De același autor
Cu doar o lună în urmă, părea că România era condamnată să intre într-o lungă și întunecată iarnă politică. Liviu Dragnea era noul voievod, stăpânul partidului său, înarmat cu o majoritate parlamentară. Opoziția era slabă și dispersată, lipsită de putere pentru a stopa eforturile de a dizolva DNA. UE, deși asaltată de propriile probleme interne, a continuat să supravegheze sistemul de justiție prin intermediul MCV. Dar, evident, lui Dragnea nu îi mai era frică de nimic. El a fost gata să modifice Codul Penal în scopul dezincriminării abuzului în serviciu dacă suma implicată era mai mică de 200.000 de lei. Mai mult, intenționa să forțeze o amnistie de care ar fi beneficiat o mare parte din elită.
Dar, înainte că aceste planuri să poată fi puse în aplicare, Dragnea a trebuit să instaleze un nou guvern. Poziția de premier îi era intangibilă din cauza unei legi care interzicea ca persoanele condamnate să dețină funcții în administrația publică. Alegerea lui a fost Sevil Shhaideh, o protejată incoloră care reușise să manevreze fondurile UE după vechile criterii ale PSD. Președintele Klaus Iohannis, arătând că destinul de a rămâne în istorie drept propulsorul PSD nu îl interesa, a respins nominalizarea ei. Sorin Grindeanu, un personaj din eșalonul doi al PSD, cu o biografie mai convențională decât Shhaideh, a fost instalat la începutul anului. Dar capacitatea președintelui de a împiedica reamenajarea statului de drept după agenda PSD părea slabă. La Londra era în plină desfășurare o campanie mediatică bine pusă la punct pentru discreditarea eforturilor anticorupție. Românească la origine, aceasta a reușit să atragă editorialiști și consultanți ale căror articole arătau adesea un nivel jalnic și superficial de cunoștințe despre realitățile din România. Acasă, era propagat un baraj nocturn de propagandă șovină pe cele mai populare televiziuni, care demonizau ONG-urile sponsorizate din afară și companiile multinaționale pentru interferența în afacerile din România. Această retorică suburbană a fost încurajată de numeroase dintre notabilitățile PSD și avea să devină și mai proeminentă în timpul crizei care a izbucnit imediat ce omul de încredere al lui Dragnea, ministrul Florin Iordache, a început să lucreze pentru restaurația vechii ordini juridice.
Stăpânul partidului de guvernământ se afla în SUA atunci când criza s-a pus în mișcare. El încerca să intre în grațiile noii conduceri politice de acolo. Prea multă atenție s-a acordat capacității sale de a obține o întrevedere cu Michael Flynn, noul consilier pe probleme de securitate al președintelui Trump. În cazul în care Washingtonul ar deveni, pentru prima dată în 25 de ani, neglijent față de supravegherea afacerilor din București, ar fi fost o lovitură mare a lui Dragnea. El nu avea cum să știe că, în săptămânile următoare, Flynn avea să moară politic și că propriile necrologuri erau pregătite chiar și în cercurile până nu de mult prietenoase.
Nu este clar dacă Dragnea și-a dat seama cât de mult s-ar putea deteriora lucrurile atunci când a aflat că Iohannis a apărut în mod neașteptat pe 18 ianuarie la ședința de guvern pentru a încerca să oprească adoptarea ordonanțelor de urgență destinate să dezincrimineze forme răspândite de corupție și să proclame o amnistie. Pentru prima dată, președintele și-a activat dreptul de a prezida o ședință de cabinet, iar pe 23 ianuarie, a anunțat că va folosi un alt atribut al său, acela de a convoca un referendum, pentru ca oamenii să aibă un cuvânt de spus asupra planurilor coaliției de guvernământ pentru sistemul de justiție.
Deja protestele împotriva acțiunilor guvernului aveau loc nu doar în București, ci și în alte orașe. Inevitabil, au apărut și speculații cu privire la natura protestelor (cine sunt participanții) și de ce s-au răspândit atât de repede. Dar dimensiunea, frecvența și caracterul larg dispersat al protestelor a făcut imposibil ca obișnuitele explicații conspiraționiste să prindă. Tinerii sub 35 de ani care se aflau pe străzi aveau puține amintiri despre teroarea epocii comuniste sau despre inutilitatea confruntării cu sistemul neocomunist impus în România la începutul anilor 1990.
Cu siguranță, este greu de contestat un lucru - că acțiunile de stradă care au dobândit în curând dimensiunile unei revolte au fost generate de mișcarea deșănțată, cinică arătată de foamea de putere a PSD și de mediocritatea multora dintre cei care împlineau ordinele date de Dragnea. PSD pare că a calculat greșit presupunând că, doar cu o participare de 40% la recentele alegeri, țara ar putea fi tratată ca fiind proprietatea sa privată, ca o democrație limitată, de tipul celor găsite în America Latină în anii ‘50 sau o mare parte din Europa, cu un secol mai devreme.
În 2017, România urmează să se bucure de o rată de creștere economică de 4,4%. Așteptările crescute și maturizarea unui segment din societate - modern, civic și orientat spre obiective (în niciun caz limitat la enclavele celor care lucrează pentru companiile străine) - au creat un nou competitor politic care, pentru prima dată în istoria democratică a României, și-a afirmat răsunător dreptul de a fi auzit. Mișcarea străzii a arătat disciplina și puterea de a lăsa spațiul public curat după unele dintre cele mai mari marșuri, în ciuda eforturilor agenților provocatori de a-i păta imaginea. Sentimentul fatalității de a lupta împotriva unui partid-stat obișnuit necontenit să își copleșească inamicii a dispărut în nopțile geroase, pe măsură ce tot mai mulți oameni se adunau în spațiile urbane ale țării. Ideea că acesta nu era doar un alt miting damnat în fața tăvălugului PSD s-a erodat, în timp ce evenimente mai apropiate sau mai îndepărtate au lucrat în beneficiul străzii.
