De același autor
Expresia „consultarea mediului de afaceri şi a societăţii civile“ este folosită în diverse formule şi în medii diferite, dar produce rezultate minime în raport cu intenţiile declarate. De ce este necesar un proces consultativ real este puţin explicat, iar consistenţa acestui demers nu a deprins nici cadrul fundamental în care progresul în interiorul unui astfel de proces este cuantificabil într-o manieră consistentă.
Politicile publice în diverse domenii, în ultimii ani, par să aibă o singură amprentă: cea a urgenţei. Asta aminteşte aproape tragic de expresia unuia dintre cei mai mari investitori americani – Warren Buffet – care, într-o scenă dintr-un film, a replicat nepoţilor lui: „cu ei este întotdeauna urgent“. Unul dintre profesorii mei – un olandez specialist în managementul schimbării – spunea că aparenţa permanentă a urgenţei este rezultatul lipsei de experienţă sau al lipsei de planificare şi organizare.
Legea privind transparenţa decizională a fost elaborată în 2003 şi actualizată în 2012. Aceasta încă are clauze care permit limitarea dezbaterilor publice. Una dintre ele se referă la deciziile privind interesele strategice economice şi politice ale ţării. Dacă luăm în considerare că activele din economie sunt în majoritate în proprietatea capitalului privat, ca persoane juridice sau fizice, care ar putea fi interesele economice strategice în care proprietarii activelor economice să nu fie interesaţi? Acest tip de prevedere reflectă o trăsătură comportamentală în care accesul la procesul consultativ este acordat mai degrabă din obligativitate decât din necesitate.
Consultarea este unul dintre cele mai simple instrumente pe care cei care elaborează politici publice le au la dispoziţie pentru îmbunătăţirea actului legislativ, cu condiţia să îi acceptăm necesitatea. Este, în acelaşi timp, un mecanism de păstrare a echilibrului, fără de care progresul în actul legislativ, şi nu numai, este aproape compromis. Este un mecanism prin care se pune la dispoziţia celor care elaborează politici publice expertiză şi conţinut.
Complexitatea factorilor socio-economici, tendinţa de fracţionare a intereselor până la nivelul grupurilor mici, capacitatea de reacţie mare şi în planuri multiple, inclusiv prin declanşarea de mecanisme de rezistenţă la schimbare, ilustrează necesitatea dezvoltării rapide a mecanismelor de „intervievare“ a beneficiarilor politicilor publice, astfel încât să se obţină imediat cel puţin două lucruri: îmbunătăţirea cadrului iniţial al unei politici publice specifice şi explicarea transparentă a limitărilor de orice tip în procesul decizional.
De ce explicarea limitărilor în procesul decizional e importantă? Atunci când o nouă politică publică este elaborată şi nu e populară pentru o parte a beneficiarilor, lipsa transparenţei decizionale dă naştere unor tendinţe speculative legate de motivaţiile acelei legislaţii şi multe dintre ele sunt defavorabile celor care au elaborat actul respectiv.
În 2012, indexul de percepţie a corupţiei elaborat de Transparency International plasează România pe locul 66. Dacă ne uităm în jurul nostru, Croaţia este pe locul 62, Bulgaria pe locul 75 şi Serbia pe locul 80. Şi atunci am putea spune destul de uşor că evoluăm în acelaşi ritm cu regiunea din care România face parte. În acelaşi timp, observăm că regiuni cu probleme mai mari decât ale nostre, cum este Africa, are ţări precum Botswana pe locul 30 şi Rwanda pe locul 50. Asta înseamnă, de asemenea, că nu numai localizarea geopolitică contează, dar şi modul în care construcţia societăţii este realizată de elita politico-economică şi administrativă.
În ceea ce priveşte economia, există indicele care reflectă uşurinţa cu care se poate face o afacere în ţara respectivă, Ease of Doing Business Index. Acest index plasează România pe locul 72, după Bulgaria – locul 66, dar şi după Belarus – locul 58, Armenia - locul 32 sau Georgia - locul 9! Acest index are criterii clare, cuantificabile şi care pot fi transpuse în legislaţie printr-un proces consultativ robust, disciplinat şi consistent.
Statele Unite ale Americii au elaborat în 1972 Federal Advisory Committee Act (FACA) – legislaţie prin care a recunoscut valoarea actului de consultare cu toţi cei interesaţi în îmbunătăţirea procesului decizional şi reflectat în calitatea şi consistenţa politicilor publice. În prezent, există aproximativ 1.000 de comitete consultative şi aproximativ 50 de Agenţii Federale implicate în demersuri consultative. Aceste comitete se formează cu scopuri şi obiecte precise şi se desfiinţează la terminarea misiunii lor. Pentru această activitate, guvernul cheltuieşte câteva sute de milioane de dolari anual. De asemenea, în Austria, orice demers legislativ sau de natură să reglementeze activitatea în societate pune accentul pe calitatea optimă a rezultatului final, iar viteza cu care se elaborează această nouă politică publică are o relevanţă foarte mică.
Percepţia că un proces de consultare este o obligativitate legală trebuie să dispară, deşi obligaţia legală va continua să existe. Ea trebuie să fie schimbată cu convingerea că nu există alternativă la un proces de consultare serios, care să furnizeze ingredientele necesare îmbunătăţirii actului legislativ de orice fel. Acesta nu este un înlocuitor pentru instrumentele autorităţii publice, ci este un factor adiţional, complementar, esenţial, de echilibru şi progres. El va produce transparenţă şi predictibilitate, confort că, pe termen lung, interesele beneficiarilor politicilor publice vor fi protejate.
* Valeriu Nistor este director al IBM România și președinte al AmCham România.