Parlamentul nu accepta varianta imbunatatita a programului de guvernare al lui Ciolos

Paul Cristescu | 16.11.2015

Premierul Dacian Ciolos a trimis Parlamentului marti dimineata o varianta imbunatatita a programului de guvernare. Noul document are mai multe detalii la unele capitole fata de programul depus luni, o imbunatatire consistenta existand la Transporturi.

Pe aceeași temă

 

UPDATE: Programul de guvernare va ramane la prima varianta, cea de 13 pagini, propusa luni, intrucat parlamentarii nu au acceptat noua varianta. Conducerea Parlamentului a motivat ca o modificare a programului de guvernare presupunea noi audieri deoarece primele au avut ca baza prima varianta a programului de guvernare.

Din noua varianta lipseste promisiunea modificarii legii electorale astfel incit alegerile pentru primari sa se desfasoare in doua tururi, varianta respinsa ieri atit de PSD, cit si de PNL, aceste alegeri ramanand sa se desfasoare intr-un singur tur.

 

Premierul desemnat Ciolos anuntase deja luni ca initiativa privind comasarea alegerilor va fi scoasa din programul de guvernare cu care va merge, marti, in plenul reunit al Parlamentului. Ciolos a adaugat ca documentul programatic va fi adaptat in functie de discutiile finale pe care le poarta cu grupurile politice. “Programul de guvernare are o parte fixa, care este cea constituita din acele 12 prioritati pe care ni le asumam direct, ca atare. Si are o parte - in stadiul actual adaptabila, pentru ca ministrii se duc in comisiile de specialitate, eu am discutii cu grupurile politice. Si asa cum v-am spus, in perioada urmatoare, o sa venim cu proiecte mai concrete pe fiecare sector in parte in functie si de sustinerea pe care o putem constata. Da, o sa fie scoasa(varianta cu comasarea alegerilor - n.r.). Deci programul de guvernare va fi adaptat in functie de aceste discutii', a explicat premierul desemnat, luni, la Parlament.

 

Varianta imbunatatita a programului de guvernare nu mai contine nici partea referitoare la renegocierea MTO. In varianta initiala a programului de guvernare era prevazuta "renegocierea MTO-ului cu mentinerea unui nivel sustenabil al datoriei publice in raport cu PIB-ul". Ministrul propus al finantelor, Anca Paliu Dragu, a spus in cadrul audierilor din Parlament ca acest punct nu se afla in program. "Cred ca ati vazut acest punct intr-un draft, nu in program", a spus Paliu Dragu.

 

Capitolul Transporturi - modificari


Fata de varianta oficiala transmisa luni, in care capitolul Transporturi era detaliat intr-un singur rand, si acela vag, noua varianta de document propune mai multe subpuncte, arata Hotnews.

- Elaborarea planului de reforma institutionala pentru companiile din subordinea/autoritatea Ministerului Transporturilor care deruleaza proiecte de infrastructura majora in domeniul transporturilor.

- Imbunatatirea performantei economice a companiilor din subordinea/autoritatea Ministerului Transporturilor prin consolidarea sistemului de guvernanta corporativa implementat in prezent.

- Demararea elaborarii Codului de Transport al Romaniei care sa reglementeze urmatoarele domenii de interes pentru politica de transport a Romaniei si anume: Politica de finantare a infrastructurii de transport cu obligatia asigurarii unui procent din PIB pentru dezvoltarea infrastructurii de transport in conformitate cu obligatiile europene asumate precum si introducerea taxelor partajate si/sau incrucisate intre sectoarele de transport ale Romaniei; Politica de tarifare si taxare a serviciilor publice din domeniul transporturilor; Politica de dezvoltare a infrastructurii de transport pentru domeniul rutier, feroviar, naval, aerian si intermodal.

- Continuitatea implementarii proiectelor de infrastructura de transport din domeniul feroviar  si rutier(autostrazi si cale ferata) cu finantare din fonduri structurale si din bugetul de stat (cofinantare) pentru a finaliza obiectivele strategice ale Romaniei de finalizare a fostului coridor IV de transport rutier precum si a coridorului IV de transport feroviar  Nord si Sud situate pe reteaua de transport TEN-T Core.

- Asigurarea atragerii si absorbtiei eficiente de fonduri structurale si/sau din imprumuturi publice contractate conform legii de la Institutiile Financiare Internationale pentru a dezvolta proiecte de infrastructura cuprinse in Master Planul General de Transport al Romaniei, inclusiv analiza oportunitatii initierii masurilor legale pentru activarea clauzei de reforma structurala in domeniul transporturilor pentru  asigurarea de fonduri suplimentare cu incadrarea in tintele de deficit bugetar.