Pe 20 ianuarie, Augustin Lazăr, procurorul general, declara despre acțiunile guvernului: „cei care au iniţiat acest montaj, cu un paravan în faţa unui interes ocult, au subestimat IQ-ul românilor şi al presei de investigaţii, care imediat a arătat adevăratele interese“. La scurt timp după aceea, CSM a avut o poziție unitară de opoziție față de ordonanțele de urgență ale guvernului. Chiar și Biserica Ortodoxă a vorbit în mod oficial, distanțându-se de acțiunile guvernului.
Liviu Dragnea a apreciat greșit atmosfera internă și din străinătate pe 22 ianuarie, când a susținut că președintele Iohannis a orchestrat protestele, împreună cu SRI, și că ar fi fost implicat în instigarea unei lovituri de stat. Dacă se aștepta ca o comunitate euro-atlantică divizată și introspectivă să ignore evenimentele din România, a făcut o eroare costisitoare. Cele mai importante voci ale Comisiei Europene au reacționat prompt, cu ostilitate și îngrijorare. Discursurile viitorilor titulari de la Departamentul de Stat și Pentagon au fost de susținere a luptei anticorupție.
La scurt timp, jurnaliștii străini s-au întors la București, în număr, probabil, nemaivăzut din 1991. Articolele lor nu descriau obișnuita explozie de furie plină de compătimire de la marginea tristă a Europei, ci ceva cu totul nou – protestatari sofisticați, pașnici și, deseori, plini de umor, care păreau să aibă atât elanul, cât și puterea de a fi eficienți. Dezamăgiții idealului european din alte părți de pe continent s-ar putea să fi fost chiar încurajați de credința evidentă în cauza unității europene arătată de atât de mulți dintre români pe străzi.
În reportajele externe au fost trecute cu vederea unele aspecte incomode sau explozive care se aflau la baza crizei. Unul dintre ele a fost rolul omului de afaceri fugar și un influent lider al PSD, și anume Sebastian Ghiță. (Televiziunea sa, RTV, nu a reușit să îi izoleze pe protestatari prin defăimare și calomnie.) Celălalt aspect a fost rolul SRI în lupta anticorupție. A fost activitatea sa desfășurată în tandem cu DNA influențată uneori de o agendă politică sau economică specifică? La apogeul crizei, Alina Mungiu-Pippidi a fost în măsură să sugereze unui public vest-european că lucrurile ar putea într-adevăr să stea așa. Probabil că PSD va folosi ONG-urile ușor de convins din România (deși, probabil, nu al ei), pentru a argumenta că nu există eroi în povestea anticorupție și că se impune o transparență bazată pe reguli.
După 5 februarie, când Grindeanu a anunțat că ordonanțele au fost retrase, este de așteptat că PSD își va folosi rețelele sale clientelare și abilitățile de organizare pentru a încerca să îndepărteze atenția sistemului de justiție de înalta corupție. Partidul de guvernământ a devenit supus. A revenit Rusiei să-și exprime furia față de România, printr-un avertisment belicos despre scutul anti-rachetă, când, probabil, adevărata sa nemulțumire era îndreptată împotriva protestatarilor care au oprit alunecarea către o guvernare autoritară în propria sa vecinătate.
Ce urmează pentru mișcarea de protest? Se vorbește de un Consiliu de Acțiune, dar este foarte probabil ca acesta să fie un demers foarte greoi și o țintă pentru propaganda neagră. Noi formațiuni sunt necesare, dar este mult mai bine dacă acestea evoluează gradual și sunt legate de domenii și politici publice specifice, unde schimbarea este necesară. Referendumul care urmează va fi un moment oportun de etalare a talentelor celor mai eficienți protestatari. Dar, în cazul în care aparatul PSD nu recurge la boicot, se implică și câștigă, nu cred că este sfârșitul pentru mișcarea născută din iarna protestelor.
România a trecut un prag la începutul anilor 2017. Grupuri mici de indivizi bine poziționaţi nu–și mai pot bate joc și înșela restul țării cu impunitate. Limitele decenței trebuie să fie respectate. Aș fi șocat să văd că PSD nu internalizează această lecție. Poate chiar și Dragnea însuși, dacă își păstrează coroana PSD și, desigur, libertatea. El nu este nicidecum cel mai rău dintre liderii PSD care s-au aflat în ascensiune și au decăzut după 1989. Desigur, un partid care se grăbește să-și pedepsească liderul care nu-i reprezintă interesele sale de bază are toate șansele să devină introspectiv și ranchiunos, cel puțin pentru o vreme.
Dar cineva ar trebui să reamintească coaliției că are o țară de condus și că cifrele bune ale creșterii ascund o situație economică fragilă. Iohannis, principalul beneficiar al acestei crize, cu siguranță, intenționează să sublinieze necesitatea unei guvernări eficiente, a unei bune gospodăriri. Dacă un nou partid de opoziție apare din aceste vremuri tumultuoase, ar fi înțelept ca acesta să-și arate dorința de a fi un gospodar bun - adică, să prezinte o ofertă economică serioasă pentru oamenii de rând.
* Politologul Tom Gallagher a scris trei cărți despre România post-1989, inclusiv Furtul unui națiuni (Humanitas, 2005).
Traducere de OCTAVIAN MANEA