De același autor
Ambiguitatea față de corupție relevă diferențe conceptuale și de abordare majore între doctrina bunei guvernări și doctrina apărării drepturilor omului, care fundamentează măsurile anticorupție curente.
O constantă a cazurilor de corupție la nivel internațional este denunțul pe care acuzații îl fac împotriva actului de justiție ca fiind instrumentalizat politic. Declarațiile de acest fel găsesc deseori ascultători care, deși nu contestă vina acuzaților, dispută imparțialitatea actului de acuzare în cazurile de corupție. Cum putem explica ambiguitatea față de corupție, nu numai în România, ci și la nivel internațional? Ori faptul că, potrivit celui mai recent Barometru al Corupției Globale realizat de Transparency International în 2013, unul din patru indivizi la nivel global admit că au dat mită, deși condamnă corupția?
Această reacție surprinzătoare cu privire la criminalizarea corupției sugerează, la o primă vedere, că instituțiile pentru combaterea corupției sunt încă departe de a-și atinge obiectivele. Ambiguitatea față de corupție relevă însă diferențe conceptuale și de abordare majore între doctrina bunei guvernări și doctrina apărării drepturilor omului, care fundamentează măsurile anticorupție curente.
Combaterea corupției ca prioritate națională și internațională este un fenomen recent, care a început în anii ‘80 și a căpătat amploare în anii ‘90, după sfârșitul Războiului Rece. Într-o primă etapă, în contextul globalizării și al proiectelor economice internaționale, miza programului internațional anticorupție a fost de natură economică. Evaluând rezultatele economice ale țărilor „în curs de dezvoltare“, experții internaționali au identificat corupția drept cauză majoră pentru eșecul investițiilor, sărăcia și subdezvoltarea locale. Rețeta recomandată de acești experți, promotori ai gândirii economice neoliberale, a fost „buna guvernare“. Printre măsurile propuse sub această deviză s-au numărat restrângerea și descentralizarea statului, considerat drept o structură generatoare de corupție, introducerea reformelor în justiție, crearea de agenții și instituții de audit și conștientizarea publicului cu privire la efectele economice și politice nocive ale corupției.
Într-o a doua fază, problema corupției a intrat și în atenția activiștilor și analiștilor drepturilor omului. Expunerea abuzurilor dictaturilor africane și sud-americane, rămase fără susținători internaționali la sfârșitul Războiului Rece, i-a determinat pe analiști să concluzioneze că există o relație directă între autoritarism, corupție și violarea drepturilor omului: regimurile autoritare sunt atât abuzive, cât și corupte. Treptat, impactul corupției asupra drepturilor omului a fost analizat nu numai în contextul regimurilor autoritare, ci și al statului de drept. S-a ajuns astfel la o poziție unanimă în doctrina drepturilor omului potrivit căreia corupția, prin subminarea instituțiilor democratice și independenței justiției, afectează direct drepturile la reprezentare, opinie, judecată imparțială.
Doctrina drepturilor omului și buna guvernare subscriu, așadar, la principii generale asemănătoare. Amândouă consideră corupția drept o amenințare. Amândouă pledează pentru un stat restrâns și pentru crearea de instituții de audit care să urmărească responsabilitatea și responsabilizarea guvernului. Amândouă concepțiile se recomandă ca fiind universal valabile.
O consecință a acestui acord teoretic a fost popularizarea agendei anticorupție în rândul publicului larg. Un alt rezultat a fost angajamentul pe care numeroși actori naționali și internaționali și l-au asumat pentru implementarea bunei guvernări și apărarea drepturilor omului. Banca Mondială a inclus combaterea corupției, considerată drept coroziv al dezvoltării, pe lista măsurilor prin care condiționează finanțarea de proiecte. Transparency International, constituită în 1993, a devenit una dintre cele mai influente organizații pentru monitorizarea actelor de corupție în mediile corporatist și politic. Uniunea Europeană obligă noile state membre să elimine corupția locală, pe care o percepe ca o amenințare împotriva securității în interiorul uniunii. Guvernele lumii își asumă crearea de instituții și legislație pentru monitorizarea și incriminarea actelor de corupție la nivel național și internațional.
