De același autor
Conştient atât de limitele temporale, cât şi de lesa politică de care depinde mandatul său, Vasile Cepoi se va concentra pe măsuri punctuale.
Şi Sisif începe din nou să împingă la deal bolovanul reformei sistemului medical. În rolul principal este, de această dată, Vasile Cepoi, al patrulea ministru al Sănătăţii în ultimii trei ani. Un tehnician atât de bine ancorat în interstiţiile sistemului încât nici măcar C.T. Popescu nu a ştiut unde să-l plaseze, afirmând că Vasile Cepoi a fost adus secretar de stat la Ministerul Sănătăţii ca o contra-replică la Raed Arafat. Nimic mai fals, Vasile Cepoi fiind în relaţii bune atât cu Raed Arafat, cât şi cu alţi oameni importanţi din sistem, dovadă fiind votul unanim acordat lui de către Comisia de Sănătate din parlament (au votat „pentru“ şi parlamentarii PDL).
Principala sarcină a ministrului Cepoi rămâne neschimbată: croirea unei noi legi a sănătăţii. Guvernul PDL l-a adus în iarnă pentru asta, guvernul USL îl păstrează astăzi tot pentru asta. Dacă noua lege a sănătăţii era o prioritate pentru premierul Ungureanu, ea rămâne o prioritate şi pentru premierul Ponta. Ba mai mult, Victor Ponta ar fi promis trimişilor FMI că noua lege a sănătăţii va fi aprobată de către parlament până la sfârşitul acestei toamne. Mai pesimist decât ultimii doi prim-miniştri ai României, Vasile Cepoi nu a evitat niciodată să-şi declare scepticismul în privinţa adoptării unei legi atât de importante într-un an electoral.
Şi atunci ce caută Vasile Cepoi la Ministerul Sănătăţii? Mandatul său este cert doar pentru următoarele şase luni, perioadă în care nici mama lui Superman nu ar reuşi să ducă bolovanul lui Sisif până în vârful dealului. Conştient atât de limitele temporale, cât şi de lesa politică de care depinde mandatul său, Vasile Cepoi se va concentra pe măsuri punctuale, una dintre ele fiind „deblocarea de urgenţă a posturilor din Sănătate“. Aplauze dinspre loja medicilor. Pacienţii continuă să aştepte pe strapontine.
Dar, deşi aparent sortit unui mandat modest, Vasile Cepoi ar putea îmbunătăţi considerabil situaţia doar prin câteva măsuri punctuale. În detalii se află întotdeauna secretul marilor reforme, iar noul ministru al Sănătăţii cunoaşte în amănunt rotiţele sistemului medical. Iar principalul loc în care aceste rotiţe se blochează (spre bucuria buzunarelor unora) este controlul. Dar nu controlul în general, ci un control individualizat, responsabilizat la nivelul fiecărui director de spital. Credeţi că astăzi, în România, unui ministru al Sănătăţii îi este la îndemână să demită un director de spital incompetent sau hoţoman?
Dintre cele 431 de spitale publice, peste jumătate au intrat sub jurisdicţia autorităţilor publice locale, excepţie făcând spitalele rămase sub jurisdicţia Ministerului Sănătăţii. Directorii spitalelor, deşi legea prevede autonomia lor, sunt numiţi politic de către autorităţile locale, aceste numiri numărându-se printre cele mai râvnite poziţii la nivel local.
Aceşti directori raportează în prezent către trei instituţii: Ministerului Sănătăţii, Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi consiliilor locale sau primăriilor. Autorităţile locale ar avea posibilitatea legală de a-i destitui pe directorii neperformanţi, dar nu au şi instrumentele prin care să aprecieze calitatea managementului acestor directori. Primăriile şi consiliile locale răspund direct în faţa Ministerului de Interne şi, prin urmare, poziţia directorilor de spitale este dependentă de acest minister, nu de instituţiile de profil, precum Ministerul Sănătăţii sau CNAS.
Capacitatea de verificare a informaţiilor financiare circulate de spitale se găseşte la CNAS, al cărei corp de control numără 15 angajaţi la nivel naţional. În cazul sesizării unor nereguli, Casa poate doar imputa spitalului fondurile cheltuite nejustificat, dar nu poate acţiona direct asupra directorului de spital.
Ministerul Sănătăţii are, la rându-i, posibilitatea de a penaliza prin destituire un manager de spital doar dacă acest spital se află în jurisdicţia sa. Altfel, în caz de nereguli, ministerul poate doar sesiza autorităţile locale (dar nu şi amenda spitalul) prin intermediul DSP-urilor judeţene. Relaţia dintre acestea din urmă şi autorităţile locale este însă foarte slabă. În plus, în cadrul departamentului de control al Ministerului Sănătăţii a activat până de curând doar un singur angajat, urmând să mai fie deschise 4 poziţii.
Această suprapunere de autoritate duce la o disoluţie a responsabilităţilor în sistemul de sănătate publică. „Din interviurile cu directorii de spitale, s-a concluzionat că acestora nu le este clar cine este şeful lor“, spunea anul trecut un studiu al Băncii Mondiale. Şi nu există mediu mai propice pentru corupţie decât această structură neclară, a cărei schimbare nu implică nici suplimentări de fonduri, nici reforme gigant, ci câteva măsuri punctuale.
Va fi dispus noul Sisif al sănătăţii, Vasile Cepoi, să promoveze astfel de măsuri punctuale? Atuurile sale sunt cunoaşterea bună a sistemului şi conexiunile în toate zonele politice. Vulnerabilitatea a definit-o chiar el, în şedinţa comisiei parlamentare, repetând de mai multe ori că îndeplinirea obiectivelor sale „depinde de o decizie politică“. Dar dacă această dependenţă va fi folosită ca o scuză sau, dimpotrivă, ca o armă extrem de eficientă într-o perioadă electorală depinde doar de Vasile Cepoi. //