De același autor
A vedea investitiile directe straine doar ca intrari este o pura stupizenie. Inseamna a nu tine cont in fond de motivatia pentru care au venit aici - sa faca profit. Motivatie normala si deloc de incriminat!
Sa analizam ce spun datele statistice. In anteriorii trei ani (2005-2007), au existat intrari sub forma de investitii directe straine de circa 21 miliarde de euro, incluzand deci si exceptia nerepetabila a banilor obtinuti pentru vanzarea BCR. In acest timp, au iesit din tara sub forma de dividende repatriate, obtinute din investitii straine directe, peste 10,3 miliarde de euro. Cu alte cuvinte, una peste alta, valori la jumatatea intrarilor.
Mai mult decat probabil, in urmatoarea perioada de trei ani (2008-2010), dar posibil chiar din 2009, iesirile sub forma de dividende repatriate vor egala intrarile sub forma de noi investitii straine directe, aproape indiferent de cuantumul acestora din urma, ci tinand cont doar de ratele neuzuale de profit obtinute in Romania.
Nu este vorba nici de a incrimina investitiile straine, nici de a determina cumva descurajarea acestora, dar trebuie aratat menestrelilor care le canta serenade din balcon, nu de sub balcon, nevazand ce arunca acestea de pe balcon, ca situatia este mult mai nuantata decat o prezinta domniile lor. Repetam, nu este vorba de a opri investitiile straine directe, dar trebuie sa stim bine la ce sa ne asteptam de la acestea. Nu vine automat vreo mantuire si, daca va fi de bine sau de rau, acest lucru depinde de multe variabile pe care macar sa le cunoastem, daca nu putem sa le influentam. Desigur, daca - la fel ca in alte domenii - mai discutam despre Romania ca despre o tara, si nu ca despre un simplu teritoriu!
Experienta istorica arata aproape fara exceptie, pe ansamblul tarilor lumii, ca investitiile directe straine ajuta balanta de plati a tarilor-gazda doar intr-o prima faza (cea de inceput). Dupa aceea, dintr-o a doua faza, in care insasi motivatia pentru care au venit in tara respectiva investitiile straine isi face efectele, impactul asupra balantei de plati devine negativ, intrarile de investitii noi nemaicompensand iesirile sub forma de profituri repatriate. S-a dovedit ca faza a doua incepe in general dupa 10-12 ani de la declansarea valului principal de investitii straine directe intr-o economie. Daca faza a doua incepe mai devreme, explicatia se afla in profiturile nefiresc de mari realizate de investitiile straine directe in tara cu pricina.
Acesta este scenariul mondial si nu vedem de ce ar fi altfel in Romania.
Cel mai probabil, Romania va intra inca din 2009 in faza a doua a impactului investitiilor directe straine, adica la numai vreo sase ani de la debutul propriu-zis al investitiilor straine in Romania, care poate fi considerat anul 2003. Dramatic, pur si simplu dramatic! Evident, explicatia este aceeasi cu cea probata istoric: ratele inalte de profit, nefiresti, realizate de investitiile straine in Romania, dar uzuale in zonele tip tara bananiera, printre care se afla din pacate si Romania, chiar daca nu produce banane! Viteza extraordinara a ajungerii in faza a doua este determinata de structura investitiilor straine in Romania, care s-au aglomerat in sectoare de profit rapid si lejer (retail, banci, imobiliar), iar acolo unde s-au implicat totusi in sectoare de forta (industrie sau energetica) au facut-o preluand structuri deja existente (evitand pornirea in afaceri de la zero) sau in distributii, si nu in productia de energie, deci acolo unde se pot obtine profituri maxime cu investitii minime.
Contributia investitiilor straine directe consta in aceea ca, prin desfasurarea unei activitati intr-o tara-recipienta, ajuta la ocuparea fortei de munca si la alimentarea bugetului. Marele lor avantaj este ca suplimenteaza resursele investitionale intr-o perioada de slabiciune a resurselor interne. Evident insa, acest avantaj se pierde odata ce contributia investitiilor straine directe la balanta de plati devine nula sau negativa (faza a doua). Valorificarea maxima a investitiilor straine are loc - daca are loc - pana la intrarea lor in faza a doua, cand resursele interne trebuie folosite pentru dezvoltarea infrastructurii publice si sociale.
Daca insa faza a doua intervine extrem de rapid, ca in cazul Romaniei, partida este pierduta, intrucat, oricat ai fi fost de genial si eficient in valorificarea resurselor interne - ceea ce nu constituie cazul Romaniei! -, nu exista practic timp pentru a trage foloase de pe urma investitiilor directe straine ca aport la balanta de plati.