Pe aceeași temă
Şefa Parchetului European (EPPO), Laura Codruţa Kovesi, a cerut, miercuri, într-un discurs susţinut în cadrul unei comisii din Parlamentul Germaniei, ca instituţia pe care o conduce să primească mai multe puteri şi revizuirea regulamentului de funcţionare al EPPO şi să nu mai fie tratată ca o “instituţie descentralizată a Comisiei Europene”, menţionând că acest lucru nu este compatibil cu independenţa procurorilor.
“Extinderea competenţei noastre ar necesita redeschiderea regulamentului nostru fondator. Dar oricum avem nevoie de o revizuire serioasă a regulamentului nostru fondator. Mult mai repede decât s-a planificat iniţial”, a afirmat Kovesi.
De asemenea, pentru a-şi justifica solicitarea, Kovesi a dat mai multe exemple de dosare în care procurorii au recuperat prejudicii de zeci de milioane de euro.
Bugetul acestei instituţii pentru anul trecut a fost mai mic de 45 de milioane de euro, a precizat şefa EPPO, adăugând că, în primul an de funcţionare a instituţiei, judecătorii “ne-au acordat confiscarea a peste un sfert de miliard de euro”.
“Aşadar, pui un euro şi primeşti cinci înapoi. Randamentul investiţiei este masiv şi imediat. Noi punem sechestru, autorităţile naţionale confiscă. Prin apărarea intereselor financiare ale Uniunii Europene, EPPO aduce, în realitate, bani înapoi în bugetele naţionale. Cu cât suntem mai eficienţi, cu atât mai mare este beneficiul dumneavoastră”, a continuat Laura Codruţa Kovesi.
În continuare, redăm câteva fragmente din discursul şefei EPPO:
Vă mulţumesc că m-aţi primit astăzi aici. Ultima dată când am apărut în faţa acestei comisii, în urmă cu aproape trei ani, mi-am prezentat intenţiile de a deveni primul procuror-şef european. Am avut nevoie de ajutorul Bundestagului pentru a le putea pune în practică.
În urmă cu trei ani, principala mea preocupare a fost să mă asigur că înfiinţarea EPPO nu va provoca perturbări în cazurile existente. Acesta este motivul pentru care am insistat atât de mult asupra resurselor. Astăzi, mă bucur să vă informez despre modul în care Parchetul European îndeplineşte ceea ce am promis.
Am început să ne exercităm competenţele la 1 iunie 2021. Nu a existat nicio întrerupere. Cu resurse minime, în pofida unor condiţii de lucru suboptime, sub o presiune extremă a timpului, am început să lucrăm, destul de bine, şi în profit.
În primul nostru an de activitate, am tratat peste 4.000 de sesizări penale. Aproximativ jumătate din rapoartele penale pe care le-am procesat până în prezent au provenit de la persoane private. Consider că acesta este un indicator fiabil al încrederii cetăţenilor.
Împreună cu toate autorităţile naţionale relevante, am reuşit astfel să integrăm EPPO în sistemul judiciar din 22 de state membre. Aceasta este o realizare extraordinară.
Am creat ceea ce eu numesc "zona EPPO". O zonă în care, prin punerea în aplicare a unei politici de urmărire penală, unificăm abordarea investigaţiilor privind fraudele din UE. În zona EPPO, bugetul şi statul de drept sunt mai bine protejate, grupurile infracţionale sunt combătute mai eficient şi, ca urmare, sunteţi mai în siguranţă.
Putem măsura eficienţa ca un raport între input şi output. Bugetul nostru pentru 2021 a fost mai mic de 45 de milioane de euro. În primul an de funcţionare a EPPO, judecătorii ne-au acordat confiscarea a peste un sfert de miliard de euro. Aşadar, pui un euro şi primeşti cinci înapoi. Randamentul investiţiei este masiv şi imediat.
Noi punem sechestru, autorităţile naţionale confiscă. Prin apărarea intereselor financiare ale Uniunii Europene, EPPO aduce, în realitate, bani înapoi în bugetele naţionale. Cu cât suntem mai eficienţi, cu atât mai mare este beneficiul dumneavoastră.
Încă de la începutul mandatului meu, am angajat Comisia Europeană şi colegislatorul european cu privire la o deficienţă fundamentală în designul nostru instituţional. Fiind primul parchet transnaţional, EPPO este rezultatul unui transfer autentic de suveranitate în domeniul justiţiei şi nu al unei delegări de competenţe executive de către UE. Cu toate acestea, EPPO este tratat ca o agenţie descentralizată a Comisiei Europene, ceea ce nu este compatibil cu independenţa noastră.
Spre deosebire de agenţiile descentralizate, EPPO nu contribuie la punerea în aplicare a unei politici a Uniunii. Acesta exercită o putere specifică, care era o prerogativă a suveranităţii statelor membre până la crearea sa. În calitate de organism judiciar al UE, EPPO nu ar fi trebuit să fie niciodată asimilat unei agenţii descentralizate a UE. Acest lucru trebuie corectat prin intermediul unei modificări legislative.
Ştim deja că sistemul de rotaţie a procurorilor europeni este incorect din punct de vedere matematic. Că gestionarea acestora în conformitate cu statutul standard al personalului UE este greşită din punct de vedere instituţional, în timp ce administrarea procurorilor europeni delegaţi este un coşmar birocratic.
Ştim deja că trebuie clarificate modalităţile investigaţiilor noastre transfrontaliere. Că EPPO trebuie să i se permită să îşi exercite competenţa pentru infracţiuni precum contrabanda în aceleaşi condiţii în toate statele membre participante. În caz contrar, oferim organizaţiilor criminale posibilitatea de a face forum shopping între jurisdicţiile naţionale. Acestea fac deja acest lucru. De ce ar trebui să le permitem acest lucru?
Permiteţi-mi să repet promisiunea pe care am făcut-o acum trei ani: Vreau ca EPPO să fie o instituţie cu adevărat independentă, eficientă şi puternică, o instituţie în care cetăţenii să aibă încredere.
Da, extinderea competenţei noastre ar necesita redeschiderea regulamentului nostru fondator. Dar oricum avem nevoie de o revizuire serioasă a regulamentului nostru fondator. Mult mai repede decât s-a planificat iniţial.
Sunt convinsă că, în prezent, nu există în UE un instrument de drept penal mai bun pentru investigarea şi urmărirea penală a încălcărilor măsurilor restrictive ale UE.