De același autor
LICHTGRENZE from Fall of the Wall 25 on Vimeo.
Revoluţiile din 1989 au avut loc in numele drepturilor omului. Să nu se mire Victor Ponta dacă, batjocorind aceste drepturi si continuind să se se joace cu focul, asemeni lui Viktor Ianukovici in Ucraina, va stârni o noua revoluţie. Revoluțiile din 1989 au validat faimoasa definiție dată de Lenin momentului revoluționar: cei din vârf nu mai pot conduce conform vechilor practici, iar cei de jos nu mai pot accepta astfel de practici. Mă intreb dacă Victor Ponta cunoaste această analiză. I-ar putea explica Ion Iliescu despre ce este vorba.
Prăbușirea comunismului în Europa de Est a accelerat procesul de dezintegrare a Uniunii Sovietice, fiind un catalizator pentru mișcările patriotice din țările baltice și Ucraina, inaugurând o nouă organizare mondială, necondiționată de diviziunile Războiului Rece, de bipolarism. Așa cum de foarte multe ori a afirmat Ken Jowitt, s-au creat condițiile pentru o situație nouă, extrem de periculoasă, în care lipseau normele internaționale de până atunci, iar comportamentul actorilor implicați nu putea fi anticipat. Existau astfel premisele unui haos global. Acest diagnostic nu exprimă sub nicio formă vreun regret pentru lumea de dinainte de 1989. El avea doar rolul de a atrage atenția asupra faptului că revoluțiile din 1989 și ‘extincția leninistă’ au generat o realitate complet nouă. Mai mult decât atât, contextul radical diferit a impus o re-evaluare a principalelor concepte care au dominat dezbaterile intelectuale în secolul XX: liberalism, naționalism, societate civilă, socialism și, de ce nu, însăși viziunea noastră asupra libertății la sfârșitul uneia dintre cele mai violente etape din istoria omenirii.
Așa cum am menționat intr-un articol anterior, întrebarea fundamentală este: Au fost evenimentele din 1989 cu adevărat revoluții? Dacă răspunsul este afirmativ, atunci rămâne să analizăm diferența dintre acestea și momente istorice similare (ex. Revoluția franceză din 1789 sau cea din Ungaria, din 1956). Dacă el este negativ, consider întemeiat să ridicăm o altă problemă: Ce au fost ele? Simple fantasme, rezultatul intrigilor oculte ale unor birocrații în criză care au fascinat întreaga lume dar nu au schimbat în mod fundamental “regulile jocului”? Ultima formulare este esențială pentru a înțelege semnificația a ceea ce s-a întâmplat în 1989. Acordând atenție modului în care s-au schimbat “regulile jocului” avem posibilitatea de a aprecia cu adevărat consecințele și moștenirile anului 1989.
Consider că transformarile din principalele țări din Europa Centrală (mai ales) și de Est au fost revoluții politice care au provocat decisiv și ireversibil schimbarea regimurilor din regiune. În locul unor sisteme autocratice, dominate de partidul unic, revoluțiile au creat entități politice pluraliste. Au permis foștilor subiecți ai despotismelor ideologice (membri ai unor societăți închise) să-și recapete drepturile civice și naturale, și să se implice în construirea unor societăți deschise. În locul unor economii planificate, toate aceste societăți au adoptat economii de piață. Pe parcusul acestui proces de a răspunde la trei provocări fundamentale (crearea unui pluralism politic, a unei economii de piață și a unei sfere publice), unele țări au avut mai mult succes decât altele. Dar este indiscutabil faptul că în toate țările Blocului sovietic, ceea ce înainte era un sistem monolitic a fost înlocuit de unul dominat de diversitate cultural-politică (vezi Claus Offe, Varieties of Transition: The East European and East German Experience, Cambridge, MA: MIT Press, 1997, pp. 29-105). Chiar dacă nici astăzi nu putem afirma cu certitudine că toate aceste țări au devenit democrații liberale funcționale, este totuși crucial să subliniem că, în toate aceste cazuri, leninismul bazat pe uniformitate ideologică, represiune, dictatură asupra nevoilor umane și încălcarea drepturilor omului, a dispărut.
