De același autor
Răspunsul general și definitiv ca o lespede sună așa: dispariția monarhiei e o victorie a comunismului. Lucrurile s-au petrecut relativ repede și după același model în tot Estul Europei. Înconjurat de multă literatură proastă și amintiri confuze, filmul a ajuns la noi sub forma unei legende patetice și ghinioniste. N-a fost așa. Invazia militară sovietică a distrus, după un calendar precis, bazele monarhiei. Operația a început cu alegerile trucate din 1946, care au generat un parlament de slugi populare entuziaste. Apoi, 40 de ani de îndoctrinare au lămurit generațiile noi că monarhia e un regim de stat igrasios și criminal. La sfârșitul acestei lungi perioade de prelucrare mentală, societatea, în aparență victorioasă, știa ceva, în cel mai bun caz, confuz despre monarhie.
E punctul în care ar trebui să înțelegem prima lecție istorică majoră care ne privește: comunismul a fost impus artificial, din afară și prin violență. Consecințele lui sunt naturale, interne și consimțite.
Asta înseamnă că, în 1989, monarhia încetase să mai existe. În afara unui oftat nostalgic pe la mitinguri tot mai obosite, România nu putea articula mai mult. Zvâcnetul de la începutul anilor ’90 a fost un fel de a drapa sentimente anticomuniste în simpatie promonarhică. Lumea de atunci înțelegea cu o frustrare enormă că e nevoită să trăiască într-un simulacru nou-nouț și postcomunist, dar nu mai putea cupla cu realitatea monarhiei. Purtată la rever, pe drapele și în fantasme colective, efigia regală nu mai avea în spate o omenire, o societate și, în cele din urmă, o națiune pregătită să rupă cursul istoriei. Cu alte cuvinte, faimoasa modernizare comunistă era un fapt împlinit.
De regulă, acest concept foarte la modă e aplicat capacității planificate a regimurilor comuniste de a umple țările pe care le subjugă de fabrici, betoane și băști industriale, în loc de căciuli țărănești. Celălalt efect e reeducarea etică și mentală. Societatea e transferată pe un platou care dă impresia înălțimii și iluzia saltului într-o lume la zi cu progresul uman.
Tocmai în acest punct, care marchează eșecul unei societăți programate să își respingă trecutul, se deschide o discuție pe care comuniștii nu și-ar fi dorit-o vreodată. Altfel spus, ultimele zile ale monarhiei pot prilejui o comparație radicală și un bilanț istoric definitiv.
Cum? Mai întâi, așezând alături cele două pietre funerare. Inscripția de la căpătâiul comunismului spune, la o privire mai atentă, ceva foarte sec și sever. Astfel, la ora bilanțului, comunismul e un regim care a avut la dispoziție 10 mandate parlamentare consecutive, fără opoziție, fără presă și fără opinie publică. În acest interval total securizat, regimul comunist a construit autoritar o mașină națională de imitat industrii, a proletarizat aproape toată suflarea agrară și a școlarizat o populație pe care a irosit-o pentru a acoperi pozițiile din schema industrială cu care a acoperit țara. Rezultatul final al libertății totale de acțiune pe care s-a sprijinit regimul comunist e un regres național mascat în modernizare. Progresul uman a fost exclus. Din acest punct de vedere, adevărata consecință a regimului comunist e degradarea societății. A materialului uman - cum le plăcea comuniștilor să spună.
Monarhia a avut un mandat istoric mult mai redus. După 1866, până la sfârșitul anilor ’30, când a fost sufocată de jocuri politice terminale, monarhia a avut la dispoziție cam 70 de ani plini. Intervalul e modest în comparație cu maidanul pe care comuniștii au zburdat, fără griji și adversar. În acest răstimp, monarhia a dat României singura epocă de dezvoltare autentică (1880-1920). Un sistem politic defectuos a asigurat, totuși, echilibrul și a plasat în conștiința publică ideea de merit. Persoana a răsărit din adâncurile unei tradiții de dominație colectivă și a început să se transforme în burghez, politician, comerciant, artist, inginer și avocat. Presa a oprit alunecarea în nevroză ideologică, deși a sfârșit ea însăși în febră partizană. Unirea din 1918 a pus în legătură provinciile separate și a devenit actul fondator al infrastructurii naționale. Comuniștii, care rămân în conștiința publică pe poziția de mari constructori de infrastructură, n-au mișcat un deget. Cea mai mare întrebare lăsată în urmă de un regim care a avut în mână toate resursele e de ce n-a construit autostrăzi (în afară de suta de kilometri București-Pitești). Răspunsul e: pentru că nu a avut interesul. Modernizarea comunistă nu trebuia să stimuleze circulația internă, care risca să antreneze un nivel de comunicare periculos.
Vechea superstiție a comunismului constructor cade. Comunismul a fortificat în oțel și beton cadrele unei societăți închise și a nivelat, acolo, o societate care urma să îi slujească pe veci. Monarhia, cu rateurile și inconsecvențele ei, a deschis drumul pe care îl căutăm și azi.