Reproşuri pentru liderii religioşi

Paul Grama | 05.01.2016

Pe aceeași temă

Un preot al unei biserici tradiționale din Ro­­mânia, care avea să-mi devină apoi un foarte bun prieten, mi-a spus încă de la pri­ma întâlnire: „casta preoției este mai rea și mai diabolică decât mafia“. Și eu, care sunt un (neo)protestant, am fost ne­vo­it să admit că liderii bisericii din care fac parte nu sunt mai breji, doar că, cel puțin în România, grupurile de oameni și resur­se­le pe care le administrează sunt mai re­du­se, prin urmare, corupția lor este propor­țională. În ultimii ani, ne­mul­țu­mi­rea so­cie­tății românești a crescut atât față de po­li­ti­cieni, cât și față de cler; în cele ce urmează voi analiza câteva reproșuri care se aduc li­de­rilor religioși din România.

În primul rând, luxul și iubirea de bani. Este cunoscut cazul episcopului care a fost apostrofat de colegii săi de Sinod că, deși își permite achiziționarea unei mașini lu­xoase, el (modestul!), circulă(a) cu o Da­cie, punându-i pe toți ceilalți într-o lumi­nă proastă, deși toți au depus ju­ră­mân­tul de sărăcie. Unii cunosc miza pe ca­re o are un cartier de blocuri pentru un preot de oraș, cum se negociază cartierele între pre­oți sau cum se „fură“ un cartier. Chiar da­că în România moda este împă­mân­tenită, este absurd ca un preot sala­ri­zat să mai so­licite bani, fie ei și facturați, pentru oficie­rea ceremoniilor de botez, nuntă, Bobo­tea­ză sau altele. De asemenea, puțini cunosc ce „bucate“ se mănâncă la mesele pasto­ra­le, ce se bea acolo, costul veșmintelor preo­țești, cadourile schim­ba­te între ierarhi, călătoriile, pelerinajele, toa­te acestea gân­dite pentru un confort exa­gerat care con­tras­tează cu viața eno­ria­și­lor de rând. S-a discutat prea mult și prea pătimaș despre Catedrala Mântuirii Neamului pentru a mai analiza problema aici, să gândească fiecare dacă o cons­truc­ție de 400 de milioane de euro se po­tri­veș­te cu realitatea economică a enoriașilor care se vor închina în ea. Li­de­rii bi­se­ri­ci­lor (neo)protestante nu se lasă nici ei mai prejos, odată cu ascensiunea în ie­rarhie, mulți dintre ei își schimbă casele și ma­și­ni­le inițiale cu vile luxoase și au­to­mo­bile noi, își întețesc vizitele în străi­nă­tate (de multe ori împreună cu familia), deși leafa de pastor sau lider în structura na­țională a bisericii nu poate acoperi aces­te chel­tu­ieli. De asemenea, în multe ca­zuri, aju­toa­re­le materiale trimise din Oc­ci­dent nu au mai ajuns la săracii bisericii, ci în ma­ga­zi­ne­le de desfacere ale pastorilor sau ale ru­de­lor acestora.

La fel ca politicienii, mulți lideri religioși iau șpagă, deturnează, „împrumută“ fon­duri sau fură efectiv din ceea ce ei numesc „vis­te­ria Domnului“. Unele scandaluri ivi­te în bisericile tradiționale au devenit pu­bli­ce, în­să și în bisericile neoprotestante scan­da­lu­rile financiare sunt frecvente, doar că ho­ții nu înfundă pușcăria pentru că su­pe­rio­rii lor mușamalizează totul ca să „nu fa­cem de râs numele lui Dumnezeu și nu­me­le bi­se­ricii“. Urcarea în ierarhie, atribuirea unei parohii, mutarea la o biserică de oraș, an­ga­jarea în instituțiile deținute de biserici (fa­cultăți, edituri, librării, spitale, fundații, aso­ciații, redacții) se face, de regulă, cu aju­to­rul „pilelor“ sau șpăgilor. Instituțiile abi­li­ta­te ale statului ar trebui să acorde mai mul­tă atenție corupției din mediului re­li­gios.