Un alt factor care trebuie adus în discuție este impactul extinderii NATO și al aderării la UE asupra procesului de democratizare. Așa cum afirma Václav Havel: “Am considerat că extinderea către Est va garanta ireversibilitatea noii situații în țările din regiune și a păcii în Europa. Nu erau greu de imaginat hoardele de populiști, demagogi, naționaliști și postcomuniști folosindu-se de fiecare zi de întârziere a acestui proces pentru a perora isteric despre necesitatea unui drum propriu în condițiile în care Vestul arogant, consumerist și egoist refuza să ne recunoască și să ne accepte” (vezi Václav Havel, To the Castle and Back, p. 296). Nu trebuie uitat totodată semnalul de alarmă tras de același Ken Jowitt în 1992. El afirma atunci că singura modalitate ca Europa de Est să nu ajungă să fie dominată de colonei, mici despoți, sau clerici era să fie adoptată de sora ei mai bogată, Europa de Vest, adică U.E. Scenariul de coșmar imaginat de Jowitt s-a dovedit eronat, dar datorită exact contra-predicției sale – implicarea comunității europene în revirimentul democratic al țărilor din Europa Centrală. Însă Jowitt a anticipat recent o nouă capcană în condițiile actuale: pericolul transformării fostelor state membre ale Tratatului de la Varșovia într-un ghetou al Europei unite (Kenneth Jowitt, “Stalinist Revolutionary Breakthroughs in Eastern Europe” în Vladimir Tismaneanu (ed.), Stalinism Revisited: The Establishment of Communist Regimes in Eastern Europe, Budapest; CEU Press, 2009).
Analiza revoluțiilor din 1989 implică inevitabil și dilema evidentului eșec al științelor sociale de a anticipa dispariția leninismului ca sistem mondial. Nu trebuie însă să generalizăm această culpă. Unii autori, precum Robert C. Tucker, Ken Jowitt, Leszek Kołakowski, John Keane, Andrew Arato, Steven Lukes, discutaseră falimentul moral și cultural al regimurilor de tip sovietic, anticipând amurgul carismei și al etosului mobilizator al dogmei oficiale. Drumul către 1989-1991 a fost pregătit de aportul mai puțin vizibil, de multe ori marginal, dar nu mai puțin esențial pe termen lung, al ceea ce noi numim astăzi societatea civilă (Solidaritatea în Polonia, Carta 77 în Cehoslovacia, mișcările neoficiale de pace, ecologice, pentru drepturile omului din RDG, Opoziția Democratică în Ungaria). În consecință, evaluarea ruinelor leninismului impune refuzul oricărei abordări monistice, unidimensionale. Cu alte cuvinte, nu există un singur factor care poate explica această prăbușire. Criza economică, precum și cea politică, culturală și socială, s-au combinat făcând ca aceste regimuri să devină perimate.
Trebuie însă să nu uităm că sistemele în cauză nu erau doar “simple” autocrații; ele își fundamentau pretențiile de legitimitate pe “Sfânta Scriptură” a marxism-leninismului. Odată ce această aură ideologică s-a risipit, întregul edificiu a început să se clatine (vezi Ernest Gellner, Conditions of Liberty: Civil Society and Its Rivals, New York: Allen Lane/The Penguin Press, 1994). Ele erau, pentru a folosi excelenta formulare a lui Daniel Chirot, “tiranii ale certitudinii”; diluarea graduală a angajamentului ideologic al elitelor conducătoare, cei care odinioară formau o adevărată sectă mesianică, a accelerat procesul de dezintegrare din interior a regimurilor leniniste (vezi si Raymond Taras, (ed.), The Road to Disillusion: From Critical Marxism to Postcommunism in Eastern Europe, Armonk/NY; M. E. Sharpe, 1992).
