Pe aceeași temă
De ce ați intrat în politică? Erați deja implicată în viața cetății din zona civică, nu se puteau rezolva unele probleme și din zona asta?
Din activismul civic se pot schimba lucruri în două cazuri: fie atunci când situația este atât de gravă, vizibilă, necontestabilă, încât afectează un segment larg al populației, și astfel poate beneficia de o susținere masivă și de un interes crescut, fie atunci când cauzele impun demersuri punctuale, aplicabile pe termen scurt. Sigur, există multe exemple de acte pornite din rândul comunității care au ajuns să schimbe legi, dar în principiu ele nu sunt regula, ci excepția. Pentru a avea o perspectivă mai optimistă ar trebui să existe o permanentă comunicare și disponibilitate din partea administrației în discuțiile cu reprezentanții societății civile, dar acest lucru nu s-a întâmplat în nici un mandat dintre cele care s-au derulat vreodată la Primăria Sectorului 1. Așadar, aveam două variante: prima de a lupta cu eforturi uriașe pentru cauze mici, luând-o de fiecare dată de la zero, deoarece un sistem corupt nu va lua niciodată în considerare precedentul. A doua variantă, nu e mai simplă, dar are mult mai mari șanse de reușită pentru că atacă problema frontal: schimbăm total modul de a face politică, ne asumăm rolul de lideri și aplicăm valorile civice în politică.
Care sunt concluziile după un mandat în Consiliul local al Sectorului 1?
Consiliul local și-a făcut datoria și a votat investițiile necesare comunității. Partea executivă din Primărie nu a dus însă la capăt niciuna din aceste investiții. Banii alocați diverselor proiecte au sfârșit în achiziții greu de justificat.
Consiliul local nu are nici un instrument pentru a obliga executivul să realizeze investițiile votate în CL. Sunt 1,2 miliarde de lei de investiții votate, dar nerealizate. Doar votul cetățenilor, o dată la 4 ani, poate să sancționeze modul în care partea executivă din Primărie gestionează interesele comunității.
Am publicat de sute de ori în cei 4 ani demersurile, aș spune „neobosite”, prin care s-au deturnat banii cetățenilor prin tot felul de mijloace, multe dintre ele aparent inofensive, dar care scoteau profituri personale de zeci de mii de euro pe o singură achiziție. Consilierii USR s-au opus de nenumărate ori acestor demersuri, motiv pentru care ne-am ales cu reputația de opozanți ai „proiectelor”, care, credeți-mă, numai interesul cetățeanului nu-l reprezentau. Cum altfel poți vota împuternicirea primarului pentru a contracta un ultim împrumut de 200 de milioane de lei cu o săptămână înainte de terminarea mandatului fără a cunoaște condițiile de creditare?
Care e principala problemă, atât la nivelul sectorului cât și a Capitalei?
Corupția și lipsa transparenței descriu modul în care este azi condus orașul. Pe de o parte se urmărește beneficiul personal sau de grup cu orice preț, pe de altă parte se construiește butaforia prin care să se poată obscuriza adevăratele intenții. Începând cu construcțiile ilegale, plasate în locuri destinate comunității, continuând cu calitatea slabă a lucrărilor de orice fel, plătite cu un suprapreț și terminând cu achizițiile inutile pe care le suportăm zilnic din banii noștri.
Pe ce s-au dus banii, totuși, Sectorul 1 este unul dintre cele mai bogate din București, dar nu se prea văd investițiile.
Pe achiziții la supra-preț. Gândiți-vă la sute de km de garduri schimbate la supra-preț, la cele 1250 de holtere, plătite cel puțin dublu de prețul de piață retail, care zac într-un depozit din Centrul Caraiman, nefolosite de luni de zile, la fel ca și 1 million de electrozi, 3000 de telefoane mobile și tot atâtea cartele telefonice, apoi computerul tomograf, care zace și el într-o sală din Spitalul Matei Balș, nefolosit și cumpărat la mega-preț. Din păcate și tabletele pentru copii, necesare, au devenit un tun financiar. Primarul a uitat să negocieze prețurile cu firma de la care le-a achiziționat și a plătit pentru 45 de mii de tablete mai mult decât orice părinte care s-ar fi dus să cumpere direct din magazin. E o performanță, care ne-a costat 1 million de euro. Din banii noștri. 1 million de euro pierduți. Raportați această practică la întregul sistem de achiziții.
