Pe aceeași temă
Ministrul a spus, într-o conferință de presă, că profesorii de română trebuie să-i învețe pe elevi să gândească cu mintea lor și să interpreteze un text la prima vedere.
Anisie se gândește să schimbe modul în care sunt construite subiectele de la Evaluarea Națională, începând de anul școlar următor.
”Ca profesor de limba română, nu am fost adepta niciodată a memorării comentariilor și întotdeauna mi-am dorit ca elevii mei să-și dezvolte gândirea critică și ei să realizeze acele comentarii de text, eu nici măcar nu le spun comentarii, pentru că vorbim despre o interpretare a unui text literar. Le-am dezvoltat această competență și de aceea când au fost făcute planurile cadru pentru gimnaziu am militat pentru introducerea gândirii critice”, a spus Monica Anisie.
Ministrul a precizat că știe exemple de profesori care le dau elevilor să memoreze comentarii.
”În calitate de minstru, voi solicita colegilor mei să înceteze să le mai ceară copiilor să memoreze acele comentarii. Dar răspunsul colegilor profesori de limba română va fi că trebuie să învețe pentru Evaluarea Națională sau pentru Bacalaureat niște comentarii. Nu, pentru Evaluarea Națioanală chiar nu trebuie să învețe niște comentarii, ci să realizeze pe un text la prima vedere o compunere și rolul profesorului la clasă este acela de a crea competența de a dezvolta o idee pe un text la prima vedere. Iar în ceea ce privește examenul de Bacalaureat, acolo la subiectul al III-lea avem un reper important pe care trebui să-l dezvolte și anume.particilaritățile de construcție ale unui text. Prin urmare, asta trebuie să facă profesorul de română la clasă: să creeze competențe de interpretare de text și să-i învețe să înțeleagă un text litarar, nu să-i pună să reproducă acele comentarii. Cunosc și eu exemple de profesori care le cer elevilor să reproducă așa cum le-a dictat, cuvânt cu cuvânt, ceea ce au în caiet. Nu este asta o soluție, pentru că ei vor memora astăzi și vor uita mâine, nu asta este soluția. Deci ceea ce ne spune de fapt și rezultatul de la testare PISA pe lectură putem aplica și pentru ceea ce se întâmplă în sistem astăzi la limba și litearatura română”, a spus Anisie.
În plus, din începând cu anul școlar viitor, Anisie se gândește să schimbe modul în care sunt construite subiectele de la Evaluarea Națională.
”Dar poate ne trage și un semnal de alarmă acest rezultat pentru construcția subiectelor de la Evaluarea Națională, construcție care este deja publică pentru anul acesta școlar. Poate anul viitor ne gândim mai mult la modul în care cnstruim subiectele și ce anume competență poate să dezvolte copilul”, a precizat Anisie.
Ministrul Educaţiei a mai afirmat marţi că ar putea fi luată în calcul introducerea unei ore de lectură, pentru ca elevii să înveţe să interpreteze un text.
***
România a obținut rezultate mai slabe la testele PISA 2018 comparativ cu testările din 2015 și 2012, atât la matematică – 430 puncte, cât și la Științe – 426 puncte și la Citire – 428 puncte, potrivit raportului publicat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD).
Rezultatele de la testarea din 2018 sunt mai slabe decât la cea din 2015, an în care România a fost în ușor regres față de 2012.
Rezultatele PISA din 2018 mai arată că România se înscrie în rândul celor trei țări în care performanțele la matematică au scăzut. Raportul PISA 2018 arată că numai în Malta, România și Taiwan, scorul la matematică este mai mic în 2018 față de 2015.
Datele raportului PISA arată că există diferențe mari între țările participante și în privința performanțelor lor din 2015 și 2018.
De exemplu, performanțele la matematică s-au îmbunătățit în 13 țări și economii particante: Albania, Islanda, Iordania, Letonia, Macao (China), Muntenegru, Macedonia de Nord, Peru, Polonia, Qatar, Slovacia, Turcia și Marea Britanie. Creșteri semnificative la matematică au avut loc în Turcia ( 33 de puncte), Albania (24 de puncte) și Macedonia de Nord ( 23 de puncte).