Partidele comuniste nu au ajuns la putere folosindu-se de proceduri rațional-legale. Nu au preluat puterea prin intermediul unor alegeri libere. Ele își bazau legitimitatea de mucava pe pretenția teleologică potrivit căreia reprezentau avangarda clasei muncitoare și, implicit, erau agenții emancipării universale a omenirii (vezi Giuseppe Di Palma, “Legitimation from the Top to Civil Society: Politico-Cultural Change in Eastern Europe,” World Politics, Vol. 44, No. 1, October 1991, pp. 49-80. În același număr, vezi Timur Kuran, “Now out of Never: The Element of Surprise in the East European of 1989,” pp. 7-48.
Odată ce ideologia a încetat să-și mai exercite atracția iar elitele partidelor, progeniturile și beneficiarii nomenclaturii și-au pierdut încrederea în promisiunile utopice ale marximsului, fortăreața leninistă a fost sortită capitulării. Acesta a fost rolul jucat de ceea ce specialiștii au numit efectul Gorbaciov (vezi Karen Dawisha, Eastern Europe, Gorbachev, and Reform: The Great Challenge, Cambridge and New York: Cambridge University Press, 1990; și Archie Brown, The Gorbachev Factor, Oxford: Oxford University Press, 1997). Climatul internațional creat în urma undelor de șoc provocate de politicile de glasnost și perestroika inițiate de Mihail Gorbaciov după alegerea sa în funcția de Secretar General al P.C.U.S. în 1985 a permis un nivel, nemaiîntâlnit până atunci, de disidență fățișă și de mobilizare politică în Europa Centrală și de Est. La începutul anilor 1990, Rita Klímová, fosta purtătoare de cuvânt a Cartei 77 și primul ambasador al Cehoslovaciei în S.U.A. după prăbușirea comunismului, mi-a confirmat, pe parcursul mai multor discuții, că noua concepție a lui Gorbaciov asupra relațiilor internaționale a fost percepută de Cartiști drept condiția necesară, dar nu și suficientă, a schimbării fundamentale care a avut loc în Europa Centrală. Acesta a fost drumul care a dus la sfârșitul Războiului Rece, unul care a implicat nu doar cancelariile diplomatice, ci și pe cetățenii convinși că vechea ordine mondială era sortită pieirii.
La ora actuala, cetăţenii din Europa de Est si Centrală inţeleg că lupta nu s-a incheiat si că trebuie rezistat noului val de autoritarism populist. După deceniile de democratizare, asistăm acum la eforturile de de-democratizare de tip Viktor Orban si Victor Ponta. Depinde de de noi ca aceste dictaturi putiniste in statu nascendi să nu triumfe.
Versiune lărgită a articolului transmis la Radio Europa Liberă:
http://www.europalibera.org/content/blog/26675884.html
Textul poate fi ascultat, in lectura autorului, aici:
http://www.europalibera.org/audio/26675911.html
*
Prietenul meu Sever Voinescu are dreptate cand scrie ca ”dictatorii sînt, în general, produsul propriilor popoare”. In egala masura, ma grabesc sa adaug, si revolutiile democratice sunt produsul propriilor popoare. Intre acestea, revolutiile electorale care ii pot inlatura pe dictatori (vezi alegerile din Polonia din iunie 1989 ori referendumul anti-Pinochet din Chile) si, adeseori, ii pot impiedica pe aspirantii la tiranie sa-si puna in practica planurile liberticide. Acesta imi pare a fi cazul Romaniei acestor zile.
http://www.evz.ro/ridicarea-in-tron-a-noului-stapin.html
Articol publicat de cotributors.ro
Comentarii 5
patriot - 11-21-2014
stimate domule,va multumesc foarte mult.aveti dreptate.respect !
RăspundeLucian Rares - 11-15-2014
Zidul Berlinului, zidul rusinii s-a mutat in Romania, este zidul care separa bunul simt romanesc de mafia rosie plus hotii profesionisti particulari!
