De același autor
Un element definitoriu al acestei campanii electorale a fost, pe langa subordonarea marilor televiziuni, si avalansa de campanii guvernamentale de publicitate lansate pe micile ecrane. Toate au prilejuit sustinerea mediatica a PSD, ai carui principali reprezentanti se aflau in guvern. Legea electorala, stramba si nedemocratica, interpretata de un BEC ostil libertatii de expresie, a facut ca jurnalele de stiri sa fie practic irelevante si populate doar de figurile guvernantilor si de prezenta presedintelui Iliescu. In aceste conditii, este inutil si chiar de rea-credinta sa culpabilizezi Alianta pentru ca nu si-a facut cunoscut mesajul. Nu avea cum s-o faca in emisiunile electorale concepute special pentru a alunga telespectatorii (cu mici, dar notabile exceptii) si ale "marilor dezbateri" organizate dupa reguli stupide si cu intrebari irelevante. De fapt, nu au fost dezbateri, ci interogatorii de tipul Cine stie castiga sau Lantul slabiciunilor. Merita totusi sa spunem ca, in ciuda greselilor sale, Alianta a avut un program mai solid decat al Uniunii PSD+PUR si reprezentantii sai la nivel central s-au dovedit stapani pe probleme. In tot cazul, s-a prezentat mult mai bine decat in 1996. Doar asa a putut inregistra totusi un numar de voturi nesperat acum un an pe vremea aceasta. Poporul a fost castigat insa cu televizorul, asa cum cerea cu insistenta Adrian Nastase in discutiile de taina ale partidului, date in vileag de o "anumita parte a presei".
Cu aceasta am ajuns la relevanta limitata a presei scrise: daca ar fi fost dupa cele publicate de ziare, PSD ar fi trebuit sa piarda la scor. De peste un an, marile cotidiane dezvaluie fapte de coruptie si de folosire clientelara a fondurilor publice, inclusiv a celor europene. In ultimele doua saptamani au aparut dosare incendiare referitoare la cazul RAFO si la stenogramele Delegatiei Permanente a PSD. Acestea din urma, cel putin, dezvaluie fapte care, daca vor fi dovedite in instanta, ar trebui pedepsite de legea penala. In orice caz, ele se cuvin investigate. Televiziunile insa, chiar si cele care se pretind independente, nu s-au ocupat de acest caz, abdicand astfel de la orice standard profesional. Presa scrisa ajunge doar la maximum 20% din populatie si in nici un caz in sate si comune. Campania ziarelor a fost, asadar, ineficienta, cum a fost si cea a societatii civile. Coalitia pentru un Parlament Curat, alcatuita din zece organizatii civice, a actionat responsabil si curajos, intocmind liste cu candidati controversati potrivit dezvaluirilor presei din ultimii ani. PSD a contracarat-o cu toata agresivitatea de care este capabil si a recurs chiar la o arma mai veche: falsificarea fluturasilor CPC. Confuzia a fost totala, mai ales in randurile unui electorat ostatic al televiziunilor aservite. Ce rost mai are, in conditiile unui blocaj mediatic masiv, sa vorbim despre campanii reusite sau esuate? Daca vrea sa aiba vreodata o sansa de succes, Alianta va trebui sa gaseasca solutii pentru a sparge acest blocaj. Bineinteles, daca Alianta va supravietui in formula actuala, ceea ce este o cu totul alta discutie.