Apoi, trebuie să ne uităm la transferurile de sume foarte mari spre companiile proprii unde nu știm ce au devenit. CET Grivița a primit 100 de milioane, iar Compania de sănătate 260 de milioane. Aceasta din urmă a realizat până acum o simplă machetă de spital și un spot, interzis de CNA, pentru că inducea în eroare publicul prezentând o machetă în 3D drept un spital. Spotul a fost difuzat de peste 500 de ori numai în luna iulie. Nu am primit nici un răspuns despre prețul său de producție și difuzare, dar putem să presupunem că e vorba de câteva milioane.
Spuneați că este nevoie de un Plan Urbanistic General (PUG) la nivelul Bucureștiului și mai puțin de PUZ-uri coordonator. Explicați de ce.
Planul de urbanism general (PUG) la nivelul municipiului București are 20 de ani. Proiectul de actualizare trenează din cauza administrației PSD, care a preferat să promoveze o variantă sectoriala așa-zis de tranziție – Planul Urbanistic Zonal Coordonator.
Mă opun variantei unui PUZ Coordonator pentru Sectorul 1 pentru că propune o proiecție incoerentă de dezvoltare: un sector care ar ajunge la 800.000 locuitori (de trei ori mai mult decât populația actuală), cu o infrastructura deficitară, dar o mare densitate de construcții – inclusiv în zonele de case care ar fi distruse - și o diminuare a spațiilor verzi. Avem nevoie de un nou Plan Urbanistic General, elaborat de specialiști, cu o largă consultare a populației și a operatorilor economici, care să reglementeze dezvoltarea urbană în mod coerent la nivelul capitalei. Vrem o dezvoltare imobiliară în Sectorul 1 care să aducă valoare din toate punctele de vedere : economic, al calității vieții, arhitectural.
Această propunere de PUZ Coordonator al Sectorului 1, pe care o firmă l-a produs în mod gratuit Primăriei, pune în pericol mai multe zone din sector. Până acum planșele din acest plan s-au schimbat de nu știu câte ori. Am avut și un aviz de mediu pe planșe care arătau că o mare parte din Pădurea Băneasa devenea construibilă. Alte planșe arătau Parcul Herăstrău parțial construibil, Baza Rapid era sacrificată. Pare greu de crezut că în 2020 în loc să fi progresat în partea de reglementare urbană suntem la buna dispoziție a unei firme cu propuneri irealiste, dar « gratuite ».
Ce ar trebui să se facă pentru ca actuala stare de lucruri să se schimbe? În mod concret, ce vă propuneți dvs?
În primul rând este necesară respectarea unor priorități care au fost ignorate până acum – eu propun un plan de guvernare locală în care sunt specificate toate proiectele mandatului - și apoi implementată totala transparență în cheltuirea banului public.
Concret, trebuie rezolvate în primă instanță problemele stringente. Deși suntem într-o capitală europeană a anului 2020 trebuie să rezolvăm problema apei calde și a termoficării în sector, mutarea gropii de gunoi din oraș, asfaltarea unor strazi.
În paralel, vom demara și proiectele de anvergură pe care ni le-am propus: construcția unui Spitalul multidisciplinar de urgență, reabilitarea școlilor la standarde europene, parcuri și Promenada din jurul salbei de lacuri (44 km ca spațiu de recreere), renovarea fațadelor clădirilor istorice, a teatrelor de vară și a bazelor sportive, amenajarea de parcări.
Care va fi prima măsură pe care o veți lua dacă veți câștiga alegerile?
Lansăm imediat investițiile care au fost deja votate: asfaltări, refacerea trotuarelor, programul de reabilitare termică la blocuri și în primul rând ne vom ocupa de școli. Din primele luni vom începe investițiile pentru extinderea școlilor supra-aglomerate și creșterea calității condițiilor în școlile de cartier, acolo unde e posibil fără să fie afectat procesul educațional. Șantierele în interiorul școlilor vor demara în vara 2021.
La nivel de echipă, va trebui să schimbăm modul de lucru între conducere și angajații Primăriei.