RăspundeVicentio B. - 11-12-2014
EX NUNC: Stimate Domnule Tismaneanu tot vorbind de LICHTGRENZE , ZIDUL RUSINII, " vedem cum din motivul candidaturii lui Klaus Johannis ,evident Monica Macovei, se ridica de catre Ponta & Co . un nou ZID AL RUSINNI in Romania si anume intre ADEVAR si MINCIUNA. Eu ca german , am trait , de la relativa distanta, din Germania Federala, masivele demonstratii din fosul DDR : NOI SUNTEM POPORUL !. Am vazut asta seara (11.11.2014 ) de la 2.500 km. de Bucuresti, din derularea asa zisei dezbateri TV intre civilizatul Johannis si imperinentul nestavilit Ponta, prin care acesta, folosind agresivele/ obraznicele intreruperi ale formularilor contracandidatului, si-a ETALAT masiva aroganta impostura / cinism de care - OHNE GRENZE - dispune, native caracteristi, folosite anteror in opera sa de PLAGIAT, ramasa inca social /juridic nesanctionat. Rusine Nationala . Aceasta este o consecinta directa a bratalei decaderii morale din Romania, in care oamanii au uitat in mod nepermis ca ei sunt POPORUL. Stiti foarte bine ca eu, ca german, cu mult inainte de turul I , mi-am declarat totusi sustinerea fata de Monica Macovei. Aceiasi optiune a fost exprimat si de Dvs. , prin apelul public facut catre intelectuali. Mai departe stiti ce a urmat: v-am adresat imediat rugamintea sa va extindeti rapid apelul la tot poporul !; raspunsul Dvs. a fost promt , in sens ca am dreptate, cu promisiunea ca in mod negresit veti face acest lucru. Siti foarte bine ca a urmat O TACERE TOTALA, pe care ati dorit sa o repetati / extindeti si fata de rugamintea mea transmisa Dvs. cu ocazia articolului precedent - Pe marginea prapastiei .....! A sosit momentul sa va intreb deschis : Dvs pentru cine scriti, daca mie ca om de buna credinta, cu mentalitatea clar morala, NU doriti sa imi rasundeti. Este asta un model romanesc, folosit in America ? Chiar nu observati ca prin aceasta forma , extrem de surprinzatoare pentru mine, ajutati implicit sistemul pestilential, prin care Ponta doreste un nou ZID AL RUSINII ? Repet cuvintele minunatului roman Sergiu Celibidache, unul dintre cei mai mari dirijori ai secolului XX > toti purtati o vina ! > P.S. Eu unul NU ! Va sigur ca daca raspundeati la mesajele mele Monica Macovei era astazi in turul II, dici purtati o mare vina !
RăspundeCHARLIE - 11-11-2014
Alea jacta est. Domnia pungasilor se intrevede. Fripturistii la putere. Democratie a la Balcan. De ce Turcia da si Romania nu. Rabdare si tutun. Ori o interventie divina dar nu prin interventia bisericii ahtiata dupa talanti ci insasi poporul care are putere dar nu stie ce sa faca cu ea. Matura istoriei trebue exersata.
RăspundeTheodor Marcean - 11-11-2014
In conditiile dezideologizarii tuturor partidelor politice,alegerile devin piete publice in care se vand retele de supravietuire.Sefii acestor retele isi striga in gura mare calitatea marfii,iar aceia dintre ei care au mijloace,cum sunt cei de la guvernare,fac,chiar,nominalizari in functii,prezente sau viitoare.Problema din pietele Romaniei este aceea ca doar unele partide au microfoane,ca urmare,ceea ce zic reprezentantii opozitiei nu mai poate fi auzit.Daca din microfoane se aude ca DL.Iohannis este un criminal,sunt putine sanse ca cineva sa auda si ce spune dl. Iohannis.Institutiile chemate sa dea microfoane tuturor participantilor la campania electorala se fac ca se preocupa,dar au dificultati tehnice insurmontabile.Impresia finala este de organizare perfecta pentru victoria singurului candidat in care baronii rosii au incredere.
Răspunde