Cu toate acestea, deși concordă cu privire la condamnarea în principiu a corupției, doctrina bunei guvernări și doctrina drepturilor omului adoptă poziții diferite în privința responsabilizării și criminalizării actului individual. Această discrepanță facilitează apariția unor spații de justificare și impunitate a actelor de corupție la nivel internațional ori local, care, la rândul lor, cauzează suspiciunea publicului și neîncredere în consecvența măsurilor anticorupție.
Pe de o parte, numeroase companii multinaționale, care s-au raliat la doctrina bunei guvernări, admit că plătesc mită pentru obținerea de contracte în țări din emisfera sudică. Potrivit Indexului Plătitorilor de Mită alcătuit de Transparency International în 2011, primele zece țări de proveniență a companiilor care oferă mită sunt, în ordine descrescătoare, Regatul Țărilor de Jos, Elveția, Belgia, Germania, Japonia, Australia, Canada, Singapore, Marea Britanie și Statele Unite. Chiar și acele câteva state care dețin legislație pentru pedeapsa actelor de corupție internațională, printre ele aflându-se Statele Unite, care au în vigoare Actul privind Practicile de Corupție în Străinătate, nu o aplică constant. Explicația oferită de companiile multinaționale aflate sub incidența unei asemenea legislații este că fără a plăti mită nu pot concura împotriva companiilor provenind din state (mai ales europene) care nu dețin asemenea legi.
De cealaltă parte, apărători ai drepturilor omului provenind mai ales din țări ale emisferei sudice sugerează că doctrina bunei guvernări nu stopează, ci provoacă noi mutații ale corupției. Potrivit unora dintre critici, modelul bunei guvernări delegitimează structuri politice locale în favoarea statului minimal și instituie noi politici care impun costuri sociale ridicate, provocând societatea locală să adopte o atitudine îngăduitoare față de corupție. Alți critici condamnă doctrina bunei guvernări de inabilitatea de a elimina corupția economică internațională, care alimentează corupția din țările unde companiile multinaționale derulează operațiuni. Promovând statul minimal, această doctrină a alterat sistemul judiciar din țările emisferei sudice și a făcut posibil ca mari acuzați de corupție locali să scape de condamnare, prin manipularea noilor sisteme procedurale. În aceste condiții, indivizii aflați la baza piramidei sociale nu numai că ezită să denunțe actele de corupție, dar sunt constrânși să plătească ei inșiși mită pentru a-și înlesni viața cotidiană.
Doctrina bunei guvernări permite, așadar, spații de corupție internațională și națională care subminează politicile și instituțiile anticorupție pe care le promovează la nivel statal. Doctrina drepturilor omului critică însă mecanismele anticorupție aflate în uz ca ineficiente ori discriminatoare și admite că actele de mică corupție sunt, într-o măsură, justificabile. Linia de falie dintre aceste două doctrine care ghidează politicile actuale ne poate ajuta să înțelegem de ce respondenții Transparency International care condamnă corupția admit că au oferit mită și de ce corupția proliferează, în ciuda resurselor investite în combaterea ei.
Bilanțul, după câteva decenii de măsuri anticorupție, ridică întrebări: se pot formula măsuri care să satisfacă cele două poziții și să combată eficient corupția la nivel statal și internațional? Putem găsi alte doctrine și instrumente pentru eradicarea corupției? Este combaterea corupției un proiect pe termen lung sau, precum alte preocupări internaționale, își va pierde, după o vreme, actualitatea?
* Ștefania Costache (PhD) este istoric și cercetător, bursier al Centre for Advanced Study (Sofia).