De același autor
După mai bine de două decenii de reformă în educație, calitatea pregătirii absolvenților de studii universitare din România a scăzut, iar avalanșa recentă de doctorate cumpărate și plagiate și de cărți „științifice“ scrise în detenție aruncă cercetarea în derizoriu. Situația dramatică pare să valideze opinia potrivit căreia, pentru a deveni competitive, educația și cercetarea din România trebuie scoase de sub autoritatea statului și supuse legilor pieței libere. Este însă greu de anticipat dacă mecanismele pieței pot într-adevăr releva adevărata valoare a educației și cercetării și produce resursele necesare acestor activități. În acest articol mă voi ocupa în special de implicațiile acestei opinii cu privire la cercetare, o activitate desfășurată predominant în instituții anexe învățământului, dar ale cărei mecanisme și rezultate sunt mai puțin vizibile publicului larg.
Reinterpretarea cercetării în termeni economici de competitivitate nu este specifică României: economiști, întreprinzători și autorități guvernamentale din Europa și Statele Unite au repus în discuție finanțarea și eficiența sistemului actual. Dezbaterea, la originea căreia se află criza financiară din 2008 și scepticismul publicului cu privire la utilitatea cercetării, ridică anumite întrebări importante: În ce măsură gândirea de tip economic este caracteristică cercetării și în ce măsură îi influențează finanțarea și scopul? Ce tipuri de politici de cercetare derivă din această reconceptualizare a cercetării? Asemenea întrebări privesc România în mod direct, deoarece politicile naționale de cercetare se aliniază celor europene. În plus, România este o țară de imigrație științifică, un fenomen care are impact la nivelul inovației internaționale.
Raționalitatea economică deține un rol important în cercetare, o activitate în care resursele (spațiile de lucru și experimentare, banii) sunt reduse. În principiu, politicile publice de cercetare aplică anumite criterii de redistribuire a acestor resurse, precum senioritatea și/sau productivitatea (număr de publicații, colaborări, cursuri predate etc.). Mai recent, în urma crizei economice, aceste politici au început să introducă și elemente de competitivitate, transformând resursele în premii pentru concursuri de cercetare. Lumea cercetării se împarte astfel între „cei care au“ (cercetătorii cu „vechime“, care au deja portofolii și conduc echipe, institute) și „cei care nu au“ (cercetătorii tineri, doctoranzi sau postdoctoranzi, care activează de multe ori în echipele celor dintâi). Dacă inițial relația dintre cele două categorii a fost de mentorat și colaborare, pe premisa că cei din a doua categorie vor accede la nivelul celor dintâi, o serie de factori au condus la rivalitate și nemulțumiri, mai ales din partea cercetătorilor tineri. Scăderea finanțării, sistemul competitiv care favorizează cercetătorii cu experiență, întârzierea pensionărilor și creșterea numărului de absolvenți de doctorat au blocat mobilitatea și au adâncit faliile din lumea cercetării.
Potrivit interpretării economice liberale, situația confirmă faptul că cercetarea este o activitate producătoare de valoare (sub formă de informație și inovație) care urmează legile de cerere și ofertă ale pieței. Într-un mediu competitiv, doar cercetarea care produce rezultate cu valoare pe piață va fi recompensată cu resurse. Piața ar oferi astfel o soluție creșterii populației de cercetători, eliminându-i pe cei neproductivi. Această interpretare servește să justifice argumentele pentru liberalizarea cercetării. În plus, este adoptată și de autoritățile publice, întrucât legitimează reducerea bugetelor și introducerea concursurilor pentru distribuirea resurselor. În Uniunea Europeană, discursul autorităților naționale despre avantajele competitivității în cercetare se potrivește cu cel al autorităților de la Bruxelles despre mecanismele necesare pentru a stimula competitivitatea economiei europene la nivel global.
O asemenea interpretare omite însă faptul că cercetarea nu este o formă de producție ca oricare alta. Accesibilitatea la bunurile produse de cercetare diferă de cea a altor bunuri pe piață. Cercetarea științifică este, teoretic, accesibilă oricui și poate fi folosită și refolosită de oricine, fără costuri, necesitând doar recunoașterea dreptului de autor. În plus, cercetarea științifică nu este menită să producă rezultate care pot fi valorificate imediat pe piață. Produsele cercetării devin inovație după mai mulți ani de maturare și de prelucrare în contact cu actori economici direct interesați. În cazul cercetării fundamentale, teoretice, transformarea în inovație durează cu atât mai mult, cu cât actorii economici nu percep utilitatea acestor descoperiri până când acestea nu sunt adoptate în domeniile aplicate.
Incongruența dintre mecanismele cercetării științifice și legile pieței explică de ce nu se poate ca statul să nu fie principalul investitor în cercetare. În mod tradițional, statul s-a poziționat la cercetare ca sursă a creșterii economice, fără a-i cuantifica precis impactul. Din perspectiva statului, cercetarea produce informația și personalul necesare educației cetățenilor și activităților productive, precum și inovație, la ale cărei beneficii pot avea acces toți cetățenii. Acest tip de înțelegere a investiției în cercetare datează din perioada următoare revoluției industriale. Atunci publicul a început să perceapă beneficiile activității științifice și s-a pus problema modului în care oamenii de știință pot fi stimulați să inventeze și să descopere într-un mod sistematic. Deși întreprinzătorii economici au fost cei dintâi care au sesizat potențialul invențiilor din acea epocă și au investit în transplantarea lor în tehnologie, statul a avut capacitatea economică de a sprijini în mod susținut cercetarea.
