera acțiunii. Atunci, legătura dintre politică și morală este restabilită. Prin gândirea justă. //