Dragnea: TVR si RRA nu se vor mai "caciuli" la lideri politici. Dar la guvern?

Dora Vulcan | 28.12.2016

Liviu Dragnea spune ca dupa respingerea solicitarii presedintelui Iohannis asupra legii eliminarii celor 102 taxe, TVR si RRA vor fi in sfarsit independente politic si nu vor mai avea nevoie sa se "caciuleasca" la liderii politici pentru bani. Dragnea uita sa spuna, insa, despre totala subordonare a celor doua posturi publice fata de guvern.

Pe aceeași temă

 

 

 

 

Dragnea crede ca noua legea va fi benefica celor doua institutii publice de presa:

 

 "As vrea sa nu mai planga nimeni pe umerii TVR si Radioului. De abia de acum inainte aceste doua institutii pot iesi din politizare si pot iesi din dependenta fata de politic, in conditiile in care fiecare an prin lege vor sti ca au o suma foarte clara. N-au de ce sa se mai caciuleasca nici la prim-ministru, nici la Parlament, nici la ministrii de Finante, nici la care alt lider politic cu influenta in momentul respectiv".

 

 

"Nu mai vad nicio scuza posibila care ar putea fi inventata ca aceasta lege sa nu fie promulgata imediat de presedinte", a adaugat el. 

 

 

Presedintele Klaus Iohannis a retrimis Parlamentului acum cateva zile legea initiata de Liviu Dragnea, presedintele PSD, prin care erau eliminate 102 taxe nefiscale, inclusiv taxa radio-tv. Proiectul de lege a trecut miercuri in procedura de urgenta de Camera Deputatilor, forul decizional care a respins cererea de reexaminare a sefului statului. Au fost 174 voturi in favoarea respingerii cererii si 85 impotriva. 

 

 

In consecinta acestei respingeri, urmeaza sa se elimine taxele Radio-TV, altfel decat a cerut Klaus Iohannis. Cererea sa de reexaminare a legii a primit raport de respingere de la Comisia de Buget, Finante, cu amendamentul ca legea va intra in vigoare de la ziua 1 a lunii dupa ce este publicata in Monitorul Oficial.

 

 

 

***

 

 

Maoritatea PSD-ALDE-UDMR a respins marti in Senat cererea presedintelui Iohannis de reexaminare a acestei legi, in timp ce PNL, USR si PMP au votat impotriva.

 

Presedintele Iohannis a declarat acum cateva zile ca, desi legea legata de renuntare la 102 taxe nefiscale, printre care si taxa radio si tv, a fost considerata constitutionala de CCR o va retrimite Parlamentului: "Voi retrimite legea inapoi in Parlament. Nu trebuie sa se renunte fara o discutie calma la taxa radio tv. Aceasta trebuie discutata de noul Parlament. Ramane de vazut ce va decide noul Parlament. Acesta va trimite o noua forma a legii si o voi promulga atunci," a spus atunci Iohannis.

 

Liviu Dragnea, presedintele PSD, a afirmat acum cateva saptamani, intr-un discurs tinut in Parlament inaintea votarii legii care elimina taxa radio-tv, ca si in prezent Radioul si Televiziunea iau bani de la bugetul de stat si ca asta nu le afecteaza independenta. Dragnea a anuntat de asemenea ca anul viitor bugetul Radioului va ajunge la 480 milioane de lei si cel al Televiziunii la 620 de milioane de lei, mai mult decat in acest an, urmand sa fie infiintata o comisie parlamentara care sa verifice activitatea acestor institutii si sa faca modificarile legislative necesare unei functionari mai bune a acestora.

 

Curtea Constitutionala a decis acum cateva zile ca legea prin care se elimina 102 taxe nefiscale, initiata de Liviu Dragnea, presedintele PSD, este constitutionala.

 

Sesizarea de neconstitutionalitate in privinta acestei legi a fost facuta de presedintele Klaus Iohannis in 15 noiembrie. El cerea atunci CCR sa declare aceasta lege neconstitutionala in integralitate.

 

Presedintele arata in solicitarea sa catre CCR ca legea initiata de Liviu Dragnea incalca "normele constituţionale referitoare la principiul separaţiei puterilor în stat și cel al legalității, raporturile Parlamentului cu Guvernul, rolul Guvernului, precum și cele care guvernează bugetul public național."

