Pe aceeași temă
Decizia irevocabilă a Înaltei Curți de Casație și Justiție este urmarea abuzului de poziție dominantă a Orange împotriva firmei Netmaster Communications. Totodată magistrații au redus amenda pe care trebuie s-o achite, de la 148 milioane de lei (34,8 milioane de euro) la 111 milioane de lei (23,83 milioane de euro), a comunicat Consiliul Concurenței.
Consiliul Concurenței a sancționat în anul 2011 companiile Orange și Vodafone pentru că au refuzat să permită companiei Netmaster accesul la rețelele proprii de telefonie.
Cele două companii dețin monopolul în rețelele proprii de telefonie mobilă, iar legislația europeană antitrust consideră că refuzul de a permite unei terțe companii accesul la rețea reprezintă un abuz dacă nu este justificat corespunzător.
Conform reglementărilor, atât a autorității românești – ANCOM cât și a prevederilor din domeniul concurenței, Orange și Vodafone nu puteau să se folosească abuziv de pozițiile dominante de pe piață.
“Companiile care deţin poziție dominantă pot adopta orice strategii necesare pentru a-şi apăra interesele comerciale, însă trebuie să aibă un comportament nediscriminatoriu în relațiile cu companiile mici - clienți, furnizori, concurenți”, a declarat Bogdan Chirițoiu, Președintele Consiliului Concurenței.
Orange și Vodafone au contestat în instanță decizia Consiliului Concurenței. Pentru că la Curtea de Apel s-au dat soluții diferite în cele două cazuri, Înalta Curte de Casație și Justiție a decis retrimiterea dosarelor spre rejudecare la prima instanță. Astfel, în 2017, Curtea de Apel București a rejudecat dosarele confirmând încălcarea Legii Concurenței de către cele două companii. În cazul Orange, decizia a fost confirmată de ÎCCJ. Dosarul Vodafone urmează să se judece de ÎCCJ în acest an.
Amenda stabilită în primă instanță de Consiliul Concurenței a fost de 148 milioane de lei pentru Orange România, ceea ce reprezenta 3,6% din cifra de afaceri a companiei în anul 2010.
Pentru Vodafone România, sancțiunea a fost stabilită la 3,45% din afacerile companiei în 2010, respectiv 120,3 milioane de lei. Amenzile nu au fost achitate de cei doi operatori de telefonie mobilă, fiind ultimele două cazuri în care instanța a acceptat suspendarea sancțiunii. Ulterior, în cazul altor companii sancționate de Consiliul Concurenței, suspendarea achitării amenzilor a fost respinsă de către instanță.
Domeniul telecomunicațiilor este prioritar pentru Autoritatea de Concurență, care a derulat mai multe investigații și analize, şi a făcut recomandări pentru îmbunătățirea cadrului legislativ.
De exemplu, Autoritatea de Concurență a derulat o investigaţie și pe piața cartelelor preplătite de telefonie mobilă referitoare la fixarea preţului de revânzare, împărţirea pieţei şi instituirea unor obligaţii de neconcurenţă între companii. Operatorii de telecomunicații și distribuitorii direcţi ai acestora și-au asumat o serie de angajamente pentru eliminarea clauzelor anticoncurențiale din contractele încheiate pe întreg lanţul de distribuţie, ceea ce a condus la creșterea concurenței pe această piață.
În urma investigației privind o posibilă discriminare a tarifelor de terminare a apelurilor, operatorii de telefonie și-au asumat și au implementat angajamente care au restabilit concurența pe pieţele serviciilor de telefonie mobilă: ofertele de telecomunicații includ un număr de minute suficient de mare încât să acopere nevoile de comunicare ale utilizatorilor, din ce în ce mai mulţi utilizatori se transferă între operatori, a crescut numărul de abonați (post-paid) și a scăzut semnificativ numărul de utilizatori pe bază de cartele preplătite (pre-paid) etc.
În același timp, Consiliul Concurenței s-a implicat și a făcut recomandări asfel încât Licitaţia pentru acordarea spectrului de frecvențe pentru furnizarea de servicii de telecomunicaţii din anul 2012 să conducă la un număr de operatori care să asigure caracterul concurenţial al pieţei.
Un studiu al Academiei de Studii Economice (ASE) arată că în cei 20 de ani de activitate, Consiliul Concurenței a generat economii de peste un miliard de euro economii pentru cetățenii români, din care peste jumătate revin sectorului telecomunicațiilor – 575 milioane euro.
Astfel, Intervenţiile Consiliului Concurenței, prin investigațiile derulate sau prin propunerile de ajustare a legislației specifice și buna cooperare cu autoritatea de reglementare a pieței (ANCOM) au asigurat o piață concurențială de telecomunicații fixe şi mobile comparativ cu alte state europene: servicii de calitate la prețuri rezonabile pentru consumatori, respectiv un grad mare de penetrare în rândul populației.