- Implementarea proiectelor care privesc dezvoltarea infrastructurii Aeroportului Bucuresti dar si pentru dezvoltarea infrastructurii celorlalte aeroporturi de pe teritoriul Romaniei.

La aceste subpunct se adauga si mentiunile referitoare la Transport si Infrastructura din celelalte capitole din document, cu precadere cele ce fac referire la investitii: "Investitiile in infrastructura vor fi tratate cu prioritate, fiind vazute ca elementul esential in deblocarea potentialului de atractivitate investitionala a Romaniei; stadiul proiectelor care sunt in curs pe toate tronsoanele pan-europene (rutiere si CF) vor fi evaluate pentru a se grabi derularea lor. Finalizarea implementarii programelor pentru perioada 2007 - 2013 si lansarea de urgenta a tuturor programelor pentru perioada 2014 - 2020"
 

Capitolul Educatie - modificari
 

La capitolul educatie, numarul masurilor s-a dublat in noua varianta a proiectului de guvern, fata de documentul prezentat in urma cu o zi. Primul punct al noilor masuri pe educatie reprezinta de fapt o clarificare, a carei necesitate a fost ridicata de HotNews.ro, a obiectivului anuntat initial referitor la curriculum. Concret, programul de ieri prevedea printre masurile Guvernului Ciolos "Initierea reformei curriculare pe toate componentele ei". 
 

HotNews.ro a semnalat ca nu e clar daca "Initierea reformei curriculare" inseamna crearea de la zero a unui alt curriculum inclusiv pentru clasele pregatitoare-clasa a IV-a (la care exista deja curriculum nou) sau inseamna continuarea schimbarilor curriculare, cu noi programe de la clasa a V-a in sus.
 

In varianta depusa astazi la Parlament, programul de guvernare prevede urmatoarele: "Continuarea procesului de elaborare a unui nou curriculum si asigurarea conditiilor de implementare, inclusiv pregatirea adecvata a cadrelor didactice (abilitare curriculara)". 
 

O alta modificare o reprezinta introducerea in programul de guvernare a cuvantului "master", in ceea ce priveste formarea cadrelor didactice.Obiectivul "Cresterea performantei programelor de formare, cercetare si inovare universitara in clustere integrate (invatamant-cercetare-productie)" a fost, asadar, reformulat, astfel: "Restructurarea sistemului de formare initiala a cadrelor didactice prin programe universitare de master". 
 

O masura noua anuntata de Guvernul Ciolos o reprezinta "dezvoltarea mecanismului actual de finantare a invatamantului preuniversitar pentru cresterea si flexibilizarea masurilor initiate de scoli in aria asigurarii calitatii, cu atentie deosebita la copii cu nevoi speciale de educatie".
 

Apare si "corelarea educatiei cu piata muncii cu accent pe rolul invatamantului profesional si tehnic, pe educatia duala", idee dezvoltata de ministrul propus Adrian Curaj, la audierile de ieri din Parlament. De altfel, toate masurile de aici inainte propuse in noul program de guvernare au fost mai intai anuntate de Curaj, in sedinta comuna a comisiilor pentru invatamant din Parlament, unde a primit aviz pozitiv:
"- Autonomie universitara si responsabilitate, incredere prin transparenta - acces deschis la datele din invatamantul superior privind finantarea universitatilor; operationalizarea Registrul Matricol Unic.
- Cresterea corelarii invatamantului cu cerintele pietei muncii.
- Internationalizarea invatamantului superior (promovarea invatamantului, procesul de recunoastere a diplomelor).
- Sustinerea coerenta a inovarii in si pentru mediul privat.
- Modernizarea sectorului public de cercetare.
- Intelegerea ecosistemelor antreprenorial, de inovare, si al celui tehnologic si de experiment, pentru sustinerea excelentei in inovare".

 

Dispare obiectivul reducerii birocratiei pentru profesoridar si acela care prevedea "criterii de evaluare a performantei" profesorilor. De altfel, HotNews.ro a atras atentia ca Guvernul nu a explicat in varianta de ieri a programului cum vor fi aplicate acele criterii de evaluare a performantei, daca va fi vorba despre o salarizare diferentiata si ce se va intampla cu profesorii care se vor dovedi la evaluare incompetenti, avand in vedere ca odata titularizati devine 

 

Varianta initiala a programului de guvernare

 

Dacian Ciolos, premierul desemnat, a trimis ieri Parlamentului programul sau de guvernare. Premierul specifica in program ca noul guvern va incerca sa aplice o serie de masuri concrete care sa aiba un impact sistemic, transmite Hotnews.

 

 

Printre masurile prezentate in program, Guvernul Ciolos anunta ca se va reveni la alegerile locale in doua tururi, anuntand de asemenea existenta unui proiect pentru comasarea tuturor alegerilor, cu mandate de 5 ani pentru presedinte, parlamentari si primari.