Principiile și cuantumul finanțării publice în cercetare au suferit însă o schimbare semnificativă la nivel internațional, în ultimii ani. După criză, guvernele au diminuat bugetele naționale pentru cercetare, o diferență notabilă făcând-o Statele Unite ale Americii, care au alocat importante resurse universităților prin Actul de Recuperare din 2009. La nivel european, statele sărace sau afectate de criză au diminuat finanțarea către educație și cercetare. În alte state, precum Olanda, organizațiile naționale de cercetare au impus un sistem de finanțare prin competiție care a atras acuzații de ineficiență și dezordine.
UE își declară sprijinul pentru cercetare ca motor al dezvoltării economice europene. Cu toate acestea, resursele oferite în special prin platforma Orizont 2020 nu pot suplini lipsa banilor la nivel național, iar sistemul competitiv în care sunt oferite recompensează în special proiecte cu aplicabilitate imediată. Încercând să diminueze distanța dintre cercetare, pe de o parte, și nevoia de inovație a întreprinzătorilor, sistemul european condiționează din ce în ce mai multe granturi de aplicabilitatea lor în economie. Un alt semnal îngrijorător a venit din partea lui Jean-Claude Juncker, președintele Comisiei Europene și promotorul unui plan de încurajare a economiei europene care vizează realocarea unei părți din fondurile alocate pentru Orizont 2020 către bugetul Fondului European pentru Investiție Strategică. În mod evident, reacțiile din partea comunității cercetătorilor europene nu au întârziat să apară.
Astfel de transformări sugerează că principalii finanțatori au început să expună cercetarea la condițiile pieței, încercând să îi crească eficiența și potențialul pentru dezvoltare economică. Prin modelul actual de competitivitate, anumite proiecte obțin finanțare în mod repetat și par să aibă, într-adevăr, o largă aplicabilitate. Dar tipul acesta de finanțare nu numai că produce indignarea perdanților, ci sacrifică o viziune de viitor pe termen lung a cercetării, pentru atingerea unor obiective imediate.
Nu putem plasa culpa pentru problemele curente și viitorul incert al cercetării doar asupra finanțatorilor. Într-o măsură semnificativă, administrațiile universităților au agravat situația prin măsuri care au afectat personalul de cercetare și prin mimarea unui limbaj de piață. Aceste măsuri cu efecte nefaste nu ar fi fost posibile dacă, în ultimele decenii, nu ar fi crescut numărul celor interesați de o educație universitară care au furnizat atât consumatorii (studenții), cât și mâna de lucru (studenți deveniți cercetători și profesori cu contract temporar) în educație și cercetare. În mai multe state europene, administrațiile universitare au permis osificarea unor nuclee de putere care au monopolizat resursele alocate și au delegat sarcinile personalului mai tânăr. În Statele Unite, administrațiile au transformat sistemul universitar într-un sistem pentru profit care a scăzut calitatea educației pentru recrutarea unor cohorte tot mai numeroase de studenți plătitori de taxe. Numeroase resurse au fost alocate construirii de facilități pentru cercetare în discipline „fierbinți“ sau vizibile pentru marketing. Pozițiile permanente au fost înlocuite cu poziții temporare slab plătite, în care personalul tânăr a fost blocat, fără a avea timpul sau resursele pentru a-și urma propriile proiecte de cercetare.
Cum se poate îmbunătăți situația (evit cuvântul „reformă“, care a servit drept mantră pentru decenii de măsuri ineficiente sau pernicioase). Aș propune câteva sugestii generale. Creșterea economică durabilă pe care guvernele și-o doresc nu poate avea loc fără o creștere a resurselor alocate pentru cercetare și fără o discuție între public și cercetători despre acele atribute ale cercetării și ale întreprinderilor private capabile să producă creștere economică pe termen lung și despre modalități de a micșora distanța dintre cercetare și inovație. Discuția ar trebui să se reorienteze asupra condițiilor care generează potențialul de schimbare, asupra impactului cunoașterii curente (cercetare multidisciplinară și internațională, popularizarea produselor cercetării dincolo de granițe naționale) și asupra potențialului anumitor ramuri economice de a schimba radical producția, piața și nevoile consumatorului pe termen lung. În cadrul sistemelor naționale de educație și cercetare, este necesară o dezbatere despre eșecul politicilor de creștere a numărului de absolvenți și despre posibilitățile reale de plasare a absolvenților pe piața forței de muncă și în cercetare. La nivel de proceduri interne, ar fi binevenit un dialog despre proporția între sarcinile educative și de cercetare ale personalului universitar și despre modul în care colaborarea dintre grupurile cercetătorilor „cu vechime“ și cei la începutul carierei poate fi productivă, inovatoare și justă. Măsura în care cunoașterea produsă în cercetare poate genera dezvoltare durabilă depinde de o chestionare profundă a sistemului, și nu de repetarea unor formule la modă.
* Ștefania Costache (PhD) este cercetător și coordonator științific la o universitate europeană.