De același autor
Cu un guvern USL validat prin alegeri naționale, viitorul României pare mai degrabă sumbru.
La 23 de ani de la revoluția sângeroasă care a eliberat-o de opresiunea dictaturii lui Ceaușescu, România părea să fi devenit o democrație consolidată, fiind membră a NATO și a UE. A venit însă vara lui 2012, când această țară sud-est europeană, în legătură cu care existau deja îngrijorări din partea Europei Occidentale din cauza informațiilor privind ilegalitățile în cadrul structurilor de stat și corupția politică, a optat pentru o identitate politică neo-autoritară, precum un al doilea Belarus sau a doua Venezuelă. Oficiali ai Uniunii Europene și ai Statelor Unite ale Americii au reacționat însă și au avertizat cu hotărâre Guvernul României să-și respectele angajamentele.
Vara dezbinării din această țară a început de fapt în ianuarie, când revolte de stradă au contestat conducerea de atunci. Parțial spontane, parțial organizate de opoziția de stânga, populistă, care se opunea acordurilor cu FMI, inclusiv echivalentul românesc al mișcării Occupy Wall Street, aceste demonstrații din iarnă nu au reușit să genereze o mișcare socială reală, cu un program coerent și cu o strategie credibilă, dar ele au fost avanpremiera pentru gravele tensiuni politice care au explodat peste câteva luni.
Președintele Traian Băsescu, fost căpitan de vas, ales de două ori pentru un mandat de cinci ani în 2004 și 2009, a fost perceput de cele mai multe ori drept principalul vinovat pentru măsurile de austeritate negociate cu FMI și adoptate în mai 2010. În consecință, popularitatea lui a suferit un declin constant în rândul electoratului. Un guvern reformist condus de fostul ministru de Externe și director al SIE, istoricul educat la Oxford Mihai Răzvan Ungureanu, a căzut în urma unei moțiuni de cenzură în aprilie, fiind înlocuit, în mai, de un guvern bazat pe o coaliție de centru-stânga, Uniunea Social-Liberală. Noul prim-ministru, socialistul de 39 de ani Victor Ponta, este un autoproclamat admirator al lui Mao Zedong și Che Guevara. Scriitoarea și laureata Premiului Nobel Herta Müller, care s-a născut în România, a numit partidul lui Ponta „falșii social-democrați“, iar noul stil de guvernare drept „un spectacol al escrocilor“.
După venirea la putere a lui Ponta, în iunie 2012, revista Nature a publicat un articol devastator care demonstrează că teza de doctorat a acestuia conține peste 100 de pagini plagiate din alte lucrări. Frankfurter Allgemeine Zeitung, Le Monde și multe alte ziare europene au preluat această știre. Consiliul de Etică al Ministerului Educației urma să condamne plagiatul lui Ponta când componența sa a fost brusc lărgită pentru a include o majoritate fidelă noului premier. Instituția în noua formă l-a exonerat pe acesta, cu toate că, în paralel, Comisia de Etică a Universității din București, instituția care i-a acordat titlul de doctor lui Ponta, a condamnat fără echivoc plagiatul. Pentru a contracara efectele acestui scandal, Ponta și cel mai apropiat aliat al său, liderul Partidului Liberal, Crin Antonescu, au declanșat o virulentă campanie de atacuri xenofobe și antioccidentale legată de pretinsele interese ale presei străine care a scris despre respectivul plagiat. Simultan, cei doi au anunțat măsuri populiste de majorare a salariilor și pensiilor.
Situația politică din țară s-a radicalizat și mai mult în iunie, când fostul premier Adrian Năstase (lider social-democrat, profesor în drept și coordonatorul de doctorat al lui Ponta) a fost condamnat la doi ani de închisoare pentru corupție, după o presupusă încercare de sinucidere în momentul arestării. Năstase, perceput pentru o perioadă drept lider omnipotent, care a adunat o imensă avere în perioada în care a deținut funcția de șef al guvernului, a devenit primul premier postcomunist, nu doar în România, ci și în oricare altă țară a UE, care a fost trimis la închisoare. Indiferent dacă a încercat sau nu să se sinucidă – a negat dubiile pe acest subiect din închisoare, unde continuă să scrie pe blogul personal despre încarcerarea sa abuzivă și despre propriile ambiții politice –, el a declanșat o melodramă națională care a monopolizat televiziunile din țară.
