De același autor
Hotel Universal este unul dintre cele mai bogate romane din ultima vreme. Și chiar mai mult decât atât, pentru că Simona Sora face prin el o propunere de corecție adusă ethosului postmodern al dezasamblării.
Când un critic literar ori un teoretician alege să scrie literatură știe bine că i se pune ștacheta foarte sus. Dacă n-o doboară, e minunat, i se vor pescui atent semnele coerenței, i se vor redefini mai generos ideile, obsesiile, viziunea. Dacă, dimpotrivă, ștacheta cade, imprudentul o poate căuta mult și bine pe orizontală, cu oarece riscuri pentru fila lui de dicționar. Trebuie să fii, așadar, ori bine blindat în orgoliul propriei valori, ori irepresibil mânat dinăuntru de mareea încăpătoare a ficțiunii, pe care postmodernismul a dezinhibat-o formal și a reînvestit-o filosofic tocmai prin angoasele lui.
Pe de altă parte, la noi, critica și istoria literară sunt suspicioase față de polivalență, în care văd de regulă superficialitate. Scriitorul serios este fie poet, fie prozator (că dramaturgi nu prea avem) și poate ieși din rolul atribuit numai după ce și-a consolidat bine faima și poate fi sigur că zburdălniciile i se vor ierta.
De fapt, cam așa a fost până nu demult. De la proteismul performant al lui Mircea Cărtărescu încoace (căci modelul Mircea Eliade ține de altă paradigmă), libertatea scriitorului a câștigat cu fiecare zi. Recenta explozie a blogurilor transformă și ea rapid, și deocamdată confuz, genul critic, dar duce mai departe, în boule de neige, amendamentele larg acceptate.
Simona Sora este unul dintre cei mai interesanți purtători de ștafetă în această cursă contra cronometru. Cronicar literar fin, selectiv, cultivând afinitățile cu subiectul, când nu-l supune pur și simplu setului personal de teste, ea este și un universitar temeinic, cu o arie de referințe mai puțin comună (ca hispanistă). Nicio surpriză deci la debutul său cu un eseu solid, Regăsirea intimității (Cartea Românească, 2008), variantă editorială a unui doctorat despre intimitate și corporalitate în literatura română. Cartea a fost foarte bine primită și multiplu premiată, iar unii comentatori au văzut acolo un puternic filon de prozator, pe care autoarea îl onorează acum ca romancier, cu Hotel Universal. Și cum e greu de găsit ambiție (a nu se confunda cu disciplina științifică) în scrisul său, Simona Sora trebuie încadrată în cea de-a doua „categorie“, a criticilor care palpează afectuos literatura și care, mai devreme sau mai târziu, tot devin scriitori.
Dar cele două titluri, Regăsirea intimității și Hotel Universal, rămân indisolubil legate: filigranata ficțiune autobiografică despre Hanul Teodoraki din strada Gabroveni încearcă într-un fel să „corecteze“ descrierea Deleuze-Guattari despre „structura rizomică“ a lumii noastre postmoderne, care bântuie eseul de la Cartea Românească.
***
Zis și Hanul Gabroveni, fost cândva Hanul lui Teodoraki, Hotel Universal se află în centrul geometric al Bucureștiului. O poveste ingenioasă face să se adune între zidurile lui delabrate rezultatul combinat al unei arheologii și al unui reality-show. Prima alimentează un fel de bildungsroman; cel de al doilea acoperă o relatare subiectivă despre postceaușism. În atributul „subiectivă“ încape și o ramificație de sine stătătoare, mai bine zis un fir autonom al romanului, în genul egoficțiunilor douămiiste. Să le luăm pe rând sau împreună?
Cu tot riscul erorilor de lectură (romanul Simonei Sora e un plăcut labirint), prefer rezumatul clarificator. El sacrifică multe dintre volutele elegante ale romanului, dar poate reface legături abia schițate, care stârnesc precum acele jocuri cu desenul ivindu-se doar după ce îngroși câteva linii greu de dibuit. Așadar: Maia (pronunțat cu i lung, vrea autoarea, fiindcă e vorba de numele Maria rostit de posesoarea lui „rârâită“) descinde la București în zilele Revoluției, direct în Piața Universității, cu geanta plină de feșe, seringi și fiole (era asistentă medicală în Sibiu), dar și de istoriile arborelui său genealogic pe linie maternă, tot mai cărnoase, mai condimentat-orientale, pe măsură ce se adâncesc în trecut. Stră-străbunica sa Rada, tânără bulgăroaică un pic vrăjitoare, fusese instalată pe la 1857 în strada Gabroveni de Vasile Capșa, un iubit bogat și nehotărât, care avea să devină cel mai faimos cofetar din București, dar și cel mai melancolic dintre frații masoni. În sângele Maiei nu curge însă și sângele lui Vasile Capșa, ci poate unul mai plebeu, al slugii lui devotate, Costache, de nu al blândului ovrei Leon Manoach – acesta, unul dintre cei trei constructori (masoni) ai hanului, alături de Tudorache și George San Marin. Așezarea pietrei de temelie este ceremonia scurtă, vag ocultă, cu note amestecate, gotice și orientale, din deschiderea romanului.
Printr-o coincidență inexplicabilă, Maia ajunge să locuiască tocmai în fostul Han Teodoraki, devenit după ‘89 cămin studențesc. Suntem deja conectați la unul dintre ecranele care vor proiecta simultan de-a lungul cărții, cel pe care se derulează istoria umbroasă, cu iubiri, blesteme și lingori, cu tarot și frății durabile, cu dezastre istorice (războiul Crimeii și asediul Sevastopolului) și personale (Vasile Capșa își pierde acolo aproape tot avutul).