În România, majoritatea cultelor re­cu­nos­cute prin lege acceptă bani de la bugetul de stat pentru salariile clerului, dar chiar și cultele care refuză acest ajutor acceptă ajutor financiar pentru refacerea clădirilor de cult și pentru salarizarea angajaților ca­re lucrează în instituțiile sociale ale bi­se­ri­cii (fundații, spitale, asociații, edituri). De-a lungul timpului, simțindu-se datori față de partide, liderii bisericilor creștine au ac­cep­tat ca politicienii să își facă campanie elec­to­rală în biserică. Alții au indicat enor­i­ași­lor din altar, fără menajamente, candidatul care trebuie votat, pângărind prin dis­cur­suri politice un spațiu în care se invocă pre­zența lui Dumnezeu.

Imoralitatea. Presa a publicat unele scan­daluri sexuale în care erau vizați unii pre­oți sau călugări, dar în ultimul timp și în bisericile neoprotestante mulți pastori au fost acuzați și dovediți de adulter, ho­mo­se­xualitate sau pedofilie, dar, de cele mai mul­te ori, liderii bisericilor s-au spălat pe mâini, au reacționat tardiv sau au îngropat cazurile respective.

Lustrația. După revoluția din 1989, nicio biserică din România nu a avut demnitatea de a cere retragerea foștilor colaboratori ai Securității din structurile de conducere. Me­diul religios a fost îmbâcsit timp de 26 de ani cu aceleași personaje compromise, care, odată cu trecerea anilor, au urcat în ierarhie, și-au sporit influența, și-au mul­ti­pli­cat averea și și-au mărit puterea. Unica ten­tativă de reformare a unei biserici a avut-o Grupul de Reflecţie pentru În­noi­rea Bisericii, dar proiectul a fost un eșec la­mentabil - amintim că patriarhul Teoc­tist, care fusese dovedit colaborator al Se­curității, deși se retrăsese în ianuarie 1990, a revenit apoi în funcție, iar ceilalți membri ai grupului s-au mulțumit cu reflecția și n-au mai luptat pentru înnoire.

Un personaj din spațiul public avea im­pre­sia că oamenii care strigă „vrem spitale, nu catedrale“ doresc dărâmarea ca­te­dra­lelor. Nu, în afara celor rău voitori, oame­nii nu doresc dărâmarea catedralelor sau a bisericilor deja construite, nu pentru că aceste clădiri ar face parte din patrimoniul cultural al României, ci datorită funcției lor spirituale. Ei cer ca fondurile bisericilor să fie chivernisite cu isprăvnicie. So­cie­tatea românească s-a săturat de ipocrizia politică și vrea ca măcar în biserică să nu mai vadă politicieni, omul de rând vrea ca liderii religioși să fie oameni ai lui Dum­ne­zeu, plini de Duhul Sfânt, pasionați și res­ponsabili, nu niște ipocriți disperați după bani, care nu trăiesc principiile propo­vă­duite la altar. Vrem case de rugăciune, nu peșteri de tâlhari în care să fie etalate luxul și perversitatea unora mai proști și mai lip­siți de talent decât noi. Vrem biserici, nu holdinguri, vrem slujitori ai lui Dumnezeu, nu robi ai arginților, vrem ca liderii reli­gi­oși să își publice anual declarațiile de ave­re. Vrem ca liderii religioși să nu fie po­li­ti­cieni sau prieteni de-ai politicienilor ro­mâni. Vrem preoți și lideri spirituali nelu­mești, care să ne stimuleze inteligența și viața spirituală.

Nu ne iluzionăm că un text va schimba în bi­ne atitudinea și comportamentul lid­er­i­lor religioși creștini din România. Prin tex­te și dezbateri nu se va produce o revoluție adevărată prin care românii, precum fran­cezii de la sfârșitul secolului al XVIII-lea, să răstoarne aceste două clase fetide, po­li­ti­că și religioasă, dominate de putregai. Sin­gura nădejde, însă nesigură și aceasta, este că o schimbare se va produce din inter­io­rul clerului, atunci când un lider spiritual și cu carismă, tânăr acum și cu o funcție nesemnificativă în ierarhia bisericească, se va lăsa cuprins de indignarea, nemul­țu­mi­ri­le și exasperarea societății și va porni o re­for­mă autentică în biserica lui. Până atunci, însă, nu ne vom opri strigătele de iritare, nu ne vom opri din a fi patetici cu lucrurile pe care le iubim, nu ne vom opri din a fi critici cu liderii bisericilor din care facem parte și nu ne vom opri din a iubi în continuare biserica, pe Dumnezeu, creș­ti­nismul și principiile Sfintei Scripturi.

 

Paul Grama

9 decembrie 2015

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22