eMAG, amendată de Consiliul Concurenței cu 6,7 milioane de euro pentru abuz de poziție dominantă

Laurentiu Gheorghe | 29.12.2020

Consiliul Concurentei a sanctionat compania Dante International, care detine platforma eMAG.ro, cu 32,28 milioane de lei (6,7 milioane de euro) pentru abuz de pozitie dominanta

Pe aceeași temă

Platforma eMAG.ro este cel mai mare jucător din România pe piața serviciilor de intermediere prin platforme online de tip marketplace, se arată în comunicatul autorității de concurenta, remis, marti.

Totodata, Consiliul a impus companiei o serie masuri corective pentru a restabili mediul concurential normal si pentru a preveni aparitia unor astfel de fapte.

In urma investigatiei declansate la sfarsitul anului 2017, Consiliul Concurentei a constatat ca Dante International SA, in calitate de detinator si administrator al platformei online eMAG Marketplace (www.eMAG.ro) a abuzat de pozitia sa dominanta, in perioada ianuarie 2013 - iunie 2019, in special, prin pozitionarea si afisarea mai favorabila a propriei oferte de produse in detrimentul ofertelor partenerilor care comercializau pe platforma si cu care se afla in concurenta directa.

In acest fel, s-au limitat ofertele partenerilor afiliati eMAG.ro, ceea ce a condus la afectarea concurentei reale intre ofertele de produse prezentate pe aceasta platforma. Compania a recunoscut fapta anticoncurentiala si a beneficiat de o reducere a amenzii.

Pentru ca aceste fapte sa nu se mai repete, autoritatea de concurenta a impus companiei sa adopte o serie de masuri privind algoritmii utilizati de platforma, Dante avand obligatia sa informeze complet si corect comerciantii parteneri asupra modului de functionare a algoritmilor, cum ar fi cei de listare, cei de pozitionare a produselor pe platforma si sa limiteze interventiile manuale in functionarea algoritmilor relevanti.

In acelasi timp, compania trebuie sa dezvolte modificari ale structurii organizationale, sa creeze un sistem de gestionare a datelor colectate si stocate prin intermediul platformei, astfel incat accesul la aceste date agregate sa se realizeze in mod nediscriminatoriu. Totodata, Dante trebuie sa-si imbunatateasca politica de solutionare a plangerilor, prin crearea unui set de bune practici in administrarea relatiei cu participantii la platforma.

Consiliul Concurentei reaminteste ca, din acest an se aplica Regulamentul european (2019/1150) privind promovarea echitatii si transparentei pentru companiile care utilizeaza serviciile platformelor online si a motoarelor de cautare online.

Regulamentul, numit si Platform to Business - P2B, urmareste crearea unui mediu online competitiv, echitabil si transparent prin impunerea unui set de obligatii specifice.

Astfel, printre altele, Regulamentul prevede ca platformele online trebuie sa afiseze "termenii si conditiile" de utilizare, sa se asigure ca sunt usor accesibile pentru firmele utilizatoare pe parcursul tuturor etapelor relatiei comerciale si sa prezinte in mod transparent situatiile si conditiile in care pot suspenda, sista sau in care pot impune alte restrictii privind furnizarea de servicii catre companiile utilizatoare.

De asemenea, platformele online trebuie sa afiseze informatii generale privind modul in care termenii si conditiile afecteaza proprietatea si controlul drepturilor de proprietate intelectuala ale firmelor utilizatoare.

Ca răspuns la amenda primită, eMAG arată că a colaborat cu autoritatea de concurență pe tot parcursul investigației și a pus la dispoziție, în mod transparent, dincolo de obligația legală de a coopera, toate datele și informațiile privind modul de funcționare a platformei Marketplace pentru o înțelegere completă a acestui nou model de comerț electronic.

Platforma eMAG a funcționat în primii 12 ani de activitate doar cu vânzare directă. Apoi, treptat, prin platforma eMAG Marketplace, partenerii au avut posibilitatea să își vândă produsele, în baza unor reguli care au fost adaptate din mers, pe măsura ce platforma a evoluat. Concomitent cu plata amenzii, compania și-a asumat voluntar o serie de măsuri în fața autorității de concurență, prin care regulile și algoritmii vor fi mult mai transparenți. Astfel, perspectivele de dezvoltare ale partenerilor vor crește prin predictibilitate, acces la date și o soluționare rapidă a problemelor.

„Viteza cu care am dezvoltat platforma eMAG nu a fost lipsită de erori, însă am învățat de fiecare dată din ele și ne-au ajutat sa adaptăm modelul. Procesul de dezvoltare a platformei a presupus de multe ori soluții rapide în interesul clienților, dar unele dintre ele au fost impredictibile pentru alte părți implicate în platformă. Deși izolate, aceste situații au generat îngrijorări ale autorității de concurență, împreună cu care am depus toate eforturile pentru identifica un mod foarte predictibil, transparent și echilibrat prin care toate părțile să poată beneficia de avantajele unei platforme de comerț online, iar clientul să rămână prioritatea noastră. Chiar dacă am primit o sancțiune, luăm partea bună din aceasta experiență: am învățat cum să oferim un serviciu foarte bun în același timp și clienților, și partenerilor din Marketplace, printr-un sistem de reguli și algoritmi îmbunătățiți permanent, bazându-ne pe tehnologie. Astfel, clienții beneficiază de servicii inovatoare care le salvează timp și bani, iar partenerii beneficiază de oportunități majore de dezvoltare, în România și în țările din jur,” a declarat Iulian Stanciu, CEO eMAG.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22