Pe alt ecran vedem filmul cu Maia copil, crescând singuratică și ciudată la Sibiu, în preajma bunicii Maria, stră-strănepoata bulgăroaicei Rada, în mirosul ușor perfid al dulceții de trandafiri. Învață să toarcă înlăuntru retractilități, frustrări și visare. Calvarul cântatului la vioară și abrupta lui descărcare în spargerea geamurilor unui Trabant nu sunt decât zgârieturile care se vor adânci mai târziu în răni serioase.
În alt film, Maia, cu fața ei de „calmucă“, e deja studentă la Litere și încearcă să reziste, prin regresie aproape autistă, fisiunii irepresibile a eului în brusca postmodernizare. Este thriller-ul fragmentării „rizomice“ a prezentului, în care personaje-schiță (basarabeanca vizionară Aliona, priapicul Georgică și insațiabila lui iubită finlandeză Ulla, Mohicanu, care rămâne paralizat și emigrează în America, unde se sinucide etc.) se mișcă agresiv brownian, se ciocnesc dureros, își fac rău cu sau fără voie, beau în neștire, trafichează, prizează, fac foamea, într-o neliniștitoare solidaritate de singurătăți. Căminul din Gabroveni 12 are deopotrivă ceva de bordel și de balamuc, amândouă sordide, ca și camerele secrete „rezervate“ mult după 1990 de Securitate. O zarvă îngălată constituie sunetul de fond al romanului, permanent ținut sub control de un fin potențiometru digital. Cine vrea poate dezlega și unele șarade și va desluși nume și situații din ambianța universitară a Bucureștiului postrevoluționar, cu profesorul Pavel Dreptu, alcoolic și lubric, geniu în derivă postsecuristică al literelor clasice. În jurul lui se țese o intrigă secundară, semipolițistă, care agită – nu tocmai necesar - ultima parte a romanului.
Cartea mai scapă și pe la alte cusături, atunci când vrea să prindă în țesătură și poeziile în stil popular ale unui bunic oier, și scrisorile către „Răduca mi“ sau „Muraki mi“ ale lui Capșa sau când pune în pagină, în genul douămiiștilor, disfaziile Maiei. În ciuda balastului, unitatea acestei cărți sofisticate rămâne zdravănă. Pe ultimul nivel, cel mai de suprafață, apare Maia-care-scrie-cartea, iar glisarea pe axul timpului multietajat are adâncimea și misterul unui puț miraculos.
Simona Sora riscă pe o formulă poetică de mare libertate, de aceea amestecul de talent și teorie a postmodernității nu deranjează în Hotel Universal, ba, dimpotrivă, lasă la îndemână catifelări rare, ca acest pasaj (cărtărescian) despre „amintirea“ propriei nașteri: „pelicula aceea roșiatică și înecăcioasă prin care înaintai ca printr-un tunel prea strâmt, întunecos și jilav, capcană în care fața ta de gelatină s-a prins singură, pentru că, epuizată de efort și amețită de tirbușonul lichid care te împingea, ai adormit și ai visat că plouă. Afară chiar ploua – o ploaie rapidă, de dimineață de vară, iar tu chiar te prinseseși în fosa iliacă a femeii care urla din rărunchi și care ar mai fi urlat poate și a doua zi, când te-ar fi scos medicii fără viață, vânătă și rece, cu ochii deschiși, cu degetele de la picioare întinse, ca și cum ai fi stat pe vârfuri în timpul nașterii și al morții tale, ca să fii la înălțimea situației“.
Multe dintre experiențele eroinei din Hotel Universal sunt echivalente cu drumul acesta făcut în sens invers. Iată o schemă de meditație: „Te așezi turcește, pe o pernă moale, îndoită cât să-ți țină spatele. Dacă-n mintea ta e vraiște, poți închide ochii fiind atentă la respirație, fără s-o modifici. Nu te gândești. Nu te oprești la nimic, n-o iei de la capăt, amintindu-ți ziua de ieri. Simți aerul cum intră, îl lași apoi să iasă. Nu ți-e somn, deși îți simți pleoapele grele. Te afunzi în pernă întâi cu picioarele încolăcite, apoi cu coapsele, cu trunchiul, cu gâtul (mai greu, ca la toate femeile din familie, înecându-te, tușind, revenind în clipa în care te panicaseși), cu bărbia, cu nasul, cu fruntea. Când te întorci – să fi trecut o oră, două? – simți în cerul gurii, iradiind spre interiorul pomeților și spre ochi, într-o totală relaxare, gustul celei mai bune ciocolate pe care ai mâncat-o vreodată, o ciocolată neagră, pură, care se topește întruna, ore în șir, prinzând întreg corpul relaxat și recunoscător“.
Hotel Universal e o admirabilă proză hitech și deopotrivă un roman-eseu, care se ambiționează să ancoreze prin toate mijloacele dispersia („rizotomarea“): genealogia feminină a Maiei ține loc de arbore al vieții, înfipt violent și senzual în timp, ca într-un act de magie. În pivnița neatinsă de secole a hanului din Gabroveni, palpită viu o inimă în așteptarea haruspiciului. Zbaterea ei corespunde deasupra, în balcoanele jalnicului cămin studențesc, transelor somnambulic-poetic-nevrotice ale Maiei. Eseul din roman se dă în scrânciob cu romanul pe care criticii îl întrezăreau în Regăsirea intimității. Între ele, o complicată rețea de capilare ale imaginarului mișcă fluid vital.
Hotel Universal este unul dintre cele mai bogate romane din ultima vreme. Și chiar mai mult decât atât, pentru că Simona Sora face prin el o propunere de corecție adusă ethosului postmodern al dezasamblării: Maia și recentrarea magic-istorică a propriului destin. //
// SIMONA SORA
// Hotel Universal
// Editura Polirom, 2012