După condamnarea lui Năstase, atacurile împotriva statului de drept din România s-au accentuat. Puterea judecătorească, încă fragil independentă, dar încurajată de UE, devenise prea îndrăzneață în raport cu oligarhii îmbogățiți în perioada postcomunistă, inclusiv cei care avuseseră legături cu fosta Securitate. Această proaspăt consolidată cleptocrație, cel puțin așa o percep românii, a lansat o campanie de subminare a conceptului și practicii judiciarului independent și transparent, atacând o serie de instituții a căror misiune presupune analiza trecutului comunist al țării și promovarea unor politici culturale prooccidentale. Directorul Arhivelor Naționale, un tânăr istoric care a permis publicului interesat accesul la resurse arhivistice care pentru ani buni au fost inaccesibile, a fost demis. O altă țintă a fost prestigiosul Institut Cultural Român, care a fost implicat în promovarea noului val al cinematografiei românești și a curentelor moderniste în varii alte domenii culturale. Filosoful Horia-Roman Patapievici și echipa sa au demisionat în semn de protest față de tăierile bugetare drastice și de presiunile puternice ideologice. Noua conducere a schimbat în mod radical strategia institutului și a promovat o abordare de factură provincială care amintește de propaganda ceaușistă.
În iulie, liderii Uniunii Social-Liberale de centru-stânga s-au considerat îndeajuns de puternici pentru a-l îndepărta pe președintele Băsescu și pentru a restructura puterea judecătorească. Pentru a atinge aceste scopuri, au folosit traseismul parlamentar pentru a obține o zdrobitoare majoritate parlamentară. Au fost înlocuiți apoi liderii celor două Camere ale parlamentului și Avocatul Poporului. O sesiune extraordinară a parlamentului a fost ulterior convocată pentru suspendarea lui Băsescu și pentru organizarea unui referendum care să oficializeze această decizie. Crin Antonescu, copreședintele USL și liderul Senatului, a devenit președintele interimar al României, înlocuindu-l pe Băsescu, care se afla la a doua suspendare din funcție.
Ultima speranță a lui Băsescu și a menținerii independenței puterii judecătorești în România a fost Curtea Constituțională, pe care liderii USL au încercat imediat să o transforme într-o instituție fidelă propriilor scopuri. Printr-o mutare surpriză, Curtea Constituțională a cerut ajutorul Comisiei de la Veneția, care are rol consultativ pe probleme de natură constituțională în UE. Aceasta a fost o măsură de urgență fără precedent în scurta istorie a Uniunii.
Eforturile premierului Ponta, ale președintelui interimar Antonescu și ale aliaților lor de a desființa Curtea sub forma în care funcționa, ca ultimă redută a legalității în România, a generat reacții dure și repetate din partea președintelui Comisiei Europene, José Manuel Barroso, a comisarului european pe justiție, Viviane Reding, a Departamentului de Stat al SUA și a mass-media internaționale. În declarațiile date în străinătate sau presei internaționale, Ponta a promis să respecte condițiile impuse de UE, dar în România declara exact contrariul. În mod similar, Antonescu, îmbătat de putere, a făcut afirmații sfidătoare împotriva a ceea ce el a considerat ingerință în politica internă a României, ignorând consecințele acestor declarații în raporturile cu partenerii europeni sau nord-americani. În același timp, societatea civilă din România s-a mobilizat împotriva atacurilor la adresa valorilor democratice.
Referendumul privind soarta lui Băsescu a avut loc pe 29 iulie. Cei care l-au organizat nu au reușit să obțină cvorumul de 51% din totalul electoratului țării, așa cum era prevăzut în lege, eșuând în încercarea de a avea o validare populară pentru lovitura de stat instrumentată de noua coaliție parlamentară.