 

Programul prevede de asemenea renegocierea MTO - odata cu mentinerea stabilitatii macrofinanciare, plan de investitii in infrastructura agreat politic pe zece ani.


In privinta politicii externe, Guvernul Ciolos mentioneaza ca piloni apartenenta la UE, NATO si parteneriatul strategic cu SUA. Guvernul vrea definirea strategiei de negociere a Romaniei cu Marea Britanie in contextul reformarii UE cerute de premierul Cameron.

 

In domeniul Justitiei si a statului de drept, Guvernul anunta continuarea luptei anti-coruptie si intarirea legislatiei privind consolidarea integritatii in institutiile publice.

 

In educatie, programul de guvernare vrea rescrierea programei scolare, scaderea birocratiei pentru profesori. In sanatate - o noua lege a Sanatatii si stoparea migrarii medicilor si asistentelor.

 

In privinta functionarii administratiei, Guvernul anunta un program pilot de profesionalizare la Secretariatul General al Guvernului, dar si crearea unei școli superioare de administrație publică.

 

Cele mai importante puncte ale programului de guvernare


1. Organizarea alegerilor din 2016
 

2. Aplicarea de noi metode de lucru in privinta functionarii interne a aparatului central (Guvern si ministere), "in incercarea de a lasa la finalul mandatului o serie de solutii alternative viabile pentru buna functionare a administratiei"
 

3. Consolidarea parametrilor macro-economici

4. Identificarea si eliminarea vulnerabilitatilor in absorbtia fondurilor europene

5. Investitiile in infrastructura vor fi tratate cu prioritate

6. Definirea strategiei de negociere in cazul Brexit

7. Pastrarea ca reper a parteneriatului strategic cu SUA

 

8. Pozitionarea ferma a Romaniei in contextul geopolitic actual

 

Prioritati sectoriale



1. Guvern deschis si transparent, deschiderea sistemului politic prin facilitarea initiativei legislative a cetatenilor
 

2. Pozitionarea activa a Romaniei ca actor strategic in context regional, european si international:
- afirmarea anvergurii politice a Romaniei in UE
- intarirea parteneriatului strategic cu SUA si respectarea obligatiilor care ne revin in calitate de membru NATO
 

3. Sustinerea fara rezerve a independentei justitiei si a continuarii luptei impotriva coruptiei
 

4. Nici un proces electoral nu mai trebuie sa fie pus vreodata sub semnul intrebarii din cauza modului de organizare
 

5. Imbunatatirea eficientei administratiei publice:
- derulare proiect pilot de profesionalizare a Secretariatului General al Guvernului
- extinderea proiectului pilot si in alte zone ale administratiei

 

6. Imbunatatirea sistemului de protectie civila pentru cresterea sigurantei cetatenilor, eficientizarea managementului sistemului de urgenta si protectia infrastructurii critice

- adoptarea unui program national de consolidare a cladirilor cu risc seismic ridicat
- cresterea eficientei ISU si a altor servicii cu responsabilitati
 

7. Revizuirea si prioritizarea proiectelor de investitii (inclusiv de infrastructura) 
 

8. Identificarea si eliminarea lacunelor si blocajelor din implementarea fondurilor UE
 

9. Redefinirea rolului si statutului personalului medical si reducerea migratiei in strainatate
 

10. Educatie: mutarea accentului de pe transmiterea de informatie pe crearea de competente pentru viata si reducerea birocratiei pentru profesori

 

Plan de masuri:

 

Politica si stat de drept



- Intarirea legislatiei privind consolidarea integritatii in institutiile publice



- Amendarea, de urgență, a legislației electorale cu stabilirea a două tururi de scrutin pentru alegerile de primari si presedinti de consilii judetene, eliminarea pragului pentru consiliile locale, reducerea numărului de semnături pentru independenți, posibilitatea asocierii unor independenți pe liste pentru consiliile locale



- Realizarea unui proiect de comasare a alegerilor prin uniformizarea tuturor mandatelor la cinci ani și alinierea datelor pentru alegerile prezidențiale, parlamentare, europarlamentare și locale în scopul minimizării impactului negativ al proceselor electorale asupra vieții economice și sociale a țării.



- Digitalizarea listelor electorale in regim de urgenta si informatizarea procesului electoral pentru a evita fraudele electorale



Economie
 

Elaborarea Bugetului pe 2016 cu menținerea țintelor de stabilitate macroeconomică. Monitorizarea utilizarii transparente a resurselor bugetare
 

Adoptarea si implementarea masurilor pentru asigurarea condițiilor de creștere a convergenței în perspectiva aderării la zona Euro

Renegocierea MTO-ului cu menținerea unui nivel sustenabil al datoriei publice în raport cu PIB-ul

 

- Realizarea unui plan de investitii pentru urmatorii 10 ani, având consensul întregii clase politice, a unei strategii nationale de dezvoltare care sa cuprinda obiective finantate atat din fonduri europene (AP) cat si din bugetul de stat, intocmit cu consultarea mediului privat, societatii civile, ministerelor de resort, specialistilor recunoscuti la nivel national si international.

