Papa

Andrei Cornea 07.04.2005

De același autor

Odata, demult, in Polonia dupa razboi, un om veni cu un copil evreu orfan pe care il salvase de la Holocaust la un preot, cerandu-i sa-l boteze. "Crezi ca parintii lui ar fi fost de acord?" - intreba preotul. "Nu" - admise omul. "Atunci, nu trebuie botezat" - spuse preotul, al carui nume era Karol Wojtyla. Mult mai tarziu, acesta devenise arhiepiscop al Cracoviei sub regimul comunist. Intr-o zi, un preot din dioceza sa a fost arestat. Arhiepiscopul, in liniste, se duse in persoana si ii tinu locul la slujba de duminica, ceea ce avu efectul ca preotul a fost eliberat in cateva zile. Mult mai tarziu, pe cand Karol Wojtyla devenise papa Ioan Paul al II-lea, lumea a inceput sa se obisnuiasca cu asemenea gesturi categorice, eficace si cu totul neconventionale din perspectiva timpului si a prejudecatilor.
Ceea ce pune pe ganduri, poate mai mult decat orice, la Ioan Paul al II-lea este dificultatea de a-l defini, de a-l inchide intr-o schema explicativa simpla. Sub multe aspecte, el a fost extrem de inovator si de deschis - un om al timpurilor noastre. A parcurs in lung si in lat intreaga lume, s-a intalnit cu nenumarate comunitati catolice si necatolice. A fost un veritabil star mediatic, aclamat in piete si pe stadioane de zeci si sute de mii de oameni. A fost un mare comunicator cu multimile de pe toate continentele. A vizitat, fara sa ezite, sefi de stat dintre cei mai discutabili, precum generalul Jaruzelski, generalul Pinochet sau Fidel Castro, cerandu-le sa-si reformeze regimurile. A fost primul papa care a vizitat o tara comunista, primul care a intrat intr-o sinagoga si s-a rugat la Zidul Plangerii; primul papa care a vizitat tari majoritar ortodoxe, luterane sau anglicane. A dat o lovitura de moarte comunismului si a cerut guvernelor lumii sa respecte drepturile omului si sa evite razboaiele si producerea de suferinte popoarelor lor. N-a fost insa deloc ceea ce se numeste indeobste un "liberal": a condus autoritar si centralizat Vaticanul, contrariindu-i pe protestanti, pe ortodocsi si chiar pe unii catolici care, in spiritul Conciliului Vatican II, doreau o evolutie inspre o autoritate ceva mai "colegiala". Cel care condamnase comunismul nu a fost mai tarziu deloc bland cu capitalismul si cu societatea de consum, fara a indica prea limpede vreo alternativa. Organizatia foarte conservatoare Opus Dei s-a bucurat de aprecierea sa - prea mare, dupa unii. Apropierea de anglicani a fost compromisa de refuzul sau de a accepta posibilitatea hirotonisirii femeilor. Fireste, nu sta in "fisa postului" urmasului Sfantului Petru ca acesta sa accepte clonarea, avortul sau relativismul moral. Dar cand Papa, vizitand Uganda, s-a impotrivit utilizarii prezervativului, contrariind politica sexului protejat si deci a luptei impotriva raspandirii SIDA, foarte multi l-au acuzat de obscurantism si iresponsabilitate. Nu a fost, prin urmare, un papa comod, nici usor de inteles, iar mostenirea sa, contrastanta, bogata, exprimata in mod inegalabil de o personalitate fermecatoare si puternica, va fi greu de preluat si mai ales de dus mai departe. Si mai departe - incotro?
TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22