Ponta, Antonescu și majoritatea parlamentară nu au fost dispuși să accepte înfrângerea. După ce au eșuat să mobilizeze votul cetățenilor la referendum, ei au insistat că majoritatea prezentă la vot a aprobat suspendarea lui Băsescu. Democrația din România este până la urmă bazată doar pe majorități, și nu pe seturi de proceduri, nu-i așa? Ignorând știrile externe și locale care insistau că Băsescu supraviețuise încercării de suspendare, organizatorii referendumului au exercitat presiuni și au încercat toate manevrele legale posibile pentru a convinge Curtea Constituțională să recunoască înlăturarea lui Băsescu.
În aceste condiții extrem de tensionate, Philip Gordon, adjunctul pentru Europa și Eurasia al secretarului de stat american, a sosit la București, unde a afirmat neechivoc sprijinul american pentru statul de drept în România. Ponta a admis cu reticență că a înțeles mesajul, dar Antonescu, cel mai apropiat colaborator al lui Ponta, nu s-a obosit să salveze aparențele. El i-a atacat furibund pe ambasadorul american Mark Gitenstein, pe cancelarul german Angela Merkel, pe Barroso, etichetându-i drept „dușmani ai României“. Comportamentul nesăbuit și jenant al lui Antonescu, care are o evidentă înclinație pentru gesturi marțiale, discursuri pompoase și spre o megalomanie de tip mussolinian, a făcut ca acesta să fie obiectul ironiilor din mass-media locale, devenind astfel poate cel mai ridiculizat politician al României de astăzi. Pentru mulți români, comportamentul acestor doi „băieți văratici“ este profund neliniștitor. Chiar și unii critici ai lui Băsescu au ajuns să admită că Ponta și Antonescu au reușit să compromită reputația internațională și credibilitatea financiară a României (leul a pierdut constant din valoare în raport cu euro în perioada crizei).
Majoritatea membrilor Curții Constituționale a decis într-un final, pe 21 august, că referendumul a fost invalid. Pe 28 august, Băsescu a revenit în funcția de președinte, dar carisma sa era grav compromisă. Două personaje extrem de influente care se află în spatele eforturilor lui Ponta și Antonescu de a-l îndepărta nu doar pe Băsescu, dar și democrația - Ion Iliescu, fost aparatcic comunist și primul lider postceaușist ales democratic, și mogulul media, fost colaborator al Securității, Dan Voiculescu, care deține extrem influenta televiziune Antena 3 și pe care Le Monde la numit „Rasputinul de la București“ – au continuat să insiste că Băsescu este sfârşit ca forță politică. În contextul în care mandatul lui Băsescu se va termina în decembrie 2014, iar alegerile parlamentare, organizate în decembrie 2012, au dus la o victorie a USL, putem anticipa continuarea turbulențelor politice și sociale, neputând ignora posibilitatea unor violențe. Până în prezent, clasa politică din România nu a arătat că înțelege provocările coabitării. Ponta, Antonescu și aliații lor vor continua atacurile împotriva Curții Constituționale și a puterii judecătorești independente.
În timp ce admit, mai ales pentru publicul internațional, validitatea deciziei Curții Constituționale, cei care au încercat să dea o lovitură de stat împotriva democrației din România au continuat să militeze pentru demisia lui Băsescu, instigând furia și frustrările electoratului. Ei încearcă totodată să găsească sprijin pentru identități regionale și naționale alternative apartenenței la UE. Au fost susținuți de radioul cvasi-oficial al lui Vladimir Putin, Vocea Rusiei, care l-a atacat constant pe Băsescu și i-a validat pe oponenții acestuia.
Publicul român oscilează între două extreme, conștient că are poate o ultimă șansă de a decide între democrația veritabilă și „democrația administrată“ promovată de Putin. Cu un guvern USL validat prin alegeri naționale, viitorul României pare mai degrabă sumbru.
Articol publicat în revista World Affairs (ianuarie/februarie 2013), pp. 83-87.
Traducere din limba engleză de BOGDAN C. IACOB