- Deblocarea și finanțarea prin fonduri structurale a marilor proiecte de infrastructură de transport (rutier, feroviar, naval, aerian), reabilitarea și dezvoltarea sistemelor de irigații, a infrastructurii de transport gaze, electricitate și realizarea interconectării cu retelele europene

- crearea unui fond național de investiții, a unei bănci naționale de dezvoltare

- Elaborarea unui proiect de reindustrializare și de dezvoltare a agriculturii

- Asigurarea unui cadrul fiscal și de reglementare care să fie stabil, predictibil, transparent

- Imbunatatirea activitatii ANAF in vederea continuarii cresterii veniturilor la buget prin ameliorarea colectarii taxelor si impozitelor. Finalizarea implementarii proiectului Bancii Mondiale de restructurare si reformare a activitatii administratiei fiscale
 

Reforma statului


- Simplificarea și armonizarea legislației administrației publice

- Profesionalizarea administrației publice prin recrutare și evaluare pe bază de competențe și performanță

- Crearea unei școli superioare de administrație publică și susținerea evoluției în cariera publică pe baza de programe de dezvoltare profesionala

- Dezvoltarea și implementarea unui sistem de management al performanței personalului angajat în cadrul administrației publice. Sistem diferențiat de remunerare în funcție de performanță

- Crearea unor programe de evaluare a transparenței și testare a profesionalismului și integrității personalului angajat în cadrul administrației publice, inclusiv prin parteneriate cu organizații ale societății civile

- Definitivarea unui calendar pentru continuarea procesului de descentralizare a administrației

- optimizarea organizării administrative a Bucureștiului și a zonei metropolitane
 

Educatie si sanatate


- Mutarea accentului în actul educaţional de pe transmiterea de informaţie pe crearea de competenţe pentru viaţă pe baza nevoilor de dezvoltare personală și umană

- Initierea reformei curriculare pe toate componentele ei, astfel încât conţinutul educaţional să corespundă cu cerinţele de pe piaţa muncii şi ale societăţii digitale

- Redefinirea statutului cadrului didactic în societate prin salarizare, carieră, criterii de evaluare a performanţei, autonomie educaţională şi integritate

- Reducerea birocraţiei şi eliminarea sarcinilor administrative inutile pentru personalul didactic

- Elaborarea, dezbaterea publica si adoptarea unei noi legi a sanatatii

- Încurajarea dezvoltarii asigurărilor private de sănătate

 

Energie



- Finalizarea strategiei energetice nationale

- Încurajarea programelor de eficiență energetică, cu precădere în sectorul rezidențial

- Continuarea interconectării sistemelor naționale de transport energie electrică și gaz natural cu Republica Moldova și celelalte state vecine

- Stimularea tranzacțiilor cu gaz natural de o manieră centralizată și transparentă

- promovarea energiilor regenerabile astfel încât acestea să atingă o pondere de 24% din consumul aferent anului 2020.
 

Transport



- transformarea tării într-un nod logistic regional

 

Statul si siguranta nationala



- Respectarea obligațiilor ce decurg din calitatea de membru al NATO, UE și din parteneriatele strategice la care România este parte prin creșterea capacității operaționale a forțelor armate. Alocarea resurselor necesare pentru realizarea programelor de achiziții si înzestrare.

- Redefinirea rolului si statutului politistului in societate prin tranferul de cariera predictibil bazat pe competenta
 

Externe


- Creșterea și consolidarea profilului și rolului României în cadrul UE și participarea în mod activ și consistent la procesul de luare a deciziilor.

- Consolidarea și dezvoltarea Parteneriatului Strategic cu SUA și întărirea dimensiunii sale economice, tehnologice și de schimburi interumane.

- Continuarea activa a eforturilor de promovare si sustinere, prin actiune ferma si cuprinzatoare, a aspiratiilor de integrare europeana ale Republicii Moldova
 

Românii de pretutindeni



- Implementarea de masuri si politici care sa urmareasca afirmarea identității culturale și lingvistice, apărarea drepturilor, libertăților și demnității românilor, tratamentul egal și nediscriminatoriu, exercitarea completă a cetățeniei europene și eliminarea restricțiilor de pe piața muncii

- Reducerea taxelor consulare și a costurilor administrative, facilitarea transportului, a coletăriei și a transferului de bani
 

IT

- Realizarea interoperabilității la nivel național, coordonată cu UE pentru eficientizarea activităților publice în sensul oferirii de servicii digitale cetățenilor

 

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2021 Revista 22