OECD: deși profesorii români se autoevaluează ca foarte buni, rezultatele elevilor o infirmă

Dora Vulcan | 17.05.2017

În timp ce profesorii din Japonia si Finlanda se consideră destul de slab pregătiți, profesorii din România se evaluaza ca fiind cei mai buni. Rezultatele elevilor, însă, infirmă autoevaluarea profesorilor români. OECD a făcut o evaluare și câteva recomandări Romaniei.

Pe aceeași temă

 

 

 

 

 

Recomandarile OECD vin intr-un moment de criza a Educatiei, in care autoritatile nu par totusi dispuse sa riste o reforma - dimpotriva, s-au facut pasi inapoi, asa cum s-a intamplat cu numirea pe post a directorilor de scoli care nu au promovat anul trecut examenul, scrie ziare. com.

 

 

 

 

Paradoxul romanesc: elevi slabi la testele PISA, dar toti profesorii se autoevalueaza ca buni sau foarte buni

 

 

 

Ultimul Studiu International privind Procesul de Predare - Invatare (TALIS, realizat de OECD) arata ca profesorii din Romania, alaturi de cei din Malaezia, se cred cel mai bine pregatiti dintre profesorii din cele 34 de tarile participante la acest studiu.

 

 

Astfel, 99,8% dintre profesorii romani se simt bine sau foarte bine pregatiti in ceea ce priveste continutul disciplinei predate, iar 98,5% dintre profesori se simt bine sau foarte bine pregatiti in ceea ce priveste pedagogia disciplinei predate.

 

 

Media pe cele 34 de state este de 93,2%, respectiv 88,9%.

 

 

Spre comparatie, doar 72% dintre profesorii din Finlanda se declara bine sau foarte bine pregatiti in ceea ce priveste continutul disciplinei predate, si 64% se declara bine sau foarte bine pregatiti in ceea ce priveste pedagogia disciplinei predate.

 

 

In schimb, spre deosebire de Romania, elevii din Japonia si Finlanda s-au plasat pe locurile doi, respectiv cinci in ultimul clasamentul international PISA.

 

 

La sfarsitul anului trecut, OECD a prezentat rezultatele testarii PISA 2015, care au reconfirmat situatia grava din Romania. Astfel, rezultatele elevilor romani inregistreaza o foarte usoara imbunatatire, comparativ cu PISA din 2012, dar ele sunt in continuare ingrijoratoare - aproape un sfert din elevii romani au avut performante foarte slabe la toate cele trei probe (citire/lectura, matematica si stiinte), adica sunt analfabeti in respectivele domenii.

 

 

Romania si Cipru sunt statele UE cel mai prost plasate in clasament, la aceste teste la care au participat 540.000 de elevi, reprezentativi pentru cei 29 de milioane de tineri de 15 ani care invata in scolile din 72 de tari.

 

 

 

Evaluarea și recomandările OECD  

 

 

Calitatea educatiei dintr-o tara nu poate depasi calitatea predarii, scrie Andreas Schleicher, seful Directoratului OECD pentru Educatie si Abilitati, intr-un articol publicat concomitent cu publicarea studiului "Evaluarile si examinarile in sistemul de educatie din Romania".

 

 

Studiul, realizat de OECD si UNICEF, contine o analiza a evaluarilor actuale si impactului acestora (in invatamantul preuniversitar), dar si recomandari de reformare pentru ca aceste evaluari (ce vizeaza profesorii si elevii) sa produca performante scolare mai bune.

 

 

Totul trebuie inceput cu dezvoltarea standardelor profesionale pentru profesori - "Daca nu poti defini un profesor bun, e greu sa obtii unul", spune Andreas Schleicher.

 

 

De asemenea, trebuie stabilit un standard minim ferm si care sa fie respectat, astfel incat profesorii si invatatorii care predau sa fie, cu exceptia debutantilor din anul de stagiatura, cadre cu definitivat.

 

 

In 2015, 51% din cadrele didactice din Romania nu au trecut examenul de definitivat si 73% nu au promovat examenul de titularizare (desi nu toti candidatii erau debutanti), dar profesorii care au obtinut o nota sub cea de trecere (sapte) profeseaza pe contracte pe perioada determinata. .

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2020 Revista 22