 

 

Cererea de reexaminare trimisa Parlamentului de presedintele Iohannis:

 

"Domnului Călin Popescu Tăriceanu

Președintele Senatului

 

În temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituția României, republicată,

formulez următoarea

 

CERERE DE REEXAMINARE

asupra

Legii privind eliminarea unor taxe şi tarife, precum şi pentru

modificarea şi completarea unor acte normative

 

Legea privind eliminarea unor taxe și tarife, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative vizează eliminarea unor taxe stabilite în sarcina persoanelor fizice și juridice pentru anumite acte realizate sau servicii prestate de autorități și instituții publice.

 

Politicile fiscal-bugetare ale statului, precum și concretizarea acestora reprezintă atributele autorității legislative și executive și nu fac obiectul controlului de constituționalitate. Din această perspectivă, deși Legea privind eliminarea unor taxe și tarife, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative a fost declarată constituțională în raport de criticile formulate, apreciem că se impune o reanalizare a acesteia de către Parlament sub aspectul efectelor resimțite de cetățeni.

 

Simplificarea procedurilor în raporturile dintre cetățeni și autorități, precum și diminuarea poverii fiscale prin eliminarea unor taxe și tarife sunt deziderate împărtășite la nivelul societății. Realizarea acestora implică, în mod necesar, adoptarea de măsuri legislative coerente, eficiente, predictibile și, în același timp, responsabile. Tocmai de aceea, pentru a fi eficientă, reducerea în sine a taxelor trebuie să fie însoțită de o îmbunătățire a procedurilor administrative și a disciplinei bugetare.

 

Înlocuirea unei plăți directe cu una indirectă, precum și absența unor măsuri legislative conexe, de natură să conducă la realizarea unor servicii publice de calitate, ar putea face ca simpla eliminare a taxelor prevăzute de legea transmisă la promulgare să conducă, pe lângă efectul deplasării poverii fiscale de la beneficiarii acestor servicii către toți contribuabilii, persoane fizice și juridice, și la consecința accentuării disfuncționalităților serviciilor publice.

 

Astfel, problemele cu care se confruntă cele două servicii publice de radio și televiziune sunt vechi și sistemice și ele se datorează, în principal, cadrului legislativ în temeiul căruia acestea funcționează. În sine, dezbaterea referitoare la eliminarea celor două taxe și acoperirea cheltuielilor de funcționare a celor două servicii publice de radio și televiziune de la buget nu se poate rezuma doar la simpla întrebare dacă este sau nu necesară o taxă pentru susținerea acestora. Modul de finanțare a celor două servicii publice de radio și de televiziune este în directă legătură cu funcționarea acestora, iar argumentul cel mai elocvent în acest sens este chiar interesul pe care această măsură legislativă l-a suscitat în spațiul public. Din această perspectivă, considerăm că stabilirea surselor de finanțare a serviciilor publice de radio și televiziune sunt aspecte ce trebuie să facă obiectul unor dezbateri autentice în forul legislativ, care trebuie să identifice acele soluții optime de natură să asigure realizarea rolului constituțional al acestora. De aceea, o analiză și, implicit o decizie asupra surselor de finanțare a acestor servicii poate fi făcută numai în cadrul unei abordări mai largi care să vizeze o reformă autentică a modului de funcționare a serviciilor publice de radio și televiziune, de care beneficiază cetățenii care, indiferent de modalitatea aleasă de legiuitor, contribuie la susținerea acestora, fie direct, fie indirect.

 

Intervenția legislativă asupra art. 40 și 41 din Legea nr. 41/1994 poate genera noi probleme, ce se adaugă celor deja existente. Astfel, reducerea surselor proprii de finanțare în detrimentul creșterii ponderii sursei publice pentru acoperirea cheltuielilor de funcționare și dezvoltare poate conduce la noi probleme legate inclusiv de statutul salariaților și modalitatea de salarizare a acestora ori poate pune chiar pune în discuție independența editorială.

 

Totodată, în contextul bugetar actual, modificarea adusă art. 41 în sensul că prin legea bugetară anuală se aprobă fondurile de la bugetul de stat alocate Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune apare ca inaplicabilă. Astfel, ținând cont că legea transmisă la promulgare intră în vigoare la 3 zile de la publicare, semnalăm că în bugetul anului 2016 nu sunt cuprinse alocările necesare, iar pentru anul 2017 bugetul nu se află încă în procedură parlamentară. Prin urmare, într-o asemenea situație tranzitorie, prin intrarea în vigoare a legii aflate la promulgare cele două servicii publice de radio și televiziune s-ar putea confrunta cu dificultăți suplimentare.

 

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii privind eliminarea unor taxe și tarife, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative."

 

 

 

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22