Știu că în Primăria Sectorului 1, sunt persoane calificate, pentru care respectarea legii este importantă și mă voi baza pe aceștia. Cunosc bine punctele tari și punctele slabe ale Aparatului din Primărie din experiența de consilier local, am restructurat de mai multe ori servicii în companiile în care am lucrat. Sunt o persoană care știe să valorizeze colaboratorii, să-i sprijine să se perfecționeze. Din prima zi voi transmite angajaților Primăriei un mesaj clar privind valorile pe care înțeleg să le aplice ca funcționari publici: transparență, apărarea interesului public, o relație de deschidere către probleme cetățenilor și nu în ultimul rând, o luptă de zi cu zi împotriva corupției.
Una din marele probleme este cea a poluării, a spațiilor verzi. Poate ea fi rezolvată și cum?
Trebuie să profităm la maxim de finanțările europene legate de Pactul Verde. Uniunea europeană poate să ne susțină în toate proiectele care vizează reducerea poluării. Tratarea deșeurilor, eficientizarea energetică, de la termo-izolarea clădirilor la soluții alternative pentru încălzire și apă caldă, sprijin pentru modernizarea flotei de transport, pentru amenajarea de piste de biciclete.
Dacă vom ști să declinăm bine Pactul Verde la nivel de București, vom fi susținuți de programele europene.
La ora actuală, în Planul Urbanistic Zonal Coordonator despre care m-ați întrebat, propus de primarul PSD, era prevăzută o reducere a spațiului verde în Sectorul 1. Mai mult de 100 de ha din Pădurea Băneasa deveneau construibile, la fel 27 de hectare din Parcul Herăstrău, 575 de ha din cartiere de case cu grădini puteau să devină cartiere dense cu blocuri.
Va trebui oprită odată pentru totdeauna acoperirea cu betoane a spațiilor verzi prin derogări de la Planul Urbanistic General așa cum au fost permise în fiecare mandat. Aceste derogări au făcut ca Bucureștiul să arate așa cum arată.
La polul opus, noi ne propunem nu doar conservarea perimetrelor verzi existente, filtre de oxigen pentru întregul oraș, dar și extinderea și amenajarea unor spații vegetale suplimentare.
Intenționăm să transformăm terenurile virane în grădini comunitare, așa cum sunt în marile metropole europene: Bruxelles, Milano, Berlin, Paris. Grădinile dintre blocuri pot deveni la rândul lor spații verzi de calitate pentru comunitățile locale. Cu ajutorul specialiștilor ADP și al organizațiilor de arhitecți și peisagiști, aceste zone pot sta la baza regenerării urbane a cartierelor. Vom lansa și un program de înverzire a teraselor blocurilor, în utilizare mixtă cu panouri de energie solară, și de realizare a cortinelor verzi pentru fațade.
Avem un plan de plantare a 50.000 de copaci pentru refacerea aliamentelor stradale și completarea perdelei forestiere la periferia sectorului. Vrem să generăm o barieră naturală care să diminueze pătrunderea particulelor de praf din zona de câmpie și să contribuie la absorbția dioxidului de carbon și la oxigenarea aerului din partea de nord a capitalei.
Cât de mult depinde o primărie de sector de Primăria Generală sau de guvern? Din punct de vedere financiar, dar nu numai.
Sunt multe probleme care se rezolvă prin colaborarea cu Primăria Generală și cu autoritățile centrale. Va trebui să câștigăm și alegerile parlamentare ca să ne asigurăm o eficiență în acțiunile noastre, dar cred că un primar are suficiente pârghii pentru a mișca lucrurile din loc dacă are voință și proiecte clare.
Va trebui să regândim poate modul de alocare a resurselor financiare. Administrația locală depinde încă de decizia guvernului în ce privește cota transferurilor, care fluctuează de la an la an și generează dificultăți de predictibilitate. Va trebui regândită și relația dintre primăriile de sector și PMB. Nu am mai întâlnit nicăieri în lume un oraș administrat simultan de mai multe primării. În Bucuresti, avem bulevarde în administrarea PMB, dar și străzi în administrarea sectoarelor. Autorizațiile de construire se acordă de sectoare dar și de PMB, parcurile sunt în administrarea ALPAB, dar sectoarele dau autorizațiile de funcționare pentru restaurantele din cadrul lor. Toate acestea duc la confuzii, suprapunere de competențe în unele situații și dimpotrivă, vid de autoritate în alte situații, fiecare primărie pasând responsabilitatea către cealaltă. Aș dori să poată exista o conlucrare bună între primăria pe care o voi administra și PMB, să dezvoltăm proiecte în co-tutelă; să nu abandonăm proiectele importante acolo unde resursele sunt insuficiente de o singură parte și să le co-finanțăm, indiferent în curtea cui se găsesc. Mi-aș dori, bineînțeles ca administrația actuală a PMB să fie schimbată prin vot.
Mandatul Gabrielei Firea a fost un dezastru, a apărut un raport făcut de 3 ONG-uri care arată că din ceea ce a promis a făcut mai nimic. Cum ați califica mandatul actualului primar de la Sectorul 1, contracandidatul dvs?
Bilanțul primarului actual este inexistent. La finalul celor 4 ani, am rămas cu o reclamă difuzată de 540 de ori la televizor, promovând un spital care nu există. Restul sunt proiecte începute de administrația Chiliman. Primarul PSD nu a reușit nici măcar pe ele să le ducă la capăt. Am pierdut 4 ani și continuăm să trăim într-un oraș murdar și dezorganizat.
Campania aceasta este una murdară, vedem că toți candidații cu șanse, printre care dvs. și Nicușor Dan, sunteți atacați permanent. Ați avut parte de lucruri nu tocmai plăcute. Care este scopul ei? A fost atins?
Campania este doar un vârf al unor practici care n-au încetat niciodată din 2016, acele informații despre filări publicate în presa săptămânile trecute vorbesc de la sine. Să nu mai vorbim despre faptul că angajați ai Poliției Locale Sector 1 au fost prezenți la întâlnirile dintre mine și cetățeni cu scopul de a juca rolul de „nemulțumiți” și de a incita persoanele prezente, neafiliate politic. Uneori au fost foarte agresivi, după metode folosite în trecutul bolșevic.
Ei vor să transmită alegătorilor noștri faptul că suntem la fel, că ne scăldăm în aceeași mocirlă, că suntem așa-zis implicați în același tip de scanduluri și că nu există o miză reală de a ieși la vot, dar acest lucru nu mai poate prinde.
Una dintre problemele acestor alegeri, nu doar în București, este absenteismul, oamenii ar putea să fie mai reticenți să iasă la vot din cauza pandemiei de coronavirus și, poate, dezamăgiți de campania murdară. Care e riscul absenteismului și ce le transmiteți alegătorilor?
Absenteismul este cel mai mare pericol în ce ne privește, iar campania murdară a avut exact acest mobil – a vizat aducerea candidaților în zone pe care electoratul USR PLUS le respinge. Noi sper că ne-am apărat convingător, deși n-am avut un spațiu egal de exprimare în media cu cel al contracandidaților noștri – o altă strategie, susținută de televiziunile prietene.
Așadar, dragi bucureșteni, câteva minute în 27 septembrie pot schimba viața din orașul nostru în următorii 4 ani!
De ani de zile în Romînia se vorbește de schimbare, cu ce ar trebui să înceapă ea? Sunt esențiale din acest punct de vedere alegerile locale?
Haideți la vot! Schimbarea nu poate începe decât cu alt tip de oameni, e imposibil de imaginat chiar și ideea de schimbare aplicabilă unor indivizi care, în esență, reprezintă diverse măști ale aceluiași sistem. Când zic alt tip de oameni mă refer în primul rând la oameni cu educație solidă, cultură și experiență, provenind din structuri axate pe performanță, unde complicitatea și coruptibilitatea erau inutile.
Vlad Voiculescu o susține pe Clotilde Armand
Am susținut-o pe Clotilde Armand în 2016 și o susțin și acum. Prin fiecare acțiune, poziție luată, dar și achiziție păguboasă pe care a scos-o la iveală, Clotilde Armand a arătat că politica se poate schimba și, odată cu ea, și societatea noastră. Și noi, la rândul nostru, am învățat să nu mai tăcem și, cel mai important, am învățat să facem un pas în față atunci când vrem să schimbăm ceva.
Clotilde Armand a dat dovadă de integritate, competență și eficiență. Indiferent că a fost vorba de funcția de consilier local în Sectorul 1, de europarlamentar sau de postura de candidat la Primăria Sectorului 1, Clotilde Armand s-a implicat și a muncit pentru a eradica corupția și a contribui la eficientizarea administrației locale. Pentru toate acestea, eu o susțin pe 27 septembrie și vă